Min nyköpta gerkap från Clas O har en originalskiva som är lite grov för snickerier så jag tänkte mig en 30-40 t skiva. Nu står det att skivan måsta ha negativ tandning, vad innebär det? Gissning är att tänderna har någon form av fasning.

 
Om du tänker dig att du håller en kniv så att eggen är vinkelrät mot underlaget. Vanligtvis lutar du den så att du kan skära enkelt; positiv tandning. Lutar du den åt andra hållet så skrapar du mer; negativ tandning.

Negativ tandning är vanligast vid sågning i icke järnhaltiga metalliska material; mässing och aluminium.

Negativ tandning funkar bäst på hårda plaster också. Positiv tandning har en förmåga att hugga i materialet mer, ger fula snitt.

Funkar på samma sätt vi fräsning och svarvning i metaller; lutningen på ett stål utan spånbrytare skall vara negativ, runt -5 grader.

För bra exempel på hur tänder på klingor mäts, kolla in Toolbox katalog som ligger online på www.toolbox.se

//Edit
Låter konstigt med en kap som kräver negativ tandning om det inte är en metallkap... Vad är det för en maskin? För kapning av trä skall det vara positiv tandning, runt 10-15 grader
 
Hej
Negativ eggvinkel eller skärvinkel använes till kortspåniga material så som mässing, gjutjärn,plexiglas
Det som sakt skrapar bort

Posetiv skärvinkel användes till bl.a Järn,koppar aluminium,plast .Dessa metaller kallas blöta i dagligt tal,och de kräver riktigt skarpa ,knivskarpa stål

Att såga trä förefaller helt omöjligt med en klinga med negativa vinklar.Där imot ska trävertyg vara väldigt vassa.Krävs det hög avverkning så ska klingornas tänder vara stora och det ska vara glest i mellan dem,medan klingor för fina snitt ska ha små tänder och väldigt tätt med dem .Har varit verktygsslipare i 25 år
Har du några andra frågor ang slipning så får du -ni gärna fråga

MVH L-Å
 
Alla moderna bättre geringssågar för trä har klinga med negativ tandning på c:a 5%. Det hugger mindre i material och man får ett jäkligt fin snittyta utan fläkta fibrer.
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
Negativ spånvinkel används i stort sett alltid på radialarmsågar. Anledningen lär vara att sågen annars riskerar att "klättra" på materialet. DeWalt uppfann radialarmsågen, och på de mindre K&G-sågarna, tex DW700 och DW707 hittar man 8 1/2-tums (216 mm) klingor med negativ spånvinkel. Vad som sitter på de större sliding-sågarna vet jag inte. Tilläggas skall att negativ spånvinkel ger mycket fina snitt, speciellt i de fall man sänker klingan mot arbetsmaterialets godsida, vilket ju är fallet vid kapsågning. En alltför positiv spånvinkel kommer att att riva upp fibrer ur trät. Att klyvsåga med negativ spånvinkel ger ett snyggt resultat, men kräver en hel del effekt, och kommer sannolikt att överbelasta maskinen i fråga. Detta om spånvinklar. Bearbetning av trä kräver, som Kake säger, vassa eggar, men det har mer med eggradien att göra än med spånvinkeln i det här fallet.
 
Hej
Det är en hel massa saker att ha hänsyn till

I det här fallet måste man mäta upp triangeln
dvs gångjärnspunkten för maskinen,axelcentrum,och punkten där klingan anslår matrialet som ska sågas

sedan kan sågtanden förskjutas från eller imot ledpunkten
Detta är en hel vetenskap som inte jag kan redovisa här på forumet för jag skriver så långsamt,det skulle uppta resten av mitt liv.Det finns hur mycket literatur som helst i ämnet

MVH L-Å
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.