Sågen på landet behöver lite uppfräschning. Ingen har skött om den på en jäklans massa år så jag tänkte ta tag i saken.
Efter lite läsning har jag fattat att det inte bara är nytt sågband jag behöver...

Diametern på hjulen är 70cm och har ett cc-mått på 132 cm. dvs längden på sågbandet får jag till 484cm

Nått tips på vilket blad som kan passa? Nån länkade till bandsagblad.se som verkar ha många typer.

Och gummit runt hjulet lär väll också behövas ett nytt. två snarare...

Var? Kuntze var nämnd i nån tråd. Kan nått av funka?

Och så saknas det ett stödhjul... :thumbdown:

Men var hittar man ett sånt? Bandsågen är gjord av Göteneds mek werkstad. Och dom verkar heta Petersen Machinery idag...

Hoppas på lite hilfe! (y)
:)
 
Jag gissade först på en Jonsered BS-B7 och den hade jag bladlängd 4850 på så ditt mått stämmer nog men du har ju klinga så det är bara att mäta.

Klingor kan du beställa från Håkanssons i Åmål, sök på bandsågsklingor.

Styrningen blir värre att komplettera, jag hade ersatt den befintliga med en större plan trissa som enbart styr klingan i djupled, de två träbitarna sköter ju styrningen i sidled.

Sen måste du bygga skydd framför hjulen, det är liksom inget kul alls när klingan hoppar av eller går av om man inte i alla fall har plywood framför dem, risken för att klingan sågar en själv är oerhört stor när det ser ut som ovan. Det var tillåtet på 20-30-talet men totalt förkastligt idag. Sätt gångjärn på stativet, upp med en plywoodskiva som en dörr och som hålls i stängt läge med skyddet ovanför övre styrningen. Det skyddet går ju att vika åt vänster.
Sätt gärna lister som ser till att klingan bara kan gå bakåt om den går av, dvs lister så klingan täcks på tre håll.

Kan vara vettigt att trycka i lite fett i lagringar med och putsa av bordet från ytrosten.
/Kent
 
Redigerat:
Cellgummit du länkar till kommer att göra dig galen. Du kommer att få vibrationer eftersom gummit kommer att ge med sig av bladets spänning. Leta efter ett massivt gummi. Hjulen måste vara bomberade på ett eller annat sätt. Ibland sitter bomberingen i hjulet under gummit, och ibland sitter det i själva gummit. Jag tycker att det är en bättre lösning med bomberingen i metallen, eftersom man då enkelt kan lägga på nytt gummi utan att behöva bombera hjulet på nytt. I övrigt håller jag med Kent.
 
Tack för tipsen! :)

snickarboden skrev:
Sen måste du bygga skydd framför hjulen
Det blir nog nått sånt. Håller med att det känns lite läskigt med helt öppna hjul.

snickarboden skrev:
Styrningen blir värre att komplettera, jag hade ersatt den befintliga med en större plan trissa som enbart styr klingan i djupled, de två träbitarna sköter ju styrningen i sidled.
Menar du en med större diameter så den täcker klingan bakåt? Och bara köra på en?

Men det blir svårt att hitta, jag har ju ingen metallverkstad...:thumbdown:

mattiasp skrev:
Cellgummit du länkar till kommer att göra dig galen
Denna ser ut att vara massiv. 3mm tjocklek måste väll vara ok.
Hoppas bara att bomberingen sitter på hjulen...
http://www.kuntze.se/index.asp?sidi...de=Gummilister+&+borstlister&SokOrd=undefined


snickarboden, tror du att sågen är så gammal? Farsan sa att den var till åren redan då den hamna i båthuset, på tidigt 70-tal. Men 20-30 talet skulle jag inte gissat på.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.