Problemet med billiga långpass är att de har libeller som inte är avpassade efter användningsområdet. En hultafors MST 180 har libeller med radien 2000 mm. Det gör att det blir extremt känsligt, vilket är bra när man skall hänga dörrar, t.ex. Ett litet H-fors torpedpass har radien 150 mm (korrekt uppgift?), vilket är lämpligt för ett litet torpedpass. Om vi tittar på billiga långpass, så har de libeller med en radie som skulle vara lämpligt för ett torpedpass. Ett billigt långpass är alltså inte noggrannare än ett torpedpass kombinerat med en rätskiva. Notera speciellt att inget av passen behöver visa fel för att vara olämpligt för ändamålet.
 
oj vad mkt svar [smiley=dankk2.gif]
Det blir till att handla ett lååångt och att det får kosta.. [smiley=tekst-toppie.gif]
 
Precis som Fasting65 och geschwint undrar jag vad det finns för prisvärda alternativ till Hultafors långa vattenpass med libeller som har en radie på minst 1000 mm. Någon som har något tips på tillverkare vars produkter går att få tag på för oss vanliga dödliga?

Just nu lutar (brrrm-disch!) det åt ett Hultafors MST 180 för 1399 kr på Jula, men nog skulle det kännas bra att komma under tusenlappen.
 
Det vattenpass jag använder mest av MST150 och ett Hultafors 60cm är det korta... Långa passet tar jag fram omnågot skall vara snor-rakt (vilket ordval). Skall jag kolla att en stolpe är rak eller att en planka ligger rakt så blir man bara galen på det långa passet. Det är så känsligt att det är svårt att få något i våg.

Inte för att jag dissar det långa, men det har sina speciella områden där det är bra. För en normal husägare som kanske inte envisas med att göra allt, dvs medelsvensson, då fungerar ett Hultafors 60cm i Aluminium alldeles utmärkt. Det kan jag garantera och det är prisvärt... Alternativet är att köpa en lös hultafors-libell med klämfäste för att sättas på en alu-rätskiva. Det är väldans billigt och man får dessutom en rätskiva att använda som anslag vid sågning och dylikt.

Intressant att tråden, trots åldern, väcker intresse... Jag menar, vi väcker en tråd som är mer än ett år ;)
 
Jag och säkert fler är så tacksamma för gammla trådar väcks till liv då och då, man får tips om sådant man inte visste att man behöver.

Hm? undrar om gumman vill ha ett långpass på söndag från grabben?:rolleyes:
 
Mikael_L
geschwint skrev:
Intressant att tråden, trots åldern, väcker intresse... Jag menar, vi väcker en tråd som är mer än ett år ;)
Ja tänk, ändå...
Jag trodde dom hade blivit omoderna sen förra året... ;) :D :rolleyes:
edit: sorry för mer OT
 
Lägg pengarna på mästarstegen, helt underbart pass! Hade exempelvis aldrig klarat mig utan det när jag lade fallet i badrummet osv...
 
Libella 2000 är Kung!
Känsligt = Bra slutresultat. Kan kompletteras med fallkil och skenor i varierande längder, vilket ger ett pass som passar(...) till alla uppdrag mellan 310-3100 mm längd.
 
geschwint skrev:
Långa passet tar jag fram omnågot skall vara snor-rakt (vilket ordval).
Snor-rakt kommer troligen från norska "snor" = snöre, dvs samma ord som snör-rätt.
 
geschwint skrev:
Ett Hultafors lär man inte bli besviken på.
Jag har ett typ 60 cm långt gult Hultafors vattenpass som visar flera mm galet på sina 60 cm. Så även Hultafors kan göra saker som inte fungerar som de ska.
 
På tal om Hultafors Libella, är det någon som vet hur de tänkt med teleskopskenan? Den ena delen är ju mindre än den andra, så det blir ju automatiskt snett..? Eller fattades det någon sorts kompenserande krage eller liknande på det exemplar jag såg?
 
pinebar skrev:
Jag har ett typ 60 cm långt gult Hultafors vattenpass som visar flera mm galet på sina 60 cm. Så även Hultafors kan göra saker som inte fungerar som de ska.
Ingen tvekan om det. Dessutom kan det bästa vattenpass få en smäll och plötsligt börja visa fel. Men är det då ett riktigt bra pass (MST mästarstege tex, min egen favorit) så kan man justera libellen igen.
 
I
Ett alternativ till att köpa färdiga vattenpass är att köpa ett beslag med libeller (Danderyds modellen) och montera det på en rätstock av aluminium. Då kan du t.o.m. få vattenpasset så långt du vill ha det även om det ska vara kort. Det är dessutom lätt att justera libellerna till lod- och vågläge.

Men pass på! Kostnaden för att byta en libell i ett Danderydsbeslag kostar nästan 150:- bara i inköp av libellen. Det är oxå mycket känsligt och ger nästan utslag för ett cigarettpapper. Bra i vissa fall, sämre i andra. Men noggrannheten är perfekt.

Har själv ett sådant, fast beslaget är monterat på en trästock av amerikansk fur (Oregon pine) med urfrästa fingergrepp och upphängningshål. Har varit med på bra många byggen nu. Det har varit omkull ett flertal ggr. med resultat att libeller fått ersättas. Men jag har en trästock till skillnad från aluminiumstege eller rätstock av aluminium. Den kröker sig inte för en smäll eller flera.

Byta libeller är heller inget svårt jobb. Krävs bara lite gips och normal händighet för bytet. Det svåra är att få tag i lösa libeller till hyfsat pris. Sist jag köpte ville Sjögrens ha 105:-/st för dem. Jag blev överlycklig när jag sen hittade sådana för 35:- hos en trävaruhandlare och köpte upp samtliga som han haft liggande lång tid. En dålig affär för honom, men en bra för mig.
_____________________
Byggaren
 
I
P.S.

Lite OT men i alla fall.

Ni vet väl att vattenpasset kallas för ingenjören? Inte det? Jo det vet hur det ska va', men kan inte gör'at.


D.S


_____________________________
Byggaren
 
jon_h skrev:
På tal om Hultafors Libella, är det någon som vet hur de tänkt med teleskopskenan? Den ena delen är ju mindre än den andra, så det blir ju automatiskt snett..? Eller fattades det någon sorts kompenserande krage eller liknande på det exemplar jag såg?
Hur menar du?
Du måste använda förlängardelar i båda ändarna på skenan, även om du bara vill förlänga åt "ena hållet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.