Sist jag bomberade bandsågshjulen (slipade ner gummit så det blir en "bulle" eller "rygg i mitten") petade jag med pinnar och slippapper in i öppna kåpor med sågen igång. Kändes sisådär. Men jag kom inte på nåt bra sätt att snurra hjulen om jag plockat lös dom.

Nån som har ett tips på hur göra? Har inte nån axel med exakt rätt mått eller så, tänker man kanske kan göra en kon att lägga hjulet på och och försöka få snurr med en borrmaskin eller.. ja, jag kommer inte på nåt bra sätt. Hur gör ni?
 
Jag har när jag behövt göra det ersatt klingan med ett bomullsband.

/Kent
 
Jag håller just på att ge min (mycket) gamla bandsåg lite kärlek, byta lager etc.
På mina hjul är det läderremmar istället för gummi och läderremmarna är helt flata.

Borde jag göra nån sorts bombering på dessa?
 
Bax det är i alla fall inte fel att ha bomberade hjul. Jag hade i alla fall gjort så.

När man fixar till den konvexa formen så är det jätte viktigt att man inte bara slipar på hjulet med en handkloss eller dylikt. Utan man måste ha ett stöd från maskinen tex så att hjulen inte blir ovala på något sätt. på samma sätt som när man svarvar. Det ultimata vore en fast anordning som har en gängad skruv så det man använder för att få till formen inte kan flytta sig av misstag som på en metallsvarv.


Pär
 
Jag får återkomma när jag fått tummen ur, med varianten jag valde. Bomullssnöre var intressant, men jag har en känsla av att det inte skulle tracka så bra för mig, och det skulle ju blockera hjulet i viss mån. Jag skulle vilja bombera ett V med skarp rygg. Sex-sju graders vinkel åt bägge håll från mitten. Men ett snöre är ju inte så stort. Skulle säkert slipa av det dock :)

Ni vet dom där små "extra händer"-gjutjärnsklumpar med några flerledsarmar och krokodilklämmor längst ut som säljs som hjälpmedel vid lödning? Man skulle haft en fetare sån man kunde nypa fast på bandsågen. Typ tvingfäste - nån decimeter stålrör - låsbar kulled - nån decimeter stålrör - låsbar kulled - tving/klämma av nåt slag. Vad praktiskt det vore ibland.
 
Då måste jag fråga varför i en spets med just dom gradtalen?

pär
 
Notera att Snickarboden skrev bomullsband, inte bomullssnöre. Tror han tänker på vanligt 10-15mm brett bomullsband man kan köpa i sybehörsaffärer.
 
Jag har sett folk nätet nämna 5-6 grader som lagom, tänker jag vill vara i överkant med så fria tänder (skränkningen) som möjligt eftersom jag inte lyckas justera min såg speciellt bra i exakt samma plan eller ens iaf paralllellt. Chassit viker sig lite när man spänner den, och inte rakt ner bara, så jag kommer inte vilja släppa efter på bandspänning för att spara gummit. När jag väl fått det så bra som möjligt med en ganska hård bandspänning så vill jag ha maximal hjälp med trackingen av bomberingen. Hade jag kunnat släppa efter lite när den inte används hade jag inte tänkt på tändernas skränkning lika mycket och kunnat tänka mig en bredare rygg.

Kanske är helt fel ute i mitt resonemang?
 
  • Gilla
CannoliBeast
  • Laddar…
Vad är det för en såg eftersom chassit ger sig när du spänner klingan?

/K
 
Vilket sammanträffande

I förrgår så började jag spontanfixa lite med min gamla bandsåg.
Tänkte byta lager man fann att de var inte glappa. De var bara inte riktigt i-pressade.
Nu centrera bandet bättre i lodlinjen och fladdrar mindre.

Köpte gummi på Kuntze till hjulen för ett bra tag sedan.
Min teori att bombera gummit vara att sätta snurr på hjulen (ett i taget) genom att montera ett leksaksgummihjul i borrmaskinen och trycka det mot bandsågshjulet.
Har provat och det går att få lagom bra snurr på bandsågshjulet.
Sen hade jag tänkt att handslipa bomberingen med fil eller sandpapper.
Hade tänkt att kontaktlimma bandet på hjulet och använda spaltlim till skarven (45 Grader)
Vad tror de erfarna lärde om det?

Hoppas att trådskaparen tillåter att jag lånar jag tråden för en närliggande fråga?:rolleyes:
Min motor är bra klen och i förrådet så har jag en starkare men med 12,7 mm axel istället för 12 mm.
Så remskivan passade inte.
Tror någon att man skulle kunna svarva ner axel till 12 mm genom att köra motorn med en fil mot axeln.
Perfekt lär det nog inte bli.... men min såg tål nog lite obalans.
Drivningen är med en kilrem typ A.
 
12,7mm låter som ett standardmått. Finns det inte remhjul att köpa?
 
Svarva inte ner axeln, borra upp remskivan istället...

/Kent
 
Bomullssnöre var intressant, men jag har en känsla av att det inte skulle tracka så bra för mig, och det skulle ju blockera hjulet i viss mån. Jag skulle vilja bombera ett V med skarp rygg. Sex-sju graders vinkel åt bägge håll från mitten. Men ett snöre är ju inte så stort. Skulle säkert slipa av det dock
Well, snöret går ju inte hela vägen runt hjulet. Du kan ju slipa på någon av bitarna som det inte täcker (dvs nertill på övre hjulet och upptill på det nedre)...
 
Haha, jag gjorde ju så när jag slipade med sågbladet på senast, men tänkte knasigt denna gång. Dumstruten på :)

Ang. flexningen så är det en liten Luna, osäker på om det är chassi, axel, spännprylen för övre hjulets lutning eller annat som ger sig av bandspänning, men det är ett dubbelskruvande för att få till det, spänning vs lutningsjusteringen på övre hjulet.
 
skulle vilja ha kvar gamla motorn som reserv utifall det inte blir bra med den nya.
Var köper man remskivor och hur mäter man upp dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.