Skillnaden i vikt var i och för sig obefintlig (100g), det var mer för att belysa att de två är likvärdiga i kraft men makitan är mindre. Eftersom dom väger 7,9 respektive 7.8kg så är dom i stort lika tunga och den massan dom har är densamma. Detta var mer för att såga "DeWalt, Hilti" argumentet... (100g är ju kanske bara att Hiltin har 50cm längre kabel eller så)

Fast nu låter det lite tidskrävande att köra med den gamla beprövade tekniken. Han vill säkert ha staketet på plats detta året och utan svullna fingrar och bruten rygg :)
 
Jo staketet ska upp innan sommaren och det helst utan bruten rygg, fast den är på god väg ändå efter friläggandet av berget så att jag ska kunna borra.
Har dock inte hittat något ställe att hyra på än men får väl helt enkelt söka mig längre bort...

Tack för tipsen!
 
geschwint skrev:
Skillnaden i vikt var i och för sig obefintlig (100g), det var mer för att belysa att de två är likvärdiga i kraft men makitan är mindre. Eftersom dom väger 7,9 respektive 7.8kg så är dom i stort lika tunga och den massan dom har är densamma. Detta var mer för att såga "DeWalt, Hilti" argumentet... (100g är ju kanske bara att Hiltin har 50cm längre kabel eller så)

Fast nu låter det lite tidskrävande att köra med den gamla beprövade tekniken. Han vill säkert ha staketet på plats detta året och utan svullna fingrar och bruten rygg :)
Ok. Men faktum är att Hiltis maskiner har låg slagenergi per massa jämfört med andra tillverkare. Dock inte för just den modellen du nämnde även om den har ett syskon utan ATC som vägen 0,9 kg mindre.

Tex.
Makita 2440 2,7 J 2,3 kg
Hilti TE2 1,8 J 2,3 kg

Makita HR3000 5,3 J 4,6 kg
Hilti TE25 3,8 J 4,9 kg

Det skulle vara intressant att veta varför? Hilti har ju dessutom på vissa maskiner två energilägen vilket verkar bra då min egen Makita 2440 ibland kan spotta och fräsa lite väl mycket när man borrar småhål.

Inte sa jag att swecul själv skulle hålla i borren eller släggan. ;) Han kanske har en svärfar och/eller far som alltid skryter om hur hårt det var på deras tid. Alltså upp till bevis. ;D
 
Det är rätt intressant som du säger... Kollar själv Hiltis sidor som är rätt detaljerade i specar. Om man jämför TE2 som verkar vikt och formatmässigt likvärdig med både 2440 och 2450, har själv 2450, så verkar Makita prestera bättre än Hilti. Faktum är att Hilti inte har en likvärdig eller lika smidig konkurrent till tidigare nämnd Makita...

Angående det gamla sättet. Absolut en sak som sätter stopp på diskussion om hur bra det var förr, eller rättare hur hårt ;D . Skulle inte vilja ta det i bruk igen.
 
geschwindt>Anade att du menade proffsmaskiner men reagerade på det med vikt. Nu har jag inte testat Makitan men Hiltin är min absoluta favorit (en TE17) och en lättare DW vad den nu heter och faktum är att även DW'n äter sig rätt bra igenom det mesta. Sen det jag menade med att de sparkar det mesta är att det, enligt min mening, inte finns några hobbymaskiner som kan matcha borrhamare för professionellt bruk. Det blir som att jämföra luftgevär och granatgevär. Sen är det ju frågan om hur mycket man använder dem med. Det finns inget skäl att köpa en hilti för att borra några hål då och då.
Hmm, Hitin är faktiskt tung som ett as jämfört med DW'n men tusan vet vilken som tuggar bäst. Får väl testa nån dag, börjar själv bli nyfiken nu ju *s*

/Kent
 
Kom just på vad knäppa verktygsfreaks kunde göra: Borrhammar happening med borrtävlingar i olika klasser. Pilkastning med långt 4mm SDS-plus stål. Kast med tung SDS-Max borr. Fantisera kan man ju...

Jag tror man skulle bli idiotförklarad av frun :cool: eller klassas som hopplöst fall.
 
Snickarboden skrev:
Sen är det ju frågan om hur mycket man använder dem med. Det finns inget skäl att köpa en hilti för att borra några hål då och då.
Precis! Och det är därför jag nästan dagligen rekomenderar undrande hemmafixare att hyra en proffsmaskin om man skall göra något, även om den dagen med maskinen kostar lika mycket som att köpa en budget-maskin.
Köper man en "budget" så är det betydligt svårare att få ett bra resultat och det är negativt både för projeketet och självförtroendet. Allt blir ju så otroligt mycket enklare med för ändamålet avsedda grejer.

I en prallell tråd diskuterades bruksbo skruvdrage och där har vi precis samma fenomen.
De är billiga att köpa, och känns som de räcker om man bara använder dem några få gåner, men resultatet de gångerna får lida. Om man nu som hemmapulare inte vill köpa en proffsmaskin så finns de ju faktiskt att hyra. Och då, förutom att få jobbet gjort, så märker man om det är en maskin som man kan tänkas ha nytta utav och på så sätt vara vägledande för eventuella framtida inköp.

/elof - som känner sig lite tjatig :-/
 
geschwint skrev:
Kom just på vad knäppa verktygsfreaks kunde göra: Borrhammar happening med borrtävlingar i olika klasser. Pilkastning med långt 4mm SDS-plus stål. Kast med tung SDS-Max borr. Fantisera kan man ju...

Jag tror man skulle bli idiotförklarad av frun :cool: eller klassas som hopplöst fall.
Nej då, fullt normalt. Jag tycker det låter som en kul idé. Vet en Audiklubb som hade kast med vevaxel till den klassiska 5-cyl audimotorn. :cool:

Gjorde en jämförelsetabell mellan Hilti och Makita. Man ser att Makita har ett högre slagenergi/vikt-förhållande överlag. Hiltis nyare modeller TE56 och TE76 har samma J/kg och samma kW/J. Nu är ju frågan vad dessa skillnader betyder praktiskt. Ännu en gren i din borrhammarhappening alltså.

Nätdrivna borr- och kombihammare.

Hilti
Modell Slagenergi Vikt J/kg Effekt kW/J kW/kg
TE2 1,8 2,3 0,78 600 0,33 0,26
TE2-M 1,8 2,6 0,69 600 0,33 0,23
TE6-C 1,8 2,8 0,64 650 0,36 0,23
TE6-S 1,8 2,8 0,64 600 0,33 0,21
TE15 2,2 3,9 0,56 650 0,30 0,17
TE15-C 2,2 4,0 0,55 710 0,32 0,18
TE25 3,8 4,9 0,78 830 0,22 0,17
TE35 3,8 4,95 0,77 850 0,22 0,17
TE56 7,0 5,9 1,19 1100 0,16 0,19
TE56-ATC 7,0 6,6 1,06 1100 0,16 0,17
TE76 8,3 7,0 1,19 1300 0,16 0,19
TE76-ATC 8,3 7,9 1,05 1300 0,16 0,16


Makita
HR2440 2,7 2,3 1,17 780 0,29 0,34
HR2450 2,7 2,6 1,04 780 0,29 0,30
HR3000 5,3 4,6 1,15 850 0,16 0,18
HR4011 9,5 6,3 1,51 1100 0,12 0,17
HR4500 8,3 7,8 1,06 1300 0,16 0,17
HR5001 17,5 11,3 1,54 1500 0,09 0,13
 
Betong>Men var är min TE17? *snyft*
En av de bästa som de gjort ju Hmm....

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Betong>Men var är min TE17? *snyft*
En av de bästa som de gjort ju Hmm....

/Kent
Jag tog de som fanns i en katalog från 2004. Din TE17 var väl inte bättre än att den utgick ur sortimentet. ;) Skämt åsido, när jag kollar deras hemsida så finns det några nya modeller jag missat ser jag och några har utgått. TE15 och TE25 som jag nämnde är borta och TE16 har tillkommit. Det verkar som Hilti snart har förnyat hela serien av borr- och kombihammare. Just nu är det bara TE35 och en batterimaskin som har en äldre design.

Du kanske kan sprida lite ljus i mörkret varför Hilti har lägre slagenergi/vikt än tex Makita och vad det betyder i praktiken?
 
Tyvärr inte och min gamla Hilti är garanterat inte lättare, den har säkert utgått sen många år med. I praktiken så kör jag helst Hilti, de funkar alltid om folk bara sätter borren rätt, fastlåsta SDSborr är noll kul att slå loss.

De som kanske vill ha en lätt maskin är installatörer som jobbar mycket med den och har den och skruvdragaren i växelvis tempo. För allmänna byggjobb så ser jag det som viktigare att den kan ta så mycket som möjligt och gärna bila med. Det är olika maskiner helt enkelt. Ingen vill stå på en stege en dag med en för tung maskin men å andra sidan är det inte den som skall köra 32 mm genom 400 mm armerad betong, det borret väger ju mer än de nya lätta borrhamrarna.

/Kent

 
www.jula.se

Sök på borrhammare. Meec Tools 339:- Fantastisk maskin. Har borrat flera hål med den som passar till dina stolpskor (20mm).
Den har inte gått sönder än ;D

(har en känsla av att jag kommer att bli ignorerad i denna tråd :))
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Fein skrev:
www.jula.se

Sök på borrhammare. Meec Tools 339:- Fantastisk maskin. Har borrat flera hål med den som passar till dina stolpskor (20mm).
Den har inte gått sönder än ;D

(har en känsla av att jag kommer att bli ignorerad i denna tråd :))
Hur många hål var det? Diameter? Djup? Hur lång tid tog varje hål? Sugen på en seriös borrhammare men det kanske räcker med en Meec Tool?
 
Zany skrev:
[quote author=Fein link=1145351398/0#26 date=1147186031]www.jula.se

Sök på borrhammare. Meec Tools 339:- Fantastisk maskin. Har borrat flera hål med den som passar till dina stolpskor (20mm).
Den har inte gått sönder än ;D

(har en känsla av att jag kommer att bli ignorerad i denna tråd :))
Hur många hål var det? Diameter? Djup? Hur lång tid tog varje hål? Sugen på en seriös borrhammare men det kanske räcker med en Meec Tool?
[/quote]

Jag vet inte säkert hur många hål det blivit. I går blev det väl ett tiotal (håller på att spräcker sprängsten). Men säg att jag har borrat kanske ett 30 tal hål på 20x200mm.
Tar väl kanske 20-30sek per hål.
Jag skulle nästan råda dig till att prova den. En borrhammare skall slå och rotera borret och det gör den sen skakakr den nog väldigt mkt mer än en dyrare maskin osv.
Har faktiskt även använt de borr som medföljer (8,10,12mm) och de har inte heller gått sönder. Är otroligt sugen på att hyra en hilti eller liknande bara för att jämföra. de kan bara inte vara så mkt bättre att det motiverar för en privat person att köpa.

edit: Jag glömde visst säga att jag kör med ett kvalitetsstål och jag tror att det är det som styr resultatet så länge maskinen roterar och slår :D
 
Okej, det avgör saken, 339:- är helt OK att testa den för, tack för svaren!

Mot JULA.... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.