Hej.

Jag är på jakt efter en bra gersåg, men även lite kapacitet för klyvning vore inte fel. Det första jag snubblade över var de vändbara kap/klyvgersågarna. Men av en slump stegade jag in i en affär där man tyckte jag borde satsa på festools dragsåg istället. Men jag är inte helt såld på varken det ena eller andra konceptet så om någon har lite erfarenheter kanske det kan tippa över vågskålen.

Är geringsprecisionen i Dewalts vändbara 27105 jämförbar med en vanlig gersåg typ dewalt 707?

Om man ska klyva ner någon 3tumsplanka till reglar ibland är det stor risk att nöta ut motorn i dewalten eller en Festool precisio50(måste man rent av kå upp på precisio70)? Men enstaka menar jag kanske ett par tre plankor om dagen.

Hur funkar det att gersåga panel och lister med en Festool precisio jämfört med en vanlig gersåg? Tar det längre tid? Blir resultatet samma?

Vad finns det för övriga argument för eller emot den ena eller andra sågen? Jag renoverar mer eller mindre hela kåken så det behöver både klyvas och kapas till reglar, sågas till bänkskivor, smygbrädor och givetvis regsågas till spontat virke och panel.

 
Hej Olorin!

Glöm det där med EN såg för allt!

Du behöver minst fem typer:

. kap/ger

. klyv (grovsåg) eller köp färdigkluvet

. sticksåg

. handcirkelsåg med styrskena för skivmaterial

.  eventuellt tigersåg för kapning av rör etc.

Och köp bra grejer så har Du dem hela livet!

per
 
Fem? Tja, den här sågen ska som jag ser det bli såg fyra och fem. Har just nu cirkelsåg, sticksåg och tigersåg. Räknar man ett par fogsvansar så blir det här såg fem och sex. Så du har fattat lite fel, den ska inte göra allt, men helst två saker d.v.s ger och klyv.

Och eftersom varje säljare håller på sin grej undrar jag vem som har "rätt", är det Dewalts vändbara eller Festools dragsåg som passar bäst för mina ger/kap och klyvbehov.

Färdigkluvet är inte realistikst, då skulle man få åka och måttbeställa udda mått nästan en gång om dagen. Det är alltid någonstans man måste ha ett udda mått och plocka bort en eller ett par centimeter ju. Just nu gör jag det med cirkelsågen och jämnar till med handhyvel, men det tar sån jävla tid.
 
Såhär ligge det nog till...

Festools precisio 50 funkar till viss kapning och klyvning. Den är tex. inte särskilt lämpad för att kapa reglar, knappast ens att klyva dem d det är lite mer av en "finsnickarsåg". Till att såga/gera lister, golv, panel m.m. är den som du skrev väldigt bra, men har sina brister.

DeWalts vändbara kap/klyv är lite mer av en "grov" maskin, gjord för att kapa reglar m.m. men även såga lister.

Frågn är lite hur mycket "grovjobb" du ska utföra? Skall du kapa/klyva en massa  reglar så är nog dewalten att föredra eller allra helst två separata maskiner(en kap&gersåg och en bordcirkel)

Blir det mest finlir så är festoolen perfekt, men då får du kanske vara beredd att plocka fram fogsvansen när reglarna skall kapas.

Mitt råd är att satsa på två separata maskiner, exempelvis bocsh bordcirkel GTS 10 och deras kap & gersåg GCM 10 SD. Då klarar du av alla tänkbara moment utan problem, och prislappen blir inte så väldgt mycket högre än att köpa en kombimaskin eller en dyr festoolmaskin.

/elof
 
Hej, Elof. Ja min känsla är som du beskriver. Den ena känns lite för feg och finlirig och den andra lite för brysk och grov. Har känt på rätt många gersågar. Just Bosch har jag inte fastnat för. Jag kom inte övverens med alla deras plastattar och att spaken för att få upp klingskyddet måste manövreras med andra handen.

Däremot tycker gillar jag Boschs bordcirkelsåg. Fast helst skulle jag slippa, två maskiner tar plats både under arbetet och när det ska stuvas undan sen. Men är det nödvändigt så är det.

Angående proportionerna på grovjobbet så är det som jag skrev att det brukar bli en eller ett par reglar per byggdag som ska skavas av en remsa från och ibland har jag klyvit ner en planka för att få två reglar. Festool-säljaren sa att det ska gå på bra om jag tar det lugnt och inte pressar på virket. Alternativt tyckte han jag skulle gå upp på CS70 som har mer kraft. Men säljare är ju säljare så det får man ta med en nypa salt väl.



 
Olorin skrev:
Just Bosch har jag inte fastnat för. Jag kom inte övverens med alla deras plastattar och att spaken för att få upp klingskyddet måste manövreras med andra handen.
Just inställningarna på Boschen upplever jag som mycket distinkta bra och lättmanövrerade, med bra reglage. Möjligtvis med undantag för inställningen av sidolutning som är mer basic. Om sågen är strömsatt så blir klingskyddet enhands manövrerat, men strömlös så behövs två händer.

Tompa
 
Jag jag ska inte flytta den mer än någon gång per år så tyngden är inte så farligt även om det ju aldrig är kul att kånka tunga prylar. Ska åka och kika på precisio en gång till och sen blir det nåt köp idag för nu måste jag komma igång igen.
 
När jag ska klyva(dela) brädor till reglar kör jag med en cirkelsåg och ett anhåll.. Tycker det funkar mycket bra. Jag har även stor byggsåg med 500mm klinga från scheppach, men funkar minst lika bra med en cirkelsåg. Och om du nu ska klyva 3 brädor på per dag kanske en billigare och enklare bordscirkelsåg än festool duger?
 
Ja, bordsåg får vänta. Nu har jag köpt mig en bra ger/kap och så får jag hitta nåt enklare för klyvning(tillsvidare gammal BoD cirkelsåg).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.