Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för en Festool precisio cs 50. Jag skall ha den till inrednings- och möbelsnickeri, dvs inte till att klyva reglar osv. Om jag skall dela skivmaterial använder jag min TS55:a

Nu vill jag veta vad forumet har att säga om saken.

Kommer jag att svära över att jag inte skaffade CS 70:an? Den är ju betydligt dyrare och verkar vara en äldre konstruktion som inte har verktygslöst klingbyte och multifunktionshandtaget.

Finns det kanske någon annan produkt som är bättre?

Behöver man mer än 52 mm såghöjd om man i extremfall är beredd att vända på brädan och såga från andra hållet?

Förekommer det att man vill såga falsar som är större än 52x52 mm?

osv, osv

CS50 kostar 8755 +m
CS70 kostar 11999 +m

Här är länkar:

CS50
http://www.festool.se/mediandoweb/i...D_O_PRODUCT=24976&BLATT=1&PARENT=1763

CS70
http://www.festool.se/mediandoweb/i...ID_O_PRODUCT=2220&BLATT=1&PARENT=1763
 
Om du har 55'an så undrar jag lite vad syftet med precisio'n blir.
I och för sig gillar jag bordssågar men det jag hade valt är en renodlad bordssåg då för att man man där trixar lite och då räcker inte 52 mm till om man t ex skall såga friser på en dörrspegel.

Sågdjupet i sig är inte det viktigaste utan även anhållen, det finns skäl att DW 744 sparkar undan allt när det gäller anhållen. Sen har man på en 744'a två spår för geringsanhåll, kanske inte är så viktigt för alla men för de som vill göra jiggar för kul saker så är det ett stort plus. Det har tydligen Feston med.

Angående jiggar så försvinner ofta en 6-10 mm av sågdjupet direkt då dessa ofta ligger på bordet och man sen för arbetsstycket ovanpå jiggen elelr i jiggen. Tänker på tappning, sinkning mm.

Har man sen gott om plats så hade jag gärna sett en DW744'a i ett nedsänkt fack och där man sen har några meter på var sida och bakom klingan. Då kör man skivor mm utan problem. Ett justerbord är ofta bra men med en Festo TS55'a så behöver man inte det.

Frågan blir väl lite ifrån mig, vad behöver du den nya sågen till? Mitt råd är att du tittar och känner på en DW 744'a eller något liknande med. Det finns skäl att jag ser den sågen som ett av världens underverk.

/Kent
 
Intressant att du nämner att friser på en dörrspegel inte fungerar med 52 mm såghöjd. Dörrar gör jag inte själv, men väl skåpluckor. Hittills har jag fräst dessa stående, men tänkte spara lite frästid genom att såga bort en del först.

Annars är det mest smågrejor som att klyva en list, tappning, sinkning och liknande som jag inte kan göra med min TS55:a. En finlirarsåg helt enkelt. Jag är speciellt förtjust i att Precision (båda varianterna) har dragsågsfunktion, vilket bör underlätta vid tappning och sinkning.

Jag har begränsat med utrymme, ca 24 m[sup]2[/sup]

Jag har varit och klämt på en Bosch GTS 10, och tyckte inte att den ingav speciellt stort förtroende som finlirarsåg.
 
Var i samma tankar som dig innan just beträffande sågdjupet/höjden, va man nu vill säga, men köpte cs50:an och har inte ångrat mig hittils.
Iofs använder jag den på bygge till allt möjligt, men framför allt för att slippa kladda med skenor och grejjor när jag tex. sätter smygar när jag bytt fönster.
Kanon såg e det iaf.
 
Har själv basis plus bordet till den älder TS 55:an. Har lånat snickarnas CS 70 en hel del när vi byggde huset. Har tyvärr mest klämt på CS 50 i butiken då jäg först tänkte byta bort min Basis plus mot just en sådan, men här är lite kommentarer.

Basis plus bordet. Riktigt bra sågbord. Mycket tillbehör. Bökigt att ta lös sågen eller byta klinga. Slutade med att jag köpte en separat TS55:a att ha löst. saknar justeringsmöjligheten på ett ben om underlaget är ojämt. Ganska tungt och bökigt att flytta omkring men trots allt ok. Inte 100% precision om man inte låser fast klyvanslaget på båda sidorna av bordet (Fjädrar efter 0,5mm när man jämför ånfarna på arbetsstycket man sågat). Sågdjupet och kraften i motorn aningens för lågt ibland. Halvsega reglage. Tillräckligt tung för att stå hyfsat stabilt då man tex klyver långa arbetsstycken

CS 70. Kanonbra sågbord. Bra reglage. Hyfsat lätt att byta klinga. Alldeles för tung och stor att släpa omkring på. Du riskerar bara att göra sakdor på väggar, dörrkarmar och dig själv. Superbra precision. Står stabilt då du klyver långa stycken. Tillräckligt kraftig motor. Sågdjup som nästan alltid räcker till.

CS 50. Smidiga reglage och byte av klinga. Har dock för mig att du måste använda Festools egna klingor för att inga andra passar...Superbra klingor men de är inte billiga. Känns mycket smidigt att flytta och bära omkring. Dock känns den för lätt, vinglig, vek om man ska köra långa arbetsstycken. Har dock ej provat i verkligheten men det känns som om den sviktar lite när man trycker på den i olika riktningar. Anslaget vet jag inte reiktigt hur stadigt det är men risken är ju även där att bordet är aningens för vekt.

Summa summarum köp den större om den nästan alltid ska stå i garaget eller liknande eller om du tex bygger ett helt hus och den kan stå på ett ställe mest hela tiden.

Kolla på Bais Plus bordet som är en vettig kompromiss. Jag tycker att den känns som den bästa alternativet även om den är aningens tung, Men glöm tanken på att ta ur sågen stup i kvarten osv. Jag kom fram till att den passade mina behov bäst.

Köp CS 50 om du ska släpa omkring på sågen till olika ställen eller upp och ner för trappor. Eller om du ideligen ståller om mellan att kapa och klyva eller ändrar arbetsdjup ofta osv. Dock med reservationen att den verkar lite ostadig om du vill såga tunga arbetsstycken typ längre reglar eller skivor.

Men oavsett vilken såg du köper så får du en superhärlig precisionsmaskin att jobba med.
 
Är det någon som provat den nyare CMS konstruktionen som ersätter basis modulerna? Klämde på en på trä och teknink kändes bra men kollade aldrig på av och ditt montering av sågen bara. Det fanns ju så mycke annat att kolla på. Hade ståfralla hela tiden :surprised:
 
Uppdatering:
Det står nu en nyligen uppackad CS70 EB i garaget/verkstaden. Jag har inte hunnit prova något ännu, men det skall bli till helgen. Den här kvällen blev det till att byta till vinterhjul i stället. Det skulle tydligen bli oväder.

Nu skall ni höra gubbar! (för det är väl mest såna här på verktygsavdelningen?)
Min hustru köpte den till mig för sin bonus! Hon till och med beställde den och stack iväg med en taxi och hämtade den, eftersom jag inte skulle hinna hämta den själv förrän på fredag!

En sån hustru skall man ha!!
 
  • Gilla
Hobbyhantverkaren63 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.