Fabrikatet Metabo kommer ju upp av & till, men det är inget fabrikat som verkar vara så välkänt här i Sverige, åtminstånde inte bland gemeneman. Men kanske ibland yrkesmän så som hantverkare av olika slag.

Jag har fått uppfattningen att det är riktigt högkvalitativa produkter som nischas mot just professionella hantverkare. Därav anonymiteten mot privatmarknaden. Men jag kan mycket väl ha fel?

Att de ger 3års garanti på t.o.m. laddare & batterier får väl anses vara ganska bra.

Jag förstår dock att man kanske inte handlar en Metabo maskin som hemmafixare, för de är väl ganska dyra i Sverige.

T.ex en Metabo SB18LTX Impuls verkar ligga på 5000-6000kr i SE, men i UK så är det ett pris på ca 2600-3000kr. Snacka om prisskillnad. Det konstiga är att i Tyskland, där Metabo kommer ifrån, så är prisnivån också hög. Eller har jag bara inte funnit något ställe med vettig prisbild.

Läser man det lilla som finns här i forumet så verkar det oftast vara possitva ordalag av de som har eller har använt Metabos maskiner.

Ja vad vill jag med detta? Egentligen är jag mest intresserad av att få en bild av vad andra tycker om Metabo. Speciellt från er som faktiskt har någon erfarenhet & inte bara ifrån tyckare. Vad har Metabo för fördelar, nackdelar, kvalitet, m.m..
 
Jag har bara en Metabo och det är en bruksblandare men den är verkligen driftsäker. Den är säkert 20 år nu och går klanderfritt.
Men som du säger är dom ganska dyra och inte speciellt "heta" bland privatbyggarna.
 
Metabo finns väl lite varstans? Bauhaus har en av deras kap- och gersågar för 1695 vilket ligger klart under vad exempelvis Bosch tar för sina gröna.
 
Jag har en butik i grannskapet som riktar sig mot privatpersoner och bara säljer metabo på verktygsavdelningen.
Själv har jag en lackfräs och är toknöjd med den.
 
Tror kanske Metabo har lite dålig bemanning på marknadsavdelningen.... både i hur mycket de gör reklam, och hur de väljer distributörer....men produkterna är toppklass, både kap/ger-såg, skruvdragare och slipmaskiner jag har... lätt i klass med de Makita, Blå Bosch och Dewalt-maskiner jag har iallafall...däremot inte lika "sexiga":)
 
Metabo spretar.
Deras gamla prylar är högkvalitativa, deras nya en blandning av plastmög, vettiga prylar till rätt pris, dyra halvbra prylar och det riktigt högkvalitativa till bra pris. Mest focus på dyra prylar med normalkvalite för segmentet.
Jag tror att tex Makita och Blå Bosch är mer prisvärt i samma segment.

Batterimaskinerna sägs vara bra, och det lilla jag provat håller jag med. Dock dyra oftast.
Kap/Ger sågarna är billiga och för pengarna prisvärda. Kvalite okänd för mig.
Metallarbetesverktygen bra, men med motsv prislapp.
 
Tittar man på deras hemsida så verkar dom ha ambitioner o visioner men när det kommer till verkligheten så faller dom platt på marknaden. Dom behöver ju positionerna sig tydligare. I visionerna så verkar dom se en kund enskild människa medans i deras marknadsföring så påstår dom att det bara är för hantverkare, vi GDSare göre sig icke besvär.

Dom borde göra som festool för några år sedan, se till att exponera sin unikitet i vardagsrummet hos folk... Är tänker jag på att nästan varje fixarprogram på TV så körde dom med en TS55 med skena och Svensson började skrika jag vill åxå ha!

Metabo har ju en unik produkt i lackfräsen... Sätt den i händerna på Martin Timell o Co så säljer dom 10.000st veckan efter och på så sätt kan börja etablera varumärket.
 
Även DUAB har sålt deras prylar.
 
OK,
Detta är läget i Sverige. Hur ser det ut i resten av världen?
 
Använder Metabo 18V mutterdragre VARJE dag på jobbet och mycket... Är grymt nöjd med den och den höll strax över 1 år innan jag fick byta motor i den... Men då används den varje dag och utomhus i regn och snö bla... köpte även 18V borrmaskin/skruvdragare med impuls och även den används mycket utomhus... så jag må säga att jag är då så nöjd man kan bli med deras produkter... det jag tycker är bra med deras produkter är att det finns batteri indikering hur mycket det är kvar i dom... finns inge värre än att fara ut i skogen och man ska göra någe i en kraftledningstolpe och maskinen dör. det hände hela tiden med våra gamla Hitachi maskiner... man visste ju som inte vilket batteri som va laddat och vilket man hade använt mest....
 
Har ett par Metabo maskiner med sladd som jag är grymt nöjd med. Fars gubben har också en borrmaskin som är 40-50 år gammal och har använts flitigt, funkar fortfarande perfekt! :D

//Jante
 
Har även jag en Kap/gersågen KGS 216, fungerar kanon.
 
Har även jag Kap/gersågen men den håller absolut inte Metabo kvalité, men är helt klart prisvärd. Deras vinkelslipar är näst intill odödliga, deras 18v skruvdragare pallar otroligt mycke "stryk". Tycker deras verktyg håller väldigt hög kvalité långt bättre än Makita o blå Bosch men dom har på senare tid även börjat tillverka snikmaskiner. Man får vad man betalar för helt enkelt.
 
De skall väl ha köpt upp Elektra Beckum, som kanske inte var ett fabrikat i toppskiktet. Så deras enklare sniksortiment kanske är baserat på dessa EB produkter.

Det finns ju både Gröna & Blå Metabo maskiner nuförtiden. EB var ju blå på sin tid. Så kan det vara som så att det även idag är EB sortimentet som är blått & Metabo sortimentet som är Grönt?

Eller har Blått & Grönt någon annan betydelse i Metabos sortiment?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.