Ni som kör med kinamaskiner, kolla upp elen!
Gjorde en översyn av min maskin,samt flytta upp till/från till väggen, då upptäckte jag en himla massa fel på elen i min rikt/plan hyvel.

Bl.a.

Undermåliga kablar
Undermåliga genomföringar (inne i maskin)
Jordar dragna direkt i färg utan "taggbricka"

Denna tråden kanske hör hemma på verktyg, men jag tycker att den är lika viktig här.

Admin får väl göra som han vill.

/Thomas
 
Tipsa elsäkerhetsverket om den så kanske de köper in och granskar den.
Det finns många exempel där kina har missuppfattat vad bokstäverna CE står för.
 
missuppfattat vad bokstäverna CE står för.
China Engineered?
 
Chinese Export?
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Tipsa elsäkerhetsverket om den så kanske de köper in och granskar den.
Det finns många exempel där kina har missuppfattat vad bokstäverna CE står för.
Det är ju den som har importerat produkten till EU som är ansvarig att den är CE märkt, Mao räcker det oftast att gå till återförsäljaren som om han är seriös måste säljstoppa produkten samt att säkerställa att hans inköpskanaler får reda på fallet. Ingen seriös handlare vill bli uppmärksammad för att han säljer icke godkända produkter.
 
joflopp skrev:
China Export har mer eller mindre kapat CE-märkningen. Avståndet mellan bokstäverna i loggan är något mindre men lite svårt att se om man inte jämför de två loggorna brevid varandra.

[länk]
Vilka är China Export ?

Menar du export ifrån Kina?
Ce märkning går inte att lita på, om den är falsk eller äkta spelar ingen roll då det är upp till tillverkaren att sätta dit märkningen
 
Redigerat:
brottaren84 skrev:
Vilka är China Export ?
Menar du export ifrån Kina?
China Export är väl egentligen ingen officiell gruppering utan mer ett samlingsnamn för de kinesiska leverantörer som medvetet ändrade CE-loggan för att lura konsumenter.


brottaren84 skrev:
Ce märkning går inte att lita på, om den är falsk eller äkta spelar ingen roll då det är upp till tillverkaren att sätta dit märkningen
Hur skiljer det sig från vår gamla fina S-märkning? Gick alla elektriska pryttlar igenom någon statlig fabrik, testades och märktes innan de förpackades och skickades ut till konsumenterna? :)

Med märkningen intygar man att produkten lever upp till den aktuella standarden och aktuella krav.
 
Från Intertek/Semkos sida


(http://sweden.intertek-etlsemko.com/om-intertek/s-ce-skillnad/)


S-märkning och CE-märkning - Vad är skillnaden

S-märkning och CE-märkning - Vad är skillnaden
CE-märkningen är ett legalt krav inom EU. Det är tillverkaren själv som CE-märker produkten, dvs märket utfärdas inte av ett oberoende provningslaboratorium. Genom symbolen intygar tillverkaren att produkten uppfyller de produktsäkerhetskrav som gäller inom EU. Märket är inte konsumentinriktat utan är ett intyg till tull och kontrollmyndigheter. En produkt som omfattas av CE-märkningskrav måste vara märkt med CE för att få säljas inom EU. CE-märkningen kan inte jämföras med oberoende certifieringsmärken, för CE-märkningen kräver inte att produkterna har provats av en oberoende part. Krav på oberoende provning för CE-märkning finns endas för vissa typer av produkter.

S-märket är en frivillig certifiering som visar kunder och konsumenter att Intertek, i egenskap av oberoende provningslaboratorium, har provat att produkten uppfyller gällande produktsäkerhetskrav inom EU. S-märket är ett aktivt val och ett komplement till CE-märkningen, det ersätter inte CE-märkningen. Eftersom S-märket visar att produkten uppfyller europeiska krav, ger det tillverkaren ett tekniskt underlag för CE-märkning. S-märket är en viktig komplettering för många företag eftersom det fungerar som en kvalitetsstämpel på produkter inom hela EU. Säkerhetskraven omfattar bland annat kontroll av:

  • elsäkerhet
  • brandskydd
  • mekaniska skaderisker
  • strålningsrisker, till exempel hos CD-spelare

S-märket registrerades 1926 som en symbol för säkerhets-kontrollerade elprodukter. Märket är skyddat mot missbruk i omkring 100 länder.
 
Det komiska är att den "äkta" CE-märkningen i SVT-länken är felaktig...

Notera hur "förlägningen" av C:t skär E:t i min bifogade bild.
(Sen jag lärde mig detta triggar jag direkt på felaktiga loggor).

Jag jobbar på en firma inom elektronikbranschen och har fått höra en del intressanta saker. Bland annat har man snackat med den kinesiska tillverkaren och frågat om dessa kan göra testen för en CE-märkning, svaret blev "Yes, we can put CE-mark", tror vi detta involverar någon form testning? :rolleyes:

(Firman valde att göra testet på en europeisk firma istället)
 
  • ce-mark.ashx.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.