Någon som vet vart man kan köpa detta lilla användbara verktyg eller finns där någon motsvarighet till den i sverige?
 
finns bla på clas ohlson för 70 .-
 
Okej.Tack , det var ju enkelt.
Trodde det var något speciellt som inte fanns här.
 
Den på CO var i alla fall förut en Bahco, så det är ett billigt verktyg. Sen finns det väl en Veritas Card Scraper Holder eller nåt sånt som kostar lite mer...
 
Bacho-sickeln är minst lika bra som andra jag provat (LV - LN). Det är ju bara en fyrkantig bit stål härdad något hårdare än ett sågblad.
Tricket är, som vanligt,i att få den vass på rätt sätt. Till skillnad från ett hyveljärn har böjer man på sickeln en liten krok på eggen mha ett polerstål.
Husguden Chris Schwartz har en bra artikel här. Han har också gett ut en hyfsat bra DVD på ämnet.

/B
 
mattiasp skrev:
På svenska heter de sickel eller sickling. De skall eggprepareras på ett speciellt sätt:
[länk]

Här finns lite olika modeller:
[länk]
Jag köpte Cliftons variant av Fine-tools, det är ett fantastiskt litet verktyg!
Förutom att hushållets alla skärbrädor numer ser ut som nya så slipper man en
jäkla massa slipande med sandpapper.

Finetools kan verkligen rekomenderas, har handlat av dem vid ett flertal tillfällen nu,
snabbt och enkelt, alltid riktigt bra packat!

Annars ska man ju hyggligt lätt kunna göra en själv av en uttjänad fogsvans t.ex,
om man nu har tid och vill spara 30 spänn.
 
Jag äger inget sickelstål utan brukar därför fila eggen. Det går att vika till en hygglig egg på sicklarna med en enkelgradig fil också. Bara att fila jämnt och relativt vinkelrätt åt ett och samma håll längs en av sickelns ytor så viker man ut en liten egg.
 
softarn skrev:
Jag äger inget sickelstål utan brukar därför fila eggen. Det går att vika till en hygglig egg på sicklarna med en enkelgradig fil också. Bara att fila jämnt och relativt vinkelrätt åt ett och samma håll längs en av sickelns ytor så viker man ut en liten egg.
Intressant. Jag ska testa detta. Jag brukar annars polera långsidorna och kanten med ett 8000-bryne och vika ner en krok mha ett sickelstål. Det är hittils det enda sätt jag fått sickeln
att skära riktiga spånor och inte bara damm.
/B
 
Chris Schwartz beskrivning av hur man skärper en sickel tyckte jag var väldigt givande. Jag har dock med stor framgång skärpt min sickel på det vis softarn beskriver. Drar man filen lite lätt på diagonalen märker man snabbt när den hugger tag i kanten och ger just den grad (inte vinkelangivelse) som behövs för att sickeln ska bli vass. För övrigt äger jag heller inget sickelstål, jag brukar använda en skruvmejsel modell större för ändamålet.
 
Jag använder skaftet på ett solitt hårdmetallorr och en droppe olja
 
Oljan har jag aldrig använt men jag ser ju helt klart att det skulle kunna förbättra proceduren. Nästa gång jag går lös på min sickel ska jag ha sågat till ett enkelt filanhåll och därefter ha våtslippappret redo för att få ytorna riktigt fina.

Återigen saknar jag de där fina slipstenarna =)
 
hmmm, undrar om inte detta skulle vara tillämpbart vid tapet rivning...tänker på tapeter med en viss struktur i.. verkar effektivare än spackel spaden och slipmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.