Ämnet kom upp i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/116021-verktygstavla.html men jag tänkte det passar bättre att fortsätta här.

Jag har alltså ett luftfilter från Dustcontrol hängande i garagetaket för att få bort det fina dammet som främst kommer från såg och fräs. Förutom att slippa ett tunt lager damm överallt så tar filtret bort de allra minsta och mest skadliga partiklarna från luften tack vare HEPA-filtret.
Jag har det anslutet till en timer så att jag kan låta det gå nån timma efter att jag lämnat garaget.
Tyvärr så kostar den ca 10 kkr men det tycker jag arbetsmiljön är värd.
/B
 
  • DSC00605.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Axminster säljer ju någon modell av dammfilter som kostar lite mer rimliga pengar. Någon som har erfarenhet av dem?

Hur mycket ta filtret? Visst är det kanon att bli av med HEPA-stora partiklar men de lite större partiklarna som ofelbart hamnar i luften trots spånsugar och dammsugar. Tar filtret dem oxo?
 
Den har två filtersteg. Först ett som tar allt det grova som virvlar runt och sedan ett HEPA som tar resten.
 
Hur ofta måste man byta filter? Inbillar mig att det grova filtret sätter igen rätt snabbt om man har lite damm i luften?
 
Jag satte upp den i mars och har ännu inte behövt byta filter. Väntar fortfarande på att byt-filter-lampan ska tändas. Å andra sidan har jag inte dammat särskillt mycket under perioden heller men nu är det snart dags att såga och fräsa en hel del mdf så då får den jobba.
/B
 
Du får gärna rapportera utfallet på filtret efter dina MDF-sessioner.
 
Vad kostar nya filter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.