3 959 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Skyddsutrustning för motorsågning?
Hej och välkommen till mig!
Nu kommer semestern och varför inte fira med att gå ut i skogen och ta ner några träd? Vad behöver man? Rejäla kängor med stålhätta och handskar har jag, vad behöver jag mer, sågskyddsbyxa och skyddshjälm? Kan köpa med rabatt från jobbet ett par Fristads-byxor, känns okej men ingen dyr modell, hur är dem? Skyddshjälm har dem inte, någon som vet vart i Göteborg man kan hitta det?
Nu kommer semestern och varför inte fira med att gå ut i skogen och ta ner några träd? Vad behöver man? Rejäla kängor med stålhätta och handskar har jag, vad behöver jag mer, sågskyddsbyxa och skyddshjälm? Kan köpa med rabatt från jobbet ett par Fristads-byxor, känns okej men ingen dyr modell, hur är dem? Skyddshjälm har dem inte, någon som vet vart i Göteborg man kan hitta det?
Produkter som diskuteras: "skyddshjälm"
Skyddshjälmar
Skyddshjälmar är en central del av varje bygg- eller renoveringsprojekt, och ger väsentligt skydd mot skador från fallande föremål, stötar och andra risker på arbetsplatsen.
Läs mer
Mororsågsbrallor, do stövlar och hjälm med visir och hörselskydd, gärna en jacka också. Handlas i skog&trädgårdsaffärer, Odal och liknande ställen.
Snåla inte, hade motorsågen uppfunnits idag hade den troligtvis inte fått användas.
Snåla inte, hade motorsågen uppfunnits idag hade den troligtvis inte fått användas.
Det värsta som händer är väl att trädet faller över dig och du dör, det näst värsta att du får kast och sågar dig i huvudet, efter det så är det väl att du sågar dig i benet, då hjälper inga vanlig fristads. Motorsåg är ett enormt bra verktyg, men vet du inte hur du använder den eller har kunskap gällande att fälla träd, vilket du inte ger sken av att ha, så föreslår jag att du sätter upp en fågelholk och dricker öl istället.
Stålhätta räcker INTE, du ska ha kängor/stövlar med BÅDE stålhätta och sågskydd.
Skyddsbyxor med sågskydd. Se till att de är godkända och med minst sågskydd 20 m/s
Hjälm ska vara godkänd, med visir och hörselskydd, och ingen begagnad.
Första förband ska med liksom mobilen och gå inte ut ensam.
Gå till Göteborgs skog&trädgård eller liknande fackhandel så hjälper de dig.
Titta inte bara på priset, ett par tusenlappar spelar inte så stor roll när du ligger på Sahlgrenska (är väl det i GBG va?) med 50 stygn i benet.
Har du aldrig fällt träd innan så ska du inte börja själv utan du ska ha med någon erfaren som visar hur du gör.
Skyddsbyxor med sågskydd. Se till att de är godkända och med minst sågskydd 20 m/s
Hjälm ska vara godkänd, med visir och hörselskydd, och ingen begagnad.
Första förband ska med liksom mobilen och gå inte ut ensam.
Gå till Göteborgs skog&trädgård eller liknande fackhandel så hjälper de dig.
Titta inte bara på priset, ett par tusenlappar spelar inte så stor roll när du ligger på Sahlgrenska (är väl det i GBG va?) med 50 stygn i benet.
Har du aldrig fällt träd innan så ska du inte börja själv utan du ska ha med någon erfaren som visar hur du gör.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Välkommen hit!
Manberg: Öl och fågelholkar i all ära men om man nu inte är skogshuggare från födseln så kanske man kan börja någonstans och lära sig.
Jag gissar att TS avser Fristads sågskyddsbyxor, inte vanliga arbetsbyxor. Inte för att jag vet hur mycket men något bör de väl skydda mot.
Förutom ordentlig skyddsutrustning som nämnts ovan skulle jag säga:
1 - Ta det lugnt och tänk efter
2 - Ta det lugnt lite till och tänk efter igen
...osv
3 - Tänk ALDRIG "jag skall bara..." det är då det händer saker
4 - var utvilad och kör dig inte trött
5 - låt tidigare nämnda öl vara tills du kommer hem...
Manberg: Öl och fågelholkar i all ära men om man nu inte är skogshuggare från födseln så kanske man kan börja någonstans och lära sig.
Jag gissar att TS avser Fristads sågskyddsbyxor, inte vanliga arbetsbyxor. Inte för att jag vet hur mycket men något bör de väl skydda mot.
Förutom ordentlig skyddsutrustning som nämnts ovan skulle jag säga:
1 - Ta det lugnt och tänk efter
2 - Ta det lugnt lite till och tänk efter igen
...osv
3 - Tänk ALDRIG "jag skall bara..." det är då det händer saker
4 - var utvilad och kör dig inte trött
5 - låt tidigare nämnda öl vara tills du kommer hem...
Tipsar om att skogsvårdsstyrelsen har bra kurser.
Förutom skyddsutrustningen så måste sågens egna skydd fungera till 100%, de skall testas dagligen daglig tillsyn) och hur man gör detta står i instruktionsboken. Kompletterande litteratur finns och rekommenderas, hinner bara inte kolla vad boken heter just nu.
Gör som ovanstående skriver, ta det lugnt och tänk efter före och känner du dig det minsta osäker på något moment så är det bättre att fråga någon. Motorsågar och skogande är inte speciellt förlåtande.
/Kent
Förutom skyddsutrustningen så måste sågens egna skydd fungera till 100%, de skall testas dagligen daglig tillsyn) och hur man gör detta står i instruktionsboken. Kompletterande litteratur finns och rekommenderas, hinner bara inte kolla vad boken heter just nu.
Gör som ovanstående skriver, ta det lugnt och tänk efter före och känner du dig det minsta osäker på något moment så är det bättre att fråga någon. Motorsågar och skogande är inte speciellt förlåtande.
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Ett litet första förband, typ tryckförband i en benficka är en skön säkerhet att ha med sig. Det kanske är någon annan som behöver det...
En huggarkurs är bra att gå. Börja med att läsa dessa länkar, dom ersätter dock inte kursen. http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=22664. OBS dom står inte i "rätt ordning".
Godkända stövlar, byxor och hjälm. Första förband och mobilen i fickan.
Och som sagt, hugg inte när du är trött.
Godkända stövlar, byxor och hjälm. Första förband och mobilen i fickan.
Och som sagt, hugg inte när du är trött.
Okej tack för alla svar!
Jac, precis det är sågskyddsbyxa som jag pratar om, av märket Fristad. Dem borde väl funka, det är ju inte top of the line men det behöver jag inte heller. Nu får jag väl mig en utskällning men jag är ingen nybörjare utan jag har sågat ett tag. Har bara inte kommit iväg och köpt skyddsutrustning, men som dem säger, bättre sent än aldrig! =)
Det blir nog Fristadsbyxorna och hörde att Jula har hjälm med visor och kåpor. Tack för länken bax, ska kolla den!
Jac, precis det är sågskyddsbyxa som jag pratar om, av märket Fristad. Dem borde väl funka, det är ju inte top of the line men det behöver jag inte heller. Nu får jag väl mig en utskällning men jag är ingen nybörjare utan jag har sågat ett tag. Har bara inte kommit iväg och köpt skyddsutrustning, men som dem säger, bättre sent än aldrig! =)
Det blir nog Fristadsbyxorna och hörde att Jula har hjälm med visor och kåpor. Tack för länken bax, ska kolla den!
Det är inte så lyckat att ha förbandet i benfickan för då kan man ge sig på att det är där man träffar med sågen. Vänster bröstficka ska det varamattiaswahlberg skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad tänka på för att få ett lättstädat badrum?
Badrum -
Alternativ till släplist för duschdörr mot tvätthörna
Badrum -
För stort hål för att montera dörrhandtag
Fönster & Dörrar -
Binda eller fortsätta med rörligt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Varför kluckar toaletten och vattnet rinner ner sakta
Vatten & Avlopp