Probar marknaden efter vettig korslaser och fick tips om Danderydspassets FL40. Hittar inte så mycket på nätet om den och undrar om någon här har erfarenhet av lasern? Tippar på att den tillverkas av någon annan, någon som vet av vem?

Lasern finnes här:

http://se.byggtillbehor.com/produkter/visa_produkt.php?p=771
 
ikeahantverkaren skrev:
jag har en blå sådan [länk]

ligger under rubriken mät /märkverktyg.

Den är en klassiker och dessutom till salu om du är sugen.
De är onekligen lika, men där verkar vara en knapp till på FL40 samt att kroppen är lite annorlunda utformad.
 
  • Gilla
Dahlgren79
  • Laddar…
Har en sån fast från Flex (ALC 311) http://www.centry.se/pdf/Flexhuvud.pdf (sid. 132) och har bara gott att säga.

Den enda detaljen som jag dock stört mig på är att den bara vill 'lasra' om den är i våg dvs självnivelleringen går bara att koppla ifrån (låsa) iom att man stänger av den.

Annars så är det väl som vanligt med denna typ av produkter - lämpar sig bäst inomhus.
 
Mikael_L
Är det inte Geofennel FL40 3-liner ?
images
Jag har den äldre, som syns på bilden.

Jag har inte använt så väldigt mycket. Jag har en stanley som var billig på Jula ett tag (800-900 kr), och stanley'en har ljustarkare men bredare linjer.
Jag skulle nog gärna sålt FL40'n och bara haft stanley kvar, om det inte var så att FL40 har 90° sidolinje, vilket jag inbillar mig kan bli användbart någon gång.

Jag undrar om inte den senaste FL-40 har möjlighet till pulserande laserljus = möjlig att använda med vissa mottagare. Är så fallet, så är den ju direkt mycket mer intressant, då den antagligen blir användbar utomhus för hobbyhantverkaren.

I vilket fall ger FL-40 en ganska proffsig känsla, hyggligt gedigen, med låsning av laserenheten vid transport, och en rejäl bärväska till.
 
Redigerat:
Jo, senaste FL40 har pulserande laser så den ska fungera med mottagare. Får nog undersöka det här med, tycker att 90-gradersvinkeln verkar ruskigt användbar. Polaren som tipsade om den hade fått Hornbach att beställa hem lasern. Det hela hade kostat lite drygt 1700 spänn vilket i sammanhanget inte är vansinnigt mycket.
 
Finns inte denna på Swedol?
Annars vet jag att den säljs hos Topcon.

Har själv använt denna en hel del och den är helt okej!
 
phl skrev:
Jo, senaste FL40 har pulserande laser så den ska fungera med mottagare. Får nog undersöka det här med, tycker att 90-gradersvinkeln verkar ruskigt användbar. Polaren som tipsade om den hade fått Hornbach att beställa hem lasern. Det hela hade kostat lite drygt 1700 spänn vilket i sammanhanget inte är vansinnigt mycket.
Verkar vara ett bra pris givet att http://www.gamaskin.se/butik/shop.asp?Avdelning=995 tar 4000 bagis för Flexvarienten vilken bara verkar skilja sig åt i färgen...:confused:
 
Mikael_L
  • Gilla
oneill
  • Laddar…
Det blev en Danderydspasset FL40, eller som det står på kartongen GEOfennel FL 40-3. Alltså en korslaser med en tredje linje 90 grader mot den vertikala linjen i korset samt pulsfunktion. 90-gradaren avgjorde det för mig.

Har inte använt den skarpt men 90-graderslinjen är ju grymt användbar om man exempelvis vill klamra en EKLK i taket i källaren och vill dra den rakt 90 grader ut från väggen. Bara att ställa 90-graderslinjen parallellt med väggen och så har man en fin linje att klamra efter i taket.

Gav drygt 1700 hos Hornbach. Tyvärr finns den bara i deras beställningssortimang. I de pengarna ingår lasern, en praktisk vadderad väska, ett par röda shades och en röd "detekteringsplatta".

Nu ska jag bara rota fram ett billigt stativ ;)
 
Fattar inte det där med en tredje linje :confused:
 
Jaha :)
 
Mikael_L
phl skrev:
Det blev en Danderydspasset FL40, eller som det står på kartongen GEOfennel FL 40-3. Alltså en korslaser med en tredje linje 90 grader mot den vertikala linjen i korset samt pulsfunktion. 90-gradaren avgjorde det för mig.
Vill man ha 90gr linje så finns det nog inte så många alternativ. Den enda någorlunda vettigt prissatta jag på rak arm kommer på, är
Tamoliner III
Jon_h hade en cool och fin en med linjer åt alla möjliga och omöjliga håll, men den verkade dyyyr ... ;)

Men pulsfunktionen som gör att den fungerar med (vissa!?) mottagare tycker jag är en riktig "selling point". Helt plötsligt går den att använda utomhus! ;)
(tror jag!)

Om du har nära till ett Jula vore det roligt ifall du testade om denna mottagare är kompatibel med din pulsfunktion.
 
Redigerat:
Jag klämde rätt mycket på Tamolinern innan men tyckte att man fick mindre för pengarna. Exmpelvis levereras den i en vanlig pappkartong. Kompisen som rekommenderade FL40:an köpte först en Tamoliner III men lämnade tillbaka den. Han tyckte inte den var lika ljusstark heller men det är bara andrahandsuppgifter.

Kanske skulle plocka upp en sådan mottagare nästa gång jag masar mig till Jula. Det händer dock typ max en gång i månaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.