Hej!

Har hamnat i ett läge där jag fått en del verktyg av pappa, men eftersom han jobbar som målare så finns det en hel del färg på dom. Verktygen är både i form av nycklar osv men också en del elverktyg, slipmaskiner osv. Det är framförallt dom som är svårast!
Är tacksam för alla tips på sätt att få bort färgen på!
 
Klotterbort löser det mesta, men var försiktig på plast...
Annars är jag inte så bekymrad om mina verktyg har lite "patina" så länge det inte stör funktionen.
 
Mikael_L
Kan tom vara en fördel, inte lika stor risk att någon stjäl dom.
Dom blir säkrare återlämnade efter lån osv. :D
 
Om du har en bänkslipmaskin, montera en stålborste på den och borsta av färgen. Om du inte har så kan det vara en bra investering, kostar några 100 kronor på ÖB, JULA eller Biltema
 
Amatörbyggaren skrev:
Om du har en bänkslipmaskin, montera en stålborste på den och borsta av färgen. Om du inte har så kan det vara en bra investering, kostar några 100 kronor på ÖB, JULA eller Biltema
Hmm... blir inte det förskräckligt repigt - typ fulare är färgfäckar?
 
Sorry, tänkte närmast på verktyg i form av nycklar, etc. Då fungerar det utmärkt.
 
Jag förstår inte riktigt meningen med att ta bort färgen om det inte är så att den på något sätt gör verktyget svårt att använda. Klart att man ska vara rädd om grejorna med de är ju till för att användas;-)
 
Mikael_L
Du kan ta bort mekaniskt, genom skrapning, stålborstning blästring.
Eventuellt tillsammans med värme, varmluftspistol.

Kemiskt med stark lut eller någon av de olika färglösare /färgborttagare som finns på burk eller spray.

Detta fungerar nog sämre på maskiner och annat som är av plast. Där gäller nog försiktig mekanisk rengöring, med kniv, stålborste och en del pillriga verktyg, typ liten skruvmejsel.
Men även metallytor får ju lätt ett slitet och repigt intryck av en del av metoderna.

Eller helt enkelt låta bli, där funktion inte blir störd.
 
Jag brukar köra med T-röd alt. Lacknafta när jag rengör mina verktyg.