Har letat överallt efter ett par riktigt bra arbetsbockar men varje gång jag hittar en modell så hittar jag något fel på den.

Här är min "kravlista" (och ja jag vet att vissa "krav" kan vara svåra att kombinera):

  1. Stabil!
  2. Kännas rejäl!
  3. Inte heta något med super, mega eller pro, alltså jag menar att jag vill ha bra skit o inget biltema 29:90:-
  4. Justerbar i höjdled
  5. Inte väga för mycket
  6. Ha rulle eller bra glid så den inte välter varje gång man behöver justera lite
  7. Inte för smal
Har någon hittat en bock som stämmer in på denna beskrivning så skriv gärna en rad här om var jag kan hitta den...
 
Verkar som om du får bygga själv.. :-/
 
Jag använder ofta dessa från Brennenstuhl: http://www.brennenstuhl.com/content...shop/produkte.php&hauptrubrik=512&details=782

De uppfyller alla dina krav förutom att de inte har bra glid/rulle och att de ej går att justera steglöst i höjd, endast i "hack", tror där är ca 4-5 "hack" i höjd. Har för mig att de kostade runt 200kr/st. Dessa brukar jag lägga någon form av skiva på, och sedan använda för att såga och limma etc på.

För vanligt materialstöd, lägga saker som ska målas på (fönster dörrar tex), där det inte är något större "ruckande" på bockarna använder jag dessa från harald-nyborg: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5599&n=40100 Harald-Nyborgs nummer 5599. De uppfyller vissa av dina krav, dock heter de säkert något med super, de är relativt smala, ej justerbara i höjdled, aning för låga generellt, och inte lika stabila (men fortfarande oftaste helt ok enligt min mening) som brennenstuhl. Kostade när jag köpte dem 70kr/st.

För riktigt bisarrt tunga saker har jag snickrat ihop egna bockar i överblivet tryckimpregnerat virke. Se den väldigt snygga bifogade bilden i paint. "Toppregeln" är 45*125, Benen 45*95 observa de sågade hacken i dessa där de ansluter till "toppregeln", försträckningarna på respektive sida av benens infästning till toppregelen är 28*120, också med sågade hack och väldigt tight passning, fick knacka dit dem. Den nedre ramen är också 28*120. Men det blir ju att man tager lite vad man haver, skulle förmodligen komma gnaska långt med 22*95 som ram och förstärkning också. Den totala höjden är betydligt lägre än för de andra bockarna, ca 700mm, vilket är bra när man ska hiva upp tunga saker. Dessa är naturligtvis lite segare att flytta rundor på, men tåler att lämnas ute hur som helst, ok om klingan går ner någon mm i dem, tåler massor, det är lätt att tillfälligt dra i en skruv eller så för att sätta fast något, och är framförallt är det ett mycket trevligt snickeriprojekt, och det är inte alls så lätt som man tro att få alla vinklar i alla dimensioner att stämma.
 
Har köpt bockar i plast från Black & Decker, mkt stabila och tåliga men går inte att justera i höjdled. Bra och prisvärda.
 
OLJensa skrev:
Stabil!
Check!

OLJensa skrev:
Kännas rejäl!
Dom är av metall.

OLJensa skrev:
Justerbar i höjdled
Check!

OLJensa skrev:
Inte väga för mycket
Typ 15 kg paret, men så pallar dom att man lastar ett halvt ton på ett par också.

OLJensa skrev:
Ha rulle eller bra glid så den inte välter varje gång man behöver justera lite
Nja.. original sitter det halkskyddtejp på dom. Du kan ju alltid göra motsatsen till vad jag har gjort; Jag satte på Festools häftunderlag/gummiremsor (som dom har till sina skenor) för att få ett underlag som arbetsstycket inte glider runt på, men som inte heller gör märken i köksluckan eller vad det nu är man jobbar med. Istället för gummiremsan kan du kanske limma på Festools gröna plastremsor/glidbeläggning.

OLJensa skrev:
Inte för smal
Check! Dom är justerbara både på bredden och höjden.

OLJensa skrev:
Inte heta något med super, mega eller pro, alltså jag menar att jag vill ha bra skit o inget biltema 29:90:-
Check! Dom är så anonyma att jag inte ens vet vad dom heter, men dom säljs på bl.a. Ekesiöö i Bromma. Dom ser som dom på den här bilden fast metallfärgade och, som sagt, justerbara även på bredden. Det går att plocka isär dom så att dom inte blir så skrymmande under transport/förvaring.
 
  • prod5_2.jpg
B
Fy fasiken ni är ju grymma!!!

Ursäkta sent svar, har varit hysteriskt mycket att göra sista veckan!

Daniel_N> Avr hittade du Brennenstuhl-bockarna? Japp får nog ta och slå ihop ett par slask-bockar jag också. Tack för ritningen!!!

ACME> Hmmm, lite långt att fara till Bromma! Ingen möjlighet att kolla namn på bockarna eller om de säljs på andra ställen???
 
breakman, maggan9>> Japp, har kollat på rullbockar. Det får nog bli en sådan också, fa´st det får nog bli wolfcraft för mig tror jag...
 
Snailman
Redigerat:
har slutat använda arbetsbockar sedan jag köpt 2 st festool mft bord.de är suveräna att såga skivor på iaf.
 
En säker stödbock för cirkelsågning eller annat såsom tapetsering gör man enkelt med en unviversalbock från Jula eller Harald Nyborg. Kassera orginalbrädan efter att du använt den som mall för en 28 eller 30 x 145 bräda av valfri längd. Metalldelarna använder du men låsskruven undertill på brädan kanske du får skaffa nya som en fransk/mm skruvkombination. Sen har du en säker cirkelsågningsbock utan risk för krock av misstag med metalldelar. Benhöjden på metallbenen är justerbara i fyra lägen, men jag kommer att nästa mina ben med svetsen när jag bestämt lämplig höjd för att öka stabiliteten.
Fördelen annars är att benen viker du ihop omlott när du inte använder bocken. Pris ca 220 kr per par.
 
  • stödbock1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stödbock2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag använder ett par såna här hemsnickrade bockar. De hålls ihop mha ett par kilar så det är lätt att slå isär dem för förvaring eler transport.
/B
 
  • sågbock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
poba53 skrev:
En säker stödbock för cirkelsågning eller annat såsom tapetsering gör man enkelt med en unviversalbock från Jula eller Harald Nyborg. Kassera orginalbrädan efter att du använt den som mall för en 28 eller 30 x 145 bräda av valfri längd. Metalldelarna använder du men låsskruven undertill på brädan kanske du får skaffa nya som en fransk/mm skruvkombination. Sen har du en säker cirkelsågningsbock utan risk för krock av misstag med metalldelar. Benhöjden på metallbenen är justerbara i fyra lägen, men jag kommer att nästa mina ben med svetsen när jag bestämt lämplig höjd för att öka stabiliteten.
Fördelen annars är att benen viker du ihop omlott när du inte använder bocken. Pris ca 220 kr per par.
Jag har tidigare haft dessa bockar (dock kostade de snarare runt 120kr/par när jag köpte dem på Harald Nyborg) och tyckte verkligen de var värdelösa. Rangliga, och metallbiten som skulle hålla dem benen ute så att de inte fälldes ihop var totalt feldimensionerad. Dessutom var de inte så smidiga när de var ihopfällda heller. Men med dina modifikationer kanske de kan bli betydligt bättre. Posta gärna mer om hur det funkar, och ta gärna någon närbild på hur du har löst problemet med metallbiten som ska hålla benen ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.