Vi kommer att bygga enplansvilla och är tveksamma till att sova med maxöppna fönster. Tänker att man kan lösa detta på olika vis och undrar som följer:

1 Kan man varma sommardagar kyla tilluften centralt i ftx-anläggningen så mycket att man får det svalt inomhus?

2 Finns det risker för kondens andra ställen än vid aggregatet?

3 Drar ett eldrivet kylbatteri groteska mänger el?

4 Kan man använda kallsidan på bergvärmen att kyla tilluften centralt?
 
  • Gilla
Trossen 21
  • Laddar…
Det är nog inte möjligt att blåsa in kallare luft än 15°C i rummet utan att få dragproblem eller kondensproblem.
Ett normalt 1 pers sovrum skall ha ca 4 l/s i tilluftslöde.
Vid 25°C i rummet och en inblåsningstemperatur på 15°C är temperaturskillnaden 10°C

4 l/s x 1,2 x 10°C = 48 W kyleffekt
I ett rum med ett fönster i söderläge behövs förmodligen 10 ggr så hög kyleffekt.
För att få 10 ggr så hög kyleffekt så måste luftflödet ökas 10 ggr vilket inte är möjligt med vanlig villa FTX.

Ett bättre sätt att tillföra kyla med lite högre effekt är fläktluftkylare som har högre luftflöde kyld cirkulationsluft utöver FTX aggregatet som står för friskluften.

Borrhålet går att använda till frikyla dessutom kan värmepump användas till kyla när borrhålets kyla inte räcker till.

/Patrik
 
Precis som Pasta skriver har ett ftx-aggregat för lite luftflöde.
För att ta det i nummer ordning.

1) Tilluften blir kall men luftflödet är för lågt för att ge någon märkbar kyleffekt i rummet.
Dock inte fel att avfukta tilluften, ett kylbatteri gör att fukt i uteluften kondenserar av.

2) Kyler du tilluftskanaler för långt <15 grader ungefär är risken stor för kondens på kanalerna. Visst man kan kondensisolera allt, men mycket jobb för liten effekt.

3) Elektriskt kylbatteri ? Menar du en liten separat kylmaskin ?
Finns nog ingen sådan som passar till en liten ftx, åtminstone inte till ett bra pris.

4) Perfekt att använda din bergvärme som kyla. Du får jhu tillbaka energin i värmepumpen.

Men titta gärna på rums fläktkylare (fancoil) finns många fabrikat men kostar ofta en bra slant.
 
I mitt FTX-aggregat kan man ta bort värmeväxlaren och sätta in en sommarkasett. Då kommer den svalare nattluften in i huset utan att man måste ha fönstrena öppna.
 
  • Gilla
marsvägen
  • Laddar…
Då förstår jag. Kan inte riktigt släppa drömmen om svala sommarnätter så jag ger er tre nya frågor:

1 Om man har ftx, hur placerar man rumsfläktkylarna, helt fritt/använder återluft eller på något vis kopplade till tilluftsdonet/använder friskluft?

2 Borde jag med min begränsade byggbudget glömma hela idén om kyla? Blir det vansinniga kostnader av att installera fläktar i tre sovrum samt dra rör från bergvärmapumpen?

3 Finns det lösningar med central luftkonditionering för villor?
 
Finns så kallad Hotellsaggregat, tar in luft i t.ex. hallen och blåser ut i dom utrymme där man vill ha kyla.
Består av filter, fläkt och kylbatteri ... samt ofta en enkel styrpanel.
 
I mitt FTX-aggregat kan man ta bort värmeväxlaren och sätta in en sommarkasett. Då kommer den svalare nattluften in i huset utan att man måste ha fönstrena öppna.

Helt lysande men hur gör du sedan på morgonen när inomhustempen är lägre än utomhustempen "kilar in med växlaren igen så att det kylåtervinns"
Eller så köper man ett ftx med roterande värmeväxlare som sköter detta själv vi automatiken.
 
Numera behöver man inte ta bort sommarkasseten utan aggregaten sköter själv detta med en bypass förbi växlaren.
Titta på Systemair VR 400 eller 700
 
Jag har i många år kört med en fancoil för kyla i sovrummet. Eftersom radiator redan fanns när jag flyttade in så använder jag den bara för kyla, annars kan man ofta använda den för både värme och kyla. Eftersom det är ett sovrum är det ganska viktigt att den inte låter för mycket (min är lite bullrig men jag fick den gratis :)) Jag trodde att jag skulle kunna ha den på under dagen och stänga av den när jag gick och la mig, men det slutade med att jag vaknade mitt i natten svettig och sur. Det tog ett par nätter men sedan har man vant vid att det låter lite.

Kostar ca 4000 kr


Alternativt kan man använda en fasadapparat, det är ungefär samma pryl men utan fläkt. Den kopplas till rummets tilluft som används som "drivkälla" för att dra med sig rumluft också genom värme-/kylbatteriet. Kan vara ett problem då de kräver mer tryck på luften. Det betyder att fläkten (om den klarar av det!) måste jobba mer samt att du får strypa mer på de andra tilluftsdonen vilket kan ge mer ljud. Man får räkna på det.

Kostar ungefär som en fancoil


Finns även kylbafflar som fungerar som en fasadapparat men som kräver lite mindre drivtryck. Största skillnaden är att de skall monteras i tak och att de jobbar med torr kyla. Kräver att du har ett styrsystem och en shunt som kan höja temperaturen på kylvattnet så att du inte får kondens i baffeln, eller så kan du sova med paraply ;)

Kostar mindre, 2000 kanske men kräver mer styr och rör grejor.
 
Upnor har ett system de kallar för komfortkylsystem som bygger på att rör dras i innertaker och att dessa kyler den varma luften som normalt vill gå uppåt. Intressant system men kanske inte riktigt lämpat för villor utan passar mer i kontorslokaler etc. Man kan kanske ta och bygga ett liknande system men som är mer dolt, dvs att annan typ av skiva nyttjas för innertaket?
Fins ju mer eller mindre färdiga system för golvvärme med tillhörande plåtar, så det är mest ytskiktet som ska passa in.

Funderar själv i banorna att kyla tilluften via FTX alt bygga ett eget komfortkylsystem....

//nilhen
 
Uponors-system kyler delvis luften men fungera även som "strålnikngskyla" alltså omvänt som strålningsvärme.
Då taket blir kallare upplever man det som svalare i huset.
Men det systemet kräver lite planering, fungerar ungefär som ett vanligt kassetundertak som man ser i kontor. Kräver även att man har en bra styrning av temperaturen, inte kul att få kondens i takplattorna.

Börjar komma lite aggregat för "villabruk" (igentligen mindre kontor) som har en extra återluftskanal och större tillufttsfläkt för att kunna kyla bättre (och även värma).
 
Bahcos gamal luftvärmesystem som sitter i "1000-tals" gamal Boro-hus funkade ju så. Det vill säga en extra fläkt som blandar in återluft i tilluften och ett värmebatteri för att värma upp luften ordentligt. Skulle givetvis fungera lika bra med ett kylbatteri. Att kyla bara med ett normalt tilluftsflöde är ingen ide, kommer knappt att ge någon kyleffekt alls, som andra påpekat.
 
Allium skrev:
Bahcos gamal luftvärmesystem som sitter i "1000-tals" gamal Boro-hus funkade ju så. Det vill säga en extra fläkt som blandar in återluft i tilluften och ett värmebatteri för att värma upp luften ordentligt. Skulle givetvis fungera lika bra med ett kylbatteri. Att kyla bara med ett normalt tilluftsflöde är ingen ide, kommer knappt att ge någon kyleffekt alls, som andra påpekat.
Men får man inte illaluktande luft från badrummet inblandat i tilluften då?
 
SkaneErik skrev:
Men får man inte illaluktande luft från badrummet inblandat i tilluften då?
Nej ... frånluften går rakt ut ... tilluften blandas med återluft tagen på annat ställe (egen kanal).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.