såg att det var lite luddit på frånlufts kanalerna när jag tog bort donen för rengöring.
jag har ftx vent.

hur ofta gör man rent kanalerna(ungefär).
Någon som har en ungefärlig kostnad för rengöring samt injustering/kontroll?

 
Jag har sotarn på besök på tisdag. De tar 2000:- för rensning av fläktar och frånluftskanaler.

Ska delta själv så jag lär mig jhur de gör. Det är nog inte rocket science.

FTX-aggregatet är en Bahco Minimaster ACC med 4 frånluftsventiler, tvättstuga, badrum x2, och bastu.
 
De kopplar in en stor sug på en frånluftsventil (så att skiten från rensningen hamnar utanför huset) och kör med stålborste på vajer från övriga ventiler.

Enligt lokale sotaren rekommenderas rensning av frånluftskanaler med 5-9 års intervall beroende på användning. FT-/FTX-ventilation är tydligen viktig att rensa regelbundet eftersom frånluftsflödet minskar efterhand men inte tilluftsflödet, vilket ger övertryck i bostaden. Om det är övertryck trycker man ut varm (fuktig) luft i kalla väggar/vind vilket kan ge mögelskador.

När jag ringde sotaren föreslog han att jag skulle prata med grannarna så de kunde ta flera på samma körning. Fick med två och priset sjönk från 1800 till 1300.
 
Japp, dammsugare modell större kopplades in på frånluftskanalen vid köket (vid FTX:en). Tät anslutning åstadkoms med hjälp av snusnäsduk (!). Sedan körde de igenom en piasava-viska kopplad till en borrmaskin med wireförlängare. Gick snabbt och rent blev det.
 
  • Gilla
Joavol
  • Laddar…
ok,tack för svaren,kanske kan vara dags att rengöra kanalerna nu,har säkert inte rengjorts sen det byggdes(1985).Är det bara sotarn som som håller på med sånt.
 
Det är sotarn som gör det och man ska göra det absolut åtminstone vart tionde år. Efter att sett skiten i rören så kommer jag att göra det vart 5e år from nu.
 
Snailman
Det verkar vara en sån här grej de använder: http://www.ocab.se/pdf/ventilationsrengoring.pdf

nån som vet något ställe att få tag på borstar och böjlig axel,

funderar på att testa med en sån där axel för rengöring av avloppsrör, men de har ju inget yttre hölje tror jag. http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=69045965&pf_id=SE-450023

testade lite med en sån där webkamera som stod om i en annan tråd, så jag känner nu för att även rensa längre in i rören:D får fixa nån sorts komprimering av filmen oxå den blev 2 gig för 2 minuters film...
 
  • Gilla
Magnus Wretborn
  • Laddar…
Snailman
Kan meddela att det bidde en sådan här: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=69045965&pf_id=SE-450031

och så satte jag yxan i en sådan här http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=69045965&pf_id=SE-034327&dept_id=SE-701

men jag köpte bara borstdelen för 19kr och sedan tog jag lite ståltråd och vred fast själva borstknippena med på rensspiralen, och jag kan meddela att det kom ut rätt mycket skit, och jag kunde konstatera med webkameran att det blev rätt rent i röret så långt jag kunde se (får fixa till hölje och sådant till webkameran, tittade bara i första delen av röret nu)
 
  • Resize of IMGP1979.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smart sätt att göra egna rengöringsviskor och så är det naturligtvis inte dumt med webbkamera. Kul att fler har nappat på min idé om hur man kan använda en webbkamera.:)
 
Mikael_L
Finns det några nya länkar och tips på utrustning för rengöring.
De här 10år gamla länkarna fungerar märkligt nog inte längre ... :D
 
  • Gilla
Erik9005 och 3 till
  • Laddar…
Undrar jag med
 
  • Gilla
Niktur och 1 till
  • Laddar…
Mesta skiten/luddet sitter i själva frånluftsventilerna i våtutrymmena och mycket av det fuktbundna damm som sitter runt insidan av rören kletas ut och ser renare ut än vad det är efter att nylonsnurran gjort sitt. Gör ren ventilerna och kolla in i röröppningarna innan ni beställer nåt onödigt.
 
Mikael_L
E exerg skrev:
...och mycket av det fuktbundna damm som sitter runt insidan av rören kletas ut och ser renare ut än vad det är efter att nylonsnurran gjort sitt. Gör ren ventilerna och kolla in i röröppningarna innan ni beställer nåt onödigt.
Menar du att man man inte ska köra med en sån där viska?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du att man man inte ska köra med en sån där viska?
De undrar jag med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.