Vi skall välja aggregat till vårt nybygge, ett passivhus på totalt ca 235 m² invändig yta.

Har två heta förslag nu:
1. REC Temovex 700S-EC RS
2. Pingvin XL

Vad har ni att säga om dessa? Känns för mig som att Termovex:en spelar i en högre division, mycket kraftfullare aggregat som därmed inte behöver gå lika hårt. Pingvin:en ligger inom angivna luftmängder för vårt hus (en FTX-kille har räknat på det) men i överkant av spannet.

Termovex är väl ett motströms och Pingvin ett roterande?

Som paketpris med all spiro m.m. ligger bägge förslagen på 56.000 kr, men intressant där är att Termovex-aggregatet kostar drygt 30 och Pingvinen 22 t.kr, därmed vill alltså den ena aktören ha bra mycket mer för övrigt material.

Åsikter?
 
Släng upp ett par länkar så vi kan titta på rätt grejer!
 
Jag instämmer med dig att en motströmsvärmeväxlare, med två fläktmotorer, känns enklare och rubustare än en roterande, som även behöver en motor för att sätta snurr på rotorn.
Och den har säkert bättre verkningsgrad också. Och verkar ha bättre justermöjligheter för fläktarna.
Jag hade absolut valt den.

Men varför skall den vara så förtvivlat stor?
 
KnockOnWood skrev:
Men varför skall den vara så förtvivlat stor?
Menar du stor kapacitetsmässigt för huset eller menar du fysisk storlek för sin prestanda? :)

Jag har inget svar, men att den tar stor plats i rummet kanske kan försvaras med störra fläktar (lägre varvtal=tystare), större kammare för värmeväxling = effektivare och så vidare.
Dock hade jag tänkt få plats med annat under aggregatet vilket går bort med en så pass stor golvstående modell.
190 cm hög och 260 i takhöjd, undrar om man får plats med nödvändiga ljuddämpare då?
 
Tänk på att du kanske inte vill att aggregatet skall gå med 80-100%. Bättre att ta ett som kan gå på 50% av effekten.
 
martinradbo skrev:
Menar du stor kapacitetsmässigt för huset eller menar du fysisk storlek för sin prestanda? :)
...
Dock hade jag tänkt få plats med annat under aggregatet vilket går bort med en så pass stor golvstående modell.
190 cm hög och 260 i takhöjd, undrar om man får plats med nödvändiga ljuddämpare då?
Fysiskt format naturligtvis.

Så här ser en annan apparat ut, som dock kanske är något för klen för ert jättehus,
men den tar plats som ett överskåp bara:
2019_c430b4f2f22e3aa7df945e9c1071d7f4.jpg

http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m400-v-r.php som sitter i tvättstugan, ovanför varmvattenberedaren.

Jag har "lillasystern" till denna, som heter Renovent M300.

En tanke i sammanhanget:
De rekommenderade luftfllödena är tilltagna ganska ordentligt.
Ni bygger ett stort hus, 235 m2 och kanske är 4 personer i hushållet.
Luftflödet dimensioneras schablonmässigt efter bostadsytan.
Men säg att er fyrapersonersfamilj bodde på halva ytan.
Då räcker det, schematiskt, med halva luftflödet.
Så ventilationen borde inte räknas bara efter boytan, utan mera efter antalet boende.
Man duschar ju inte mer, och lagar mer mat, för att man har större rum.

Slutsats: I mitt hus, 110 m2, med två boende bara, kör vi med luftväxling av 80 m3/tim i stället för de stipulerade 160.
Hade vi bott större hade vi inte behövt mer luft heller, och luften är utmärkt som det är.
Så vårt aggregat http://www.fresh.se/sv/renovent/renovent-m300-v-r.php går på 1/3 av maxeffekt och ventilationen är i praktiken ljudlös.
Nu verkar det som att Fresh har slutat marknadsföra Renovent. Var de för bra kanske?

PS Om ljuddämpare:
Dessa läggs väl lämpligen i bjälklaget, och kanalerna förläggs gärna i en kattvind.
Där är det också lätt att värmeisolera rören med lite extra lösull.
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.