Finns det FTX aggregat som har möjlighet att ta varmvatten från t.ex en jordvärmepump för att förvärma luften?
 
tex flexit spirit uni4 har vattenbatteri som man kan koppla in.
 
Trevligt. Ska kika närmre på detta sen.
Är det något du kör med själv och är nöjd?

Borde väl gå att köra kallvatten i den på sommaren för att få lite kallare luft inne?

Vattenbatteri Låg kapacitet för vatten buren eftervärme.

Ersätter det inbyggda el batteriet för mycket lägre energiförbrukning. Passar Flexit UNI serien

Innehåller:

  • 1st Vattenbatteri 160mm ansl.
Kopplas enkelt in på det befintliga eller nya värmesystemet. Ansluts till värmeslinga eller radiator kretsen. Rådgör med din lokala VVS installatör för exakt anslutning till ditt värmesystem.

Värmeeffekt: ca 0,58kW (se manual för exakt data)
vattenbatteri-uni-160-lag.jpg
 
Kyla är inte lämpligt att köra via ventilationen, isf behöver man isolera rören med en speciell isolering för att förhindra kondens.

Kör inte själv med den men jag rekommenderar verkligen den(och ska installera den) för el-elementet som sitter i maskinen drar rätt mycket el när det är kallt ute så vattenbatteriet borde betala sig rätt snabbt :)
 
Jag har kopplat in ett sånt på mitt FTX-agg och jag är helnöjd, elbatteriet gick ju nästan konstant från oktober - april förra vintern
 
I princip så förvärmer man inte utan eftervärmer - annars hade det ju gått förlorat i värmeväxlaren. Men det förstod du säkert.

En fråga som jag har är att det sägs att man slipper eftervärma med en roterande värmeväxlare - stämmer det? Är det värt det? Hur i allsindar fungerar den roterande värmeväxlaren jämfört med en vanlig motströms plattvärmeväxlare?
 
Har en REC Temovex med 2,2 kW vattenbatteri, man behöver nog upp i den effekten för att det ska vara fråga om uppvärmning. Med lägre effekt handlar det mer om att kompletteringsvärma tilluften för att tillföra den energi man tappar i vvx.
 
Varför skulle energin gå förlorad om man värmer innan? Ju varmare luft in i aggregatet destå mindre behöver aggregatet jobba för att återvinna värmen.
 
Verkningsgraden vid återvinningen... Att hetta upp uteluften först blir ju som att värma avluften som är på väg ut ur huset till ingen nytta.
 
Ju kallare inluften är desto mer kan den kyla frånluften. Den kan alltså ta upp mer energi.

Efter värmeväxlaren kan man värma luften utan att det påverkar den. Om man istället värmer luften innan värmeväxlaren så kommer den alltså inte att ta upp lika mycket värme från luften som går ut. Då släpper man alltså ut varmare luft, med andra ord så släpper man ut mer energi.

En värmeväxlare ska ha så stor värmeskillnad som möjligt.


En roterande värmeväxlare ser ut som på bilden nedan. På ena sidan så går den varma luften och värmer upp materialet i hjulet. När sedan den delen av hjulet har snurrat över till sidan med inluften så överförs värmen till luften där istället.
220px-Rotary_heat_exchanger.png
 
även svårt att placera ett vattenbatteri före värmeväxlaren då det kan få väldigt kall luft över sig på vintern, lite bättre temperatur efter värmeväxlaren.

Sedan beror det lite på om det är bättre med vattenbatteri än el, har man en värmepump som går med el-tillsats när det är kallt är det enklare och billigare att ha ett el-batteri direkt i FTX-aggregatet.
 
Aha, det är en regenerativ historia. Man slipper förlust med en temperaturgradient i materialet. Tack för förklaringen.
 
FrittDrag_II skrev:
även svårt att placera ett vattenbatteri före värmeväxlaren då det kan få väldigt kall luft över sig på vintern, lite bättre temperatur efter värmeväxlaren.

Sedan beror det lite på om det är bättre med vattenbatteri än el, har man en värmepump som går med el-tillsats när det är kallt är det enklare och billigare att ha ett el-batteri direkt i FTX-aggregatet.
Jag bygger nytt så meningen är att men jordvärmepump ska vara dimensionerad att inte behöva gå på eltillskott. Men det kanske inte går att vara säker på:

Detta var invecklat.
Den kalla in-luften utifrån går rakt in i FTX aggregatet, den värmeväxlar och blåser sedan den något uppvärmda luften igenom vattenbatteriet som värmer den ytterligare lite innan den sedan går ut i huset.
Är jag med nu?
 
kolvas skrev:
Jag har kopplat in ett sånt på mitt FTX-agg och jag är helnöjd, elbatteriet gick ju nästan konstant från oktober - april förra vintern
Hur kopplade du det mot ditt värmesystem?
 
Suhagg skrev:
Den kalla in-luften utifrån går rakt in i FTX aggregatet, den värmeväxlar och blåser sedan den något uppvärmda luften igenom vattenbatteriet som värmer den ytterligare lite innan den sedan går ut i huset.
Är jag med nu?
Helt rätt.

Tänk på att det aggregat du väljer skall kunna styra värmebatteriet. Så du behöver även en ventil+ventilmotor samt en frysvaktsgivare, många nya aggregat har inbyggd frysskyddsfunktion men det behövs en givare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.