Jag får inte ihop det här i mitt huvud hur man tar bort blandaren när det ser ut så här. Tänkte fundera ut det INNAN jag börjar fippla. :D Det ser inte ut som om man kan skruva av rören och bara dra upp. Är det bajonettfattning på underdelen, så man bara vrider ovandelen ett kvarts varv och drar upp?

DSC_0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rikard Sauce
  • Laddar…
Kanske dags att byta både blandare och handfat.

Så slipper du fundera. Ser ju ut som det kan behövas specialverktyg för att komma åt.
 
Fast då måste jag byta fästen i väggen och justera in avloppet. Och köpa ett nytt handfat. Och då måste jag nog byta resten av porslinet så att det blir samma färg... :)
 
Lät ju som ett utmärkt alternativ! Men om du bestämmer dig för att behålla porslinet har jag för mig att biltema har sånt verktyg. Eller så var det någon liknande butikskedja
 
Vilket verktyg pratar vi om nu?
 
-MH- skrev:
Vilket verktyg pratar vi om nu?
Jag tror, med betoning på tror, att du bör använda något åt detta hållet:

nyckel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden från "google". Vet inte var de finns men VVS-butik borde ha eller kanske Jula, Biltema, Classe osv.
 
Men om man får bort ringen som skruvar fast blandaren mot porslinet, hur får man sedan bort blandaren. De två rör som går ut åt sidan gör ju att man inte bara kan lyfta den rakt upp. Är det någon jag missat?
 
Den måste ju vara delbar i den punkten, annars blir det ju omöjligt att montera.
 
Nu gissar jag mest. Det ser ut som om du har två muttrar, en blank och snygg mot porslinet och en inte fullt lika blank längst ner. Det är inte så att "delen med röranslutningar" går att lossa om man tar bort den nedre muttern?

På något sätt måste ju blandaren ha kommit ner genom hålet... Sen kanske den inte är så lätt att dela med tanke på "ärgandet". Någon som vet dyker säkert upp snart i tråden...
 
gsh-11-vc-27290.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreascarlsson och 3 till
  • Laddar…
Sitter en mutter som håller den lätt konade "rör-delen" på blandaren. Sen sitter det en till mutter som håller blandaren i porslinet. Funkar med skiftnyckel o mycket tålamod eller specialverktyg o typ lika mycket tålamod.
 
MathiasS skrev:
[bild]
Tamt! Här på BH borde alla veta att med rätt verktyg så är halva jobbet gjort!

brokk90.gif
 
  • Gilla
Pataradiata och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Här är vad som behövs och en beskrivning:

--------------------------------------------------------------------------------------

2351015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blandarnyckel 8A. Specialverktyg för enhålsblandare. Den med T-stycke försedda delen fungerar som avdragare mot blandarens förgrening. Hylsan i nyckelns andra ända har 2 dimensioner och passar för övre och nedre låsmuttern. Hylsdimension 28x33 mm. Avdragarmutter R 1/2"

--------------------------------------------------------------------------------------

Mycket lättare än att använda skiftnyckel, oumbärlig skulle jag vilja säga. Ett standar-verktyg i varje VVS-service-buss! Hur ska man annars få bort den koniska delen (förgreningen) utan att ha sönder porslinet??? Dessutom ser det ut som den är väldigt ärgad! = Svårare

Edit:
Verktyget kostar närmare tusenlappen med moms och med företagets rabatt på Ahlsell!
Katalogpriset är 1635:- plus moms!
RSK: 289 00 20
 
Redigerat:
  • Gilla
ejvegard
  • Laddar…
Har löst allt utom att lossa den konade delen. Får skaffa avdragare imorgon och hoppas jag får plats. Har två tvättställ som skall fixas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.