Hejsan, jag har ett borrhål, vattnet luktar lite illa unket.

ska därför nu sätta in en oxipress, nån som har nån erfarenhet av dom eller liknande apparat??

Sen så har jag väldigt kalkigt vatten, o tycker att en riktig avkalkare e så himla dyr.

Funderar nu på en elektrisk variant
http://www.cmiab.se/index.php?location=avkalkning

Nån som har erfarenhet av dessa eller liknande apparat???
kan man förmoda att dom funkar bra, till priset av 3700kr?
 
Ingen som har ens nån Ide eller tycke o tänke om grejerna.

Börjar bli lite panik o köpa, så jag vill gärna ha råd
 
Ursäkta mig, men det låter som kvalificerat skitsnack! "förändrar morfologin" ;D ;D ;D

Det är möjligt att någon kommer och slår mig på fingrarna att det faktiskt funkar, men jag tycker att det verkar som en logisk kullerbytta, om nu kalket reagerar när man mäter pH-värdet, varför skulle det inte reagera med tvättmedlet t.ex.?
 
tycker priset är för högt för att testa ;). Undrar hur låter dom ljudvågor som ska skaka sönder beläggningar i rören och förplanta sej i hela huset? Kan man höra dom frekvenser ... 120-140 kHz?
gaia
 
jag har 5 st. kompletta avhärdare.. roslagsfilter soft 7
helautomatiska.. kan säljas till halva nypris!!
 
har du gjort ett vettigt vattenprov? har du barn och egen borra så kan man ha sån tur att kommunen betalar för ett vattenprov.

har själv problem med järn (gultvatten som luktar gjutjärnspanna) och mangan... la knappa 30 laxar på filter för detta. kalket blir kvar men spjälkas sönder och fastnar inte värre än malmövatten. järnet e så gott som borta och manganet har försvunnit till 100%

så mitt råd är att du kollar upp kvaliten först, kanske räcker det med mindre grejer än vad jag behövde, kanske behöver du mkt å då var ju de första kronorna bortkastade...

kolla hur grannarna har det också...
 
jag skickade vattenprov till HoH vattenteknik det enda som dom kom fram till fluor halten va lite högre än bra 2,3 låg det på sen var allt annat bra.
men fortfarande så blir det kalkigt i duschen o vattnet luktar illa.

mycket mysko
 
Great skrev:
Hej
Sen så har jag väldigt kalkigt vatten, o tycker att en riktig avkalkare e så himla dyr.

Funderar nu på en elektrisk variant
[länk]

Nån som har erfarenhet av dessa eller liknande apparat???
kan man förmoda att dom funkar bra, till priset av 3700kr?

Jag har tidigare berättat i detta forum att vi är mycket nöjda med AQUA 2000 som vi satte in i höstas. Vi borrade efter vatten i vintras och kopplade in det till huset i somras. Vattnet var oerhört kalkigt och hade en liten unken smak.
Kalken visade sig med all önskvärd tydlighet i diskmaskinen och på diskgodset. Ibland var vi till och med osäkra på om det var diskat eller inte.
Köpte då en AQUA2000 för knappa 2000 spänn och kalken var borta på diskgodset, efter ytterligare några diskar ser diskmaskinen ny ut på insidan.

Smaken blev också bra, men även om jag och hustrun tycker det kan man väl inte bortse från placeboeffekten. Alternativt har vi nu omsatt vattnet tillräckligt många gånger för att det skulle bli bra.

Kort sagt är vi jättenöjda med vattnet nu!
 
ah skönt att få ett bra svar :)
 
Karkulla skrev:
Jag har tidigare berättat i detta forum att vi är mycket nöjda med AQUA 2000 som vi satte in i höstas. Vi borrade efter vatten i vintras och kopplade in det till huset i somras. Vattnet var oerhört kalkigt och hade en liten unken smak.
Kalken visade sig med all önskvärd tydlighet i diskmaskinen och på diskgodset. Ibland var vi till och med osäkra på om det var diskat eller inte.
Köpte då en AQUA2000 för knappa 2000 spänn och kalken var borta på diskgodset, efter ytterligare några diskar ser diskmaskinen ny ut på insidan.

Smaken blev också bra, men även om jag och hustrun tycker det kan man väl inte bortse från placeboeffekten. Alternativt har vi nu omsatt vattnet tillräckligt många gånger för att det skulle bli bra.

Kort sagt är vi jättenöjda med vattnet nu!
Har sett att du är nöjd med Aqua 2000, funder på om det verkligen funkar.
Är det inte fler som har provat denna avkalkare, som kunde ge lite fler utlåtanden?
 
Märkligt att det är tyst...

Ett nytt tips kan jag ge. Till priset av en tiondel av det som Aqua2000 kostar kan man köpa något som vid en första anblick liknar "originalet".
På Condrad.se finns det en byggsats för drygt 200 SEK. Kanske kan vara värt att prova...
 
Väldigt tyst blev det...

Har köpt en Aqua 2000 nu,och den har varit igång ca 3 veckor. Har inte märkt någon skillnad. Blir det ingen skillnad framöver heller tänker jag klaga på denna produkt.
 
Har haft Aqua 2000 i 1 år nu,och märker ingen skillnad alls i duschkabin och på kranar.

Har provat att ha den avstängd några månader men har inte sett någon skillnad alls, med den på eller av.

Ser det som en bluff allt ihop, var inte blåögd som jag gynna inte detta företag med mer pengar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.