Försöker begripa mig på den golvvärme jag fått installerad i källaren i sommarstugan. Pannan är nedställd på 3.9 kW.

Den allmänna frågan är: Hur justerar jag in den på bästa sätt? Innan jag kommer med specifika frågor visar jag en skiss:

Tack på förhand (första inlägget här)
 
  • systembeskrivning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har du en push 23? Har du radiatorer kopplade på samma system som golvvärmen? Om inte så är den överflödig. Framledningstemperaturen ställer du på pannans värmekurva. Låt alla rumstermostater vara fullt öppna när du gör den här inställningen. Golvvärmeslingorna skall ha rätt injusterat flöde enligt ritningen. När du hittat den värmekurva som ger önskad rumstemperatur, så kan du ställa in rumstermostaterna strax ovan önskad rumstemp.
 
lordi skrev:
Varför har du en push 23? Har du radiatorer kopplade på samma system som golvvärmen? Om inte så är den överflödig. Framledningstemperaturen ställer du på pannans värmekurva. Låt alla rumstermostater vara fullt öppna när du gör den här inställningen. Golvvärmeslingorna skall ha rätt injusterat flöde enligt ritningen. När du hittat den värmekurva som ger önskad rumstemperatur, så kan du ställa in rumstermostaterna strax ovan önskad rumstemp.
Jag vet inte varför det sitter en Push23 där. Jag har ställt mig samma fråga. Det kanske finns en bakomliggande tanke att kunna expandera systemet med tex radiatorer, eller ... Hursomhelst, detta är hela systemet.

- golvvärmeslingorna är inte rätt injusterade. Här vet jag i dagsläget inte längden på varje slinga, men jobbar på det. Behöver jag överhuvudtaget fundera på by-pass-funktionen?

- Push23a: här finns ju två ventiler att justera + pumpen kan ju styras proportionellt eller med konstant tryck(eller flöde?). Nu står den inställt på det sistnämnda. Bör inte den balanseras mot pumpen i IVT290 på något sätt?

- I min värld så vill man väl ha en inställning som både minimerar energiförluster, samtidigt så känns det som att ventilerna som styrs av rumstermostaterna ska vara aktiva åtminstonde någon gång per dygn?
 
En bild IMG_2376.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vore jag du skulle jag:

stängt bypassen, stängt strypen som skall återcirkulera i pushen samt öppnat andra strypen helt som släpper tillbaka till VPn, ställt strypning framledning på max samt gjort som lordi föreslår med rumstermostaterna. själva slingorna stryper du in på de röda hattarna. detta kan du göra på känn och det brukar inte vara svårt och man kan känna så man har ungefär samma returtemp på slingorna, 2-3 grader kallare än tilloppet. på VP skall du sträva efter en så låg framledningstemp som möjligt.
 
Vad blir skillnaden mellan detta och en verkande återcirkulation? Vad menar du med att strypa framledningen? Är det termostaten på pushen som ska ställas på så lågt värde som möjligt? Jag begriper inte riktigt.
 
med vp vill man jobba med så låga temperaturer som möjligt och då är det bättre att låta vp sköta regleringen. om man maxar termostaten på pushen så går hela flödet från vp direkt ut på slingorna. nu är det väl ingen bra årstid för att trimma in detta och ett golvvärmesystem är ju trögt i regleringen.
 
Men hur fungerar termostaten på pushen då framledningstemperaturen är under inställt värde? Spelar inställningen roll för flödet om tex termostaten står på 30 eller 55 grader om framledningstemperaturen är 25?
 
IVT290 är ju en ren elpanna, så den är inte lika känslig för låga flöden som en värmepump. Däremot vill man ju inte att den ska stånga sig blodig pga hög värmekurva mot stängda golvvärmeslingor.
Push 23a är till för att hålla en konstant framledningstemperatur, därför förstår jag inte riktigt varför man monterat in den.
Jag skulle låta termostaten stå på max, alt ta bort den, och styra med värmekurvan på pannan.
 
"Däremot vill man ju inte att den ska stånga sig blodig pga hög värmekurva mot stängda golvvärmeslingor. " Bör det inte vara så att om alla slingor är stängda (genom styrning från C-33) att regulatorn även stänger av de båda cirkulationspumparna för att den inte ska stånga sig blodig.

Jag tror vi är överens att det är lite over-kill. Å andra sidan bör jag enkelt (billigt) kunna koppla till en eller ett par vattenelement mellan elpannan och push23? Då kan jag få lite värme i resten av stugan...
 
Peter 123 skrev:
"Däremot vill man ju inte att den ska stånga sig blodig pga hög värmekurva mot stängda golvvärmeslingor. " Bör det inte vara så att om alla slingor är stängda (genom styrning från C-33) att regulatorn även stänger av de båda cirkulationspumparna för att den inte ska stånga sig blodig.

Jag tror vi är överens att det är lite over-kill. Å andra sidan bör jag enkelt (billigt) kunna koppla till en eller ett par vattenelement mellan elpannan och push23? Då kan jag få lite värme i resten av stugan...
Helt korrekt, men det finns ingen anledning att ha högre värmekurva än nödvändigt. Vid för många pumpstopp, kommer golven att kännas ojämnt varma, kanske t om med upplevs som kalla.
Visst kan man koppla in ett par radiatorer i mellan. Det måste ha varit planen från början. Men då måste man ta bort styrningen från stoppar pumpen i IVT290, annars kommer inte radiatorerna få ngt flöde om golvärmen stoppar pumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.