Hej !
Jag vill flytta Pelletslådan från pannan ut till verkstaden. Detta för att jag inte vill ha kvar pelletshantering i tvättstugan.

Jag behöver transportera pellets ca 3m. Skruven på 1,8 m har jag redan.

Hur kan man göra ?

Mitt billigaste alternativ är som på bilden att använda avloppsrör och bara ha nedfallsslang allra sista biten. Jag har provat att 25° är gränsen för att pellets skall rinna i röret.

Den första horizontella biten på 0,5m är tänkt att pelletsskruven skall orka pressa ut pellets. Men jag är osäker på driftsäkerheten, kommer det att funka ?

I annat fall en aktiv horizontaltransport på typ 0,5 till 1m. Men måste jag köpa en pellets-matarskruv för 4000:- för den lilla biten, räcker styrenhetens ström och hur kopplas de ihop mekaniskt. Finns ingen enklare lösning för den lilla biten 0,5 till 1m ?

Kom just på också att det är mer praktiskt att ha längre nedfallsslang, annars måste jag skruva loss slangen för att sota bännkammaren.
b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tror du kan komma och få en hel del problem med den lösningen. Känns lite som att tigga om bekymmer tyvärr!! Det kanske är en lösning att ha en längre skruv? Jag skulle inte ha skruven i annan vinkel än max 45 grader.
 
Jag är ganska säker på att det inte kommer att fungera. Om pelletsen inte kan falla fritt från skruvens öppning kommer röret med skruven att bli fullpackat med pellets och skruven kärvar fast.
Skaffa en flexskruv som går från botten på förrådet längs golvet i tvättstugan och sedan via en böj upp till lagom höjd över brännaren.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
danne_08 skrev:
Jag är ganska säker på att det inte kommer att fungera. Om pelletsen inte kan falla fritt från skruvens öppning kommer röret med skruven att bli fullpackat med pellets och skruven kärvar fast.
Skaffa en flexskruv som går från botten på förrådet längs golvet i tvättstugan och sedan via en böj upp till lagom höjd över brännaren.
Jag skulle också trycka på gilla-knappen om det inte var så att jag måste slänga min pelletsskruv (4500:) och köpa ett nytt Feedo-system för 9000:-.

Ser inga utsikter att behålla varken skruv eller motor till Feedo-systemet :banghead:
 
danne_08 skrev:
Skaffa en flexskruv som går från botten på förrådet längs golvet i tvättstugan och sedan via en böj upp till lagom höjd över brännaren.
Det rekommenderas att först gå i vinkel upp, och sedan horizontellt. Detta för att volymtransporthastigheten är större horizontalt, och att pellets då inte skall samla ihop sig i röret under transporten.

Ja det blir en flexskruv, ingen billigare lösning finns.

Tack för svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.