Bra tänkt largab, och intressant att se dina registreringar. Men i fel tråd kanske, här verkar råda förutfattade rigida uppfattningar och föreställningar kring något som i grunden är ganska självklart, naturligt och lätt. Men i synen på sån här onödig byråkrati mm kan jag bara hålla med.
 
Fel tråd !?
Det tror jag inte. TS frågade om ev besparing mha elektroniska termostater. Det var vad jag påvisade....
Ahh du kanske var ironisk :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Se där ja, bra statistik och fina diagram Largab!
Jag kryper tillbaka till min håla och skäms :surprised:


(Mitt facit: 261 kWh total förbrukning augusti 2014)
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
largab skrev:
Jag har Danfoss "Living Connect". Hur stor besparingen blir beror på hur man lever. Vårt hus står tomt på dagtid. Vi värmer därför rummen olika mycket vid olika tider på dygnet tex sovrum 21 gr 06-07 samt 22-24 övrig tid 17 gr. TV-rum 21 gr 18-23 vardagar, 16-00 helgdagar övrigt 17 gr. Pss sätt styrs varje rum enskilt beroende på när de används.
Jag upplever bra temperaturstabilitet. Jag räknar med att spara in investeringen ~10k på några år (har fjärrvärm ca 0:50/kWh).
Har haft det i drift sedan januari så jag har inte jätte mycket statistik ännu. Helt nöjd än så länge.
Det är inget trolleri!! besparing görs ju endast på bekostnad av medeltemperatur. Främst kanske genom nattsänkning av temperatur då man har mest förlust.
Jag har svårt att se besparingen då ett normalt hus är ett så pass trögreglerat system. Ska du v'ärma upp från 17gr till 21 gr bara under 1h på morgonen och 2h på kvällen så kommer det vara ytterst få timmar där det blir någon vidare besparing. Visst, aningens lite blir det ju, men väldigt lite.
 
largab skrev:
TS frågade om ev besparing mha elektroniska termostater. Det var vad jag påvisade....
Hej, TS här.
Vad jag ifrågasatte var om elektroniska termostater, med i och för sig snabbare reaktioner, men högre inköpspris kan motiveras jämfört med de f.n vanligaste gasstyrda ventiler som är normalstandard idag.
Den lilla skillnaden i snabb reaktion, kan enligt min åsikt, omöjligt göra en sådan besparing, så att prisskillnaden ( + batterikostnaden!) för de dyrare elektroniska termostaterna kan tjänas in under dess livstid.
M.a.o en snabb reaktion för att reglera en trög byggnad tar ut varandra!!?? :(
 
vectres: Jag har svårt att se besparingen då ett normalt hus är ett så pass trögreglerat system. Ska du v'ärma upp från 17gr till 21 gr bara under 1h på morgonen och 2h på kvällen så kommer det vara ytterst få timmar där det blir någon vidare besparing. Visst, aningens lite blir det ju, men väldigt lite

Fel tänkt ! Om man har radiatorer så är det INTE trögreglerat. Det fungerar som så att sänkning av temperatur går relativt långsamt då väggar/golv är varma. Men det gör inget för då matas ju ingen värme ut på de radiatorerna. Uppvärmningen går istället fort. Då behöver bara luften värmas, vilket bara beror på tillförd effekt. Att väggarna är något svalare än normal spelar ingen roll.
Det blir inga 15% på årsbasis. Men det som styr effektförlust genom vägg/tak är ju dess yttemperaturer. Kan man sänka dessa medeltempar så är det en vinst. Vinsten är relativt konstant i kronor/månad de månaderna värme behövs.

Roland53: Nej snabbheten hos de elektroniska ger ingen besparing jämfört med nya "mekaniska" termostater. Den enda besparingen som de elektroniska termostaterna kan ge beror på att man enkelt kan styra bör-värdet för natt/dag temperatur. Därför skrev jag "Hur stor besparingen blir beror på hur man lever". Om man har ett hus med betonglagd golvvärme, då kan man inte göra något. Men med radiatorer så har man (med fjärrvärme) ett system som kan värma snabbt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.