Hej,

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda Eksjöhus och jag har gett mig på mina första försök att använda braskaminen. Jag har tidigare läst om hus som får problem med till-luft vid braskamin, så därav var jag noga med att se till att eksjöhus gjöt in tillluftskanal i golvplattan så braskaminen hade något att "hämta luft" ifrån eftersom jag visste att vårt nybyggda hus skulle vara väldigt tätt.

Lägg därtill att jag har frånluftsvärmepump, vilket jag antar skapar ett visst undertryck i huset? Rätta mig om jag har fel.

Hur som helst, när jag tänder upp kaminen måste jag ha ett öppet fönster eller en vidöppen dörr dom första 4-5 minutrarna. Annars står det rök rakt in i huset och det blir inget trevligt alls... Är detta normalt? Jag trodde i min lilla vetskap att jag skulle slippa denna typ av åtgärder i och med att jag har en riktig till-luftskanal?

Kan någon hjälpa mig belysa detta?

Stort tack,
Vol
 
Jag vill nog påstå att detta är normalt i moderna hus där du har mekanisk frånluftventilation.Som du själv skriver blir det ett undertryck i huset som gör att det rycker just de första minuterna.
 
roland53 skrev:
Jag vill nog påstå att detta är normalt i moderna hus där du har mekanisk frånluftventilation.Som du själv skriver blir det ett undertryck i huset som gör att det rycker just de första minuterna.
Trots att jag har en riktig tillluftskanal utifrån?
 
Är tilluftskanalen öppen då ?
På min kamin kan jag öppna och stänga kanalen med hjälp av ett spjäll.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ja, jag har precis samma setup i mitt ganska nya hus och jag stänger alltid frånluftsfläkten tills brasan har fått fart och därigen fått ett tilräckligt drag i skorstenen.
Därefter stänger jag dörren och kan åter starta frånluftsfläkten.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Micro skrev:
Är tilluftskanalen öppen då ?
På min kamin kan jag öppna och stänga kanalen med hjälp av ett spjäll.
Jag antar tillluftskanalens tillförsel styrs av den där grejen man drar i sidled (Contura-kamin).
Den har jag fullt öppen vid upptändning.
 
Volatyle skrev:
Jag antar tillluftskanalens tillförsel styrs av den där grejen man drar i sidled (Contura-kamin).
Den har jag fullt öppen vid upptändning.
Det är korrekt. Vad du kan kolla är så att det inte är löv eller annat som blockerar i inloppskanalen.
Men oavsett detta så måste du eliminera undertrycket i huset under några minuter tills du fått fart på brasan
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Det är korrekt. Vad du kan kolla är så att det inte är löv eller annat som blockerar i inloppskanalen.
Men oavsett detta så måste du eliminera undertrycket i huset under några minuter tills du fått fart på brasan
OK, Så att t.ex tillfälligt stoppa fläkten i FLVP är en lösning? Eller menar du att jag bör göra både det och öppna ett fönster?

Vol
 
Volatyle skrev:
OK, Så att t.ex tillfälligt stoppa fläkten i FLVP är en lösning? Eller menar du att jag bör göra både det och öppna ett fönster?

Vol
"Learning by doing" :)

Prova dig fram vad som fungerar bäst i ditt hus
 
  • Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Hur lång är kanalen och vilken dimension? Jag hade provat att plocka ur keramiken och kontrollera med en drag fjäder eller liknande att det verkligen är öppet hela vägen.
 
Själv kör jag ner frånluftsfläkten till typ 30% av normalflödet i ca en timme, dels för att undvika att det ryker in och för inte suga ut all värme direkt.
 
Jag har satt en fläkt i tilluftskanalen som jag kör i ca 4-5 minuter i samband med start. Så jag tänder pappret och stänger luckan direkt. Då tar den sig utan att ha luckan på glänt.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
largab skrev:
Jag har satt en fläkt i tilluftskanalen som jag kör i ca 4-5 minuter i samband med start. Så jag tänder pappret och stänger luckan direkt. Då tar den sig utan att ha luckan på glänt.
Det hörs som en god ide, det måste jag prova!! Kanske i kombo med någon äggklocka funktion så den slår ifrån automatiskt efter önskad tid? :)
 
roland53 skrev:
Det hörs som en god ide, det måste jag prova!! Kanske i kombo med någon äggklocka funktion så den slår ifrån automatiskt efter önskad tid? :)
Jäpp, med timer naturligtvis . Har en knapp som ger drygt 2 minuter drift. Kanon när man lägger på ny ved då det bara är lite glöd kvar.
 
Jag har haft lite av samma problem.
Har tilluft till kaminen i form av ett 100 mm spirorör.

Men när vi drar igång köksfläkten tenderar elden i kaminen att dö.
Jag misstänker att anslutningen tilluft - kamin är ganska otät, så lufttrycket i huset (vilket alltid är lägre än ute) + köksfläkten får luften att gå "baklänges".

Har en svag plan att täta tilluft - kaminanslutningen, men det kräver nog tyvärr att man plockar ner hela kaminen.
Det är "bara" ett halvt ton täljsten :p
M2.png

Fast vi kör inte köksfläkten så ofta. Mest skaldjur i vårt enkla kök smile.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.