Skall bygga ett enplanshus på 140kvm på en bergtomt. Är det självklart att man skall köra med flvp? och isf vilken? Har funderat lite på Bergvärme och ftx aggregat men är osäker på om det är ekonomiskt försvarbart? Vad säger ni som har koll på detta?
 
  • Gilla
Fredric L
  • Laddar…
Självklart är det väl inte. Har byggt nytt (på bergstomt) och har valt FTX och bergvärme.

Har byggt i ett utsatt läge och grannen som har FLVP har problem med drag och missljud från ventilerna såhär på sommaren när vinden kommer i västläge. Vi upplever ofta (som idag) 10 m/s. Vi har inga ventiler och förutom att vinden viner runt knuten så upplever vi inte vinden inomhus.

Jag gillar inte känslan av kalluft vid fönstren så det är också en anledning till att jag har valt FTX till huset. Jag är osäker på om man i ett nytt välisolerat hus (vårt är i två plan) kan räkna hem det på våra breddgrader. Det får framtiden utvisa - men spirorören har en ganska lång teknisk livslängd - vilket inte alltid FLVP har...
 
  • Gilla
Fredric L och 1 till
  • Laddar…
Som jag fattat det så är FLVP standard i nya hus idag, men om du istället väljer bergvärme eller jordvärme + FTX så får du lägre driftkostnader, högre komfort, möjlighet till frikyla på sommaren men högre installationskostnad och större risk för problem med systemet (relativt hög andel missnöje med FTX-system).

Ska du plana tomten så kanske jordvärme är ett bra alternativ till bergvärme. Att lägga ner en jordvärmeslinga då du ändå ska gräva upp tomten kan bli relativt billigt.
 
Intressant! Jag kommer också vara relativt utsatt för vind och tomten kommer vara en bergtomt även när allt är klart så jordvärme är inget alternativ. Så det är mycket problem med ftx systemen? Jag trodde det inte var så...
 
Jag skulle kolla upp det nogrannare innan ni bestämmer er. Här är några länkar (1, 2) som kan vara värda att kolla på.
 
Inte enligt min erfarenhet. Mitt förra hus hade ett "80-tals ftx" och det enda man behövde göra var att byta filter ibland. Bodde i det i 11 år och hade aldrig några större bekymmer... FLVP brakade däremot ihop två gånger(!) under den tidsperioden.
Nya systemet skall jag koppla ihop med resten av husautomationen och då kommer jag ju kunna styra ventilationen oberoende av värmen.
 
pelpet skrev:
Jag skulle kolla upp det nogrannare innan ni bestämmer er. Här är några länkar (1, 2) som kan vara värda att kolla på.
Läste igenom länkarna men vet inte om jag blev så mycket klokare. Inga lätta saker att bestämma det här. Vad har du för åsikt om dom olika systemen?
 
mariatherese skrev:
Inte enligt min erfarenhet. Mitt förra hus hade ett "80-tals ftx" och det enda man behövde göra var att byta filter ibland. Bodde i det i 11 år och hade aldrig några större bekymmer... FLVP brakade däremot ihop två gånger(!) under den tidsperioden.
Nya systemet skall jag koppla ihop med resten av husautomationen och då kommer jag ju kunna styra ventilationen oberoende av värmen.
På vilket sätt menar du att du skall koppla ihop det?
 
Nu har vi förvisso inte programmerat färdigt ännu men en sak man kan göra är att dra ner ventilationen x-antal procent någon timma efter att man gått hemifrån (vintertid). Vi har en "lämna huset knapp" och den funktionen skulle kunna läggas in i den knappen.
Man kan också ha en "gäster hemma" funktion och forcera ventilationen något för att kompensera för att det är fler i huset.

Allt detta går förvisso att göra via fjärrkontrollen men den ligger i ett skåp och jag kommer aldrig att hänga den på väggen.
 
Vi har FTX och upplever inget "drag" och ljud från vind/blåst utanför huset...
Val av uppvärmningssystem kan man inte svara på generellt vad som är "bäst", gör först en energibalansberäkning för just ert hus och behov. När man vet total tillförd energi och total förlorad energi/ år kan man diskutera uppvärmningsteknik. Var i Sverige bygger ni huset?
 
Jag kommer bygga på Bohuskusten i ett ganska väderutsatt läge. Det är som sagt på en bergstomt så lutar lite åt FTX plus bergvärme men kan även sluta men en flvp typ Nibe 750... Hur mycket tror ni skiljer i investeringskostnad och framförallt är det värt det? Jag räknar med att bo i huset lång tid framöver.
 
Enda anledningen till att välja FTX tillsammans med ex bergvärme är rent komfortmässigt, alltså om man har väldigt svårt för drag från ventiler.

På nya normalstora hus tror jag aldrig att man kan räkna hem en FTX/bergvärmeanläggning jämfört med de nya kraftfulla frånluftsvärmepumparna som finns idag (Comfortzone och Nibe 750).
Detta förutsätter givetvis att man lägger lite extra pengar på en riktig FLVP.

Elförbrukningen för mig med 175 kvm 1 3/4 dels plan ute i göteborgs skärgård (inte så vindutsatt), med Nibe 750 var förra året 4859 kWh, VV och uppvärmning.
November förra året fick vi installerat kamin så lite eldade vi men bara för mys, huset håller ca 21-22 grader när vi inte har eldat.

Enda nackdelen är då att det kan kännas drag från i mitt fall fönsterventilerna.
Vi löser det med att stänga de ventiler som är placerade där draget blir obekvämt.

Man kan säkert sänka energikostnaderna en del med bergvärme men inte hur mycket som helst.
Däremot så är inköpskostnaden förmodligen det dubbla med bergvärme/FTX.

Givetvis kan allt gå sönder, men t.ex. Nibe 750 har en inverterstyrd scrollkompressor, precis som moderna bergvärmepumpar, så jag tror att livstiden är hyffsad likvärdig.
 
Tack för ett bra inlägg! Det är nog säkert som du säger. Har dock riktigt dåligt intryck av Nibes tidigare enklare modeller (typ hälften av alla kompressorer har gått inom 5år i min nuvarande brf) Men dom kanske har skärpt sig nu men det känns sådär... Blir ju lätt så som med Ford bilar där har väl folk i 20år sagt "den nya modellen är mycket bättre"

Men det får ju inte kosta allt för mycket i förhållande till vad man får heller. Finns det något bra alternativ till Nibes 750? Eller är den helt enkelt mycket bättre än dom gamla Nibe pumparna? :)
 
Alternativet till Nibe 750 skulle väll i såfall vara Comfortzone som numera säljs av IVT.
En kompis till mig har en Comfortzone CE50 som har hunnit bli några år gammal nu.
Den har fungerat bra och gett värme till ett lågt pris precis som min 750.
Skillnaden mellan hans CE50 och min 750 är att det finns fler funktioner i 750, och ett snyggare och enklare användargränssnitt.

Men det är möjligt att Comfortzone har kommit ikapp på den punkten på dagens pumpar.

Jag tror att kvaliteten och hållbarheten på t.ex 750 är ljusår från den "gamla generationens" frånluftsvärmepumpar.
Helt i klass med en modern bergvärmepump iomed att de använder samma typ av varvtalsstyrd scrollkompressor.

De kan alltså jobba upp och ner i effekt steglöst, medans de gamla pumparna fungerar on/off (allt eller inget) vilket sliter hårt på kompressorn om den startar och stoppar ofta.

Angående kostnaden så är pumpen kanske dubbelt så dyr som en enklare FLVP men är i mitt tycke värt det många gånger om, när man räknar in låg energiförbrukning, (förväntad) livslängd och kvaliten på komponenterna i pumpen.
 
Om man skall köpa en FLVP som är dyrare så minskar ju marginalen till bergvärmepumpen.

Vad gäller pumparnas livslängd får man nog försöka få tag på statistik på lite större populationer för att det skall vara något att lita på.

Jag tycker nog att om man lever med en snitt vindhastighet på kanske 10 m/s (känns som det har varit det hela sommaren) så skulle jag ogärna leva med hål i fasaden som ett frånluftsystem onekligen ger. Vet inte om det finns ventiler som klarar vind bättre eller sämre men grannens har liksom små "hattar" på sina och det har inte hjälpt. De är missnöjda med sitt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.