Hej!

Tänkte jag gör en egen lite projekttråd med min glidgjutning för att inte förstöra Zingos eminenta tråd, som kan fortsätta vara en insperations och info tråd.

Har tagit upp hål i min skorssten och hittat rätt kanal.
Ska iväg och köpa kalkbruk nu.
Vinsch och saker till kudde har jag redan så det blir inte så mycket inköp.

Som Saknaboy skrev i Zingos tråd så har även jag tänkt att filma på något sätt.

Det är gången längst in till vänster som ska användas

4002011105434f8ae.jpg

b002011105044de34.jpg
 
Intressant att följa. Men kanalen såg ju inte direkt sliten ut i fogarna, är den ens otät? Iofs skadar ju aldrig en gjutning, men jag tyckte det såg fint ut, mycket bättre än det gjorde i min egen sist jag tittade.
 
Det är en ventilationskanal. Därav utseendet kanske. Enligt sotaren så va den inte helt tät. Men där är också en sådan sak som man inte vet.... Han va ju väldigt sugen på att göra jobbet själv.
 
Idag skedde glidgjutningen. Tyvärr är bilderna fast i en mobil som inte vill laddas.

Men allt gick väldigt bra och otroligt snabbt och smidigt. En pipa, 9meter och tre dragningar=1,5slöa timmar.
Hade allt från material till vinsch så det som kostade va tre säckar bruk.
Nu står byggfläkten i hålet och värmer pipan lite
 
Häftigt! Hade du hydrauliskt kalkbruk? Vad hade du för dragkudde?
Gick det åt 3st 25kg säckar?
De dyra säckarna är ju på 16 kg så det skulle ju inte bli så dyrt med 5 sådana.
Ska man vänta tills det härdat helt innan nästa dragning eller dra direkt.

Har planer på glidgjutning men kanske bangar ut och tar insatsrör.:S
 
Japp kalkbruk.
Dragkudden va helt hemma gjord av plywood och lite annat. Blir bättre när jag kan få ur bilderna ur mobilen.
Det blev lite lite över på 3st 25kg säckar. Färdigblandade.
Som det skrivits innan, det är snabbt, smidigt och billigt.
Jag la cirka en timmes terapiarbete på att leta material och bygga kudden.
En timma för att bära upp allt som behövdes på taket, köpa bruk, leta reda på annat och ställa upp blandarn.
Sen 1,5timmar för gjutningen. Efter första dragningen väntade jag 30min. Tio minuter en kvart mellan andra och tredje.
Längst ner i pipan låg det bruk som i storlek av en normal köttbulle. Kom från kudden
Sen lite städning och ihop plockning på detta. Ledig fredag, kaffe raster, härligt väder och lite annat. Krånglar inget så är det inget evighets jobb.
 
Nu blir det lite bilder.

Början på kudden. Två plywoodbitar ihopdragna med M8 öglor med rejäla brickor.
Fyra uppåt för vinschen och en nedåt för säkerhetssnöret

354201174302A8b0f.jpg


Nu har det kommit på lite skumgummi. Hittade nåt som va ca 1cm tjockt. Tog detta i två lager. Så stort att det räcker nedanför kanterna på plywooden.

f04201174343A5ddc.jpg


Här är den klar. Sista lagret blev ett gammalt jutevävs hästtäcke. Stark juteväv och sedan ett litet lager av någon isolering bakom så det kändes lagom tjockt.
Fästa vanligt monterings band i öglorna, sedan en schackel för att fästa wiren i.

bc4201174541A86f3.jpg

Här är min vinsch anordning. En gammal handvevad timmerkran. Helt perfekt för mitt ändamål. Bara ställde den på nocken sedan ett spännband där uppe för att hålla fast den.af4201174839A97d2.jpg
 
Efter första dragningen. Kändes som det gick för lätt... Va rädd att kudden va för liten

3a4201175742Ab97a.jpg

Nu är första dragningen på gång
Väldigt löst bruk. Hade en 2l glassburk att ösa med. Började med att slänga i ca 5st skopor. Blev livrädd när fösta landade på kudden och det verkligen ryckte till i allt. Sen bara öste jag på lite efter hand. En halv skopa för varje varv på vinschen kanske.

534201175843A2df6.jpg

Första dragningen. Vevade jättesakta

614201180245Ae550.jpg

Dragning nummer två

ec4201180744Ad8e9.jpg

Sista dragningen.

6c4201181035A306d.jpg
 
Redigerat:
Snyggt jobbat!
 
Bra beskrivning och tydliga bilder och ett kanonresultat.d^_^b

Bara besiktningen kvar nu då.
 
Ett stort tack till Zingo och övriga som inspirerat.
 
Mycket tjusigt! Bra förklarande bilder på dragkudden också, det enda jag funderade på är hur lång tid det tar för bruket att härda när det var så kallt?
 
eldade i både panna o kamin. Sen hade jag en byggfläkt i hålet. Så jag tror de va under normala temperaturförhållanden
 
Snyggt, ser slätt och fint ut!
 
Riktigt snyggt!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.