Nu ska vi se hur många vp-fantaster som går bärsärk: Vad tror ni om Rustas värmepumpssatsning? Något att ha?

Jag funderar allvarlig på att köpa den minsta inverterpumpen Atlas 2,7 kW med snabbkoppling á 7995:- (finns även utan snabbkopppling för 2000 kr mindre men då utan rör vad jag förstår). Ska värma upp isolerat uthus med en liten pubdel och ett gästrum, totalt c:a 45 kvm med låg takhöjd. Pumpen har enligt specen en Sanyo-kompressor och är vinteranpassad samt med COP 3,42.

Förstår att det rimligen inte är samma kvalité eller COP som en riktig Sanyo, Panasonic eller liknande men i mina ögon är det prisvärt och just vad jag behöver. Och jag skulle nästan köpa den enbart för att slippa installatörens profit (att installera lv-pumpar borde inte vara ett yrke när det finns snabbkopplingsteknik).

Rusta som varumärke luktar inte status och kvalité men vad som imponerade på mig var att jag, efter att ha mejlat ett gäng frågor, blev uppringd av en Rusta-snubbe som pratade länge och väl med mig och noga besvarade alla frågor (han hade själv den största Atlas-modellen för att värma huset). Fick hans nummer om jag stöter på patrull vid installationen. Personlig kundservice från lågprisvaruhus är man inte bortskämd med.

Så kom igen: Tumme upp eller tumme ner? Vore kul att se vad ni tycker om Rustas lågbudgetintrång på marknaden, även om jag i princip bestämt mig (alternativet var en billig Silvan-pump för 4000:- men den kräver vakuumsugning och är en on/off-pump, precis som alla andra budgetpumpar jag fått tipsat om, ex Chunlan).

Länk: Värmepumpar/AC Vitvaror & Värmepumpar Rusta AB www.rusta.se
 
Man får vara beredd på att man får vad man betalar för, jag går själv och sneglar på en Rustapump just för enkelhet med installationen. jag ska värma ett garage på 75m2, så jag kommer nog att nöja mig med en on/off pump, men mitt råd är köp en och installera själv det är ju inga större pengar egentligen, fungerar den i två år så bör den vara betald, och under den tiden finns ju garantier och konsumentköplagar att ta till. Men det vore intressant att höra ifrån er som redan har insallerat hur dom går.
 
Jag TYCKER Rusta är för likt rosta, jag har ingen åsikt om värmepump från Rusta men den kostar bara som 4-6 hyffsade elelement och kanske kan den betala sig.

Prototypen
 
Har inte nån rusta pump men funderar på en till garaget när det är klart. har annars två andra budget värme pumpar. Ariston heter de. den första köpte jag för två år sedan.
Tror inte det är nått större fel på dem på rusta men hade nog inte köpt deras dyrare pumpar. När det går att få en instalerad och klar för samma pris. gav 9400:- för den första med installation och den sista har jag inte fått räkningen på installationen än men det pekar på ca 7500:-
 
Bure skrev:
Har inte nån rusta pump men funderar på en till garaget när det är klart. har annars två andra budget värme pumpar. Ariston heter de. den första köpte jag för två år sedan.
Tror inte det är nått större fel på dem på rusta men hade nog inte köpt deras dyrare pumpar. När det går att få en instalerad och klar för samma pris. gav 9400:- för den första med installation och den sista har jag inte fått räkningen på installationen än men det pekar på ca 7500:-
Detta var intressant, men mer med tanke på mitt hus än ett uthus eller garage. Har en värmepump som förr eller senare skall bytas. När jag har försökte räkna på det innan (med dyr värmepump för 50000 SEK) kom jag fram till att lönsamhet av en värmepump får man först efter 10-15 år. Med de priser Ni hittat verkar hela kalkylen ändra sig?

Ser Ni pratar om pumpar som betalar sig på ett par år och kostar runt 8000 SEK. Det vill säga 1600 SEK per år om de håller i fem år. 1600 SEK är ungefär 1600 insparade kilowatttimmar per år.

Värmepumpen är igång bara när värmen behövs och när det är minst minus 10 grader utomhus. Vet inte hur effektiva så här billiga pumpar är, men vi kan väl gissa på 3.4 som bäst (runt 15 grader utomhus, vi vill fortfarande värma, men inte mycket) och 1.3 som sämst (strax innan de stänger av helt). Problemet med att räkna på lönsamheten ligger i frågeställningen om hur ofta de räcker till på egen hand, och hur ofta de måste kompletteras, samt om de i snitt kan ha en verkningsgrad över den som behövs för att spra in investeringen.

42 kvadratmeter bör kräva runt eller lite över 3000 kilowatttimmar per år? Man måste i snitt ligga på över 2 i verkningsgrad i så fall (1600 sparade KWH per år av 3000 erforderliga). En pump på 2.7 KW borde räcka till i princip ända tills det blir under minus 10. Chansen är stor att pumpen är lönsam om den håller i 5 år.

Så teoretiskt verkar det vettigare att köpa en billig pump och hoppas den håller 5 år, än en dyr och hoppas den håller 15 år. När jag väl blir tvungen att köpa skall jag nog satsa på en budgetvariant, det verkar klokare än min tidigare tro på kvalitet, och har jag tur vet jag till dess om rustas pumpar kan tros hålla i fem år.

--- Mats ---
 
Det finns pumpar som inte stänger av sig vid -20 grader.. bra att kolla om denna gör det.. Inte kul om du måste köpa element också för att vara säker den dagen det är för kallt ute.
 
vi köpte en pannasonic för skrämmande 22000 men den kan jag lugnt säga kommer ha betalat av sig på ca 4-5 år.
133kvm fördelat på 2 plan. lite stödvärme behövs i några rum när det kyler på men den levererar värme i - 25.
Kanske är inte COP värdet så jätte bra vid denna temp men värme kommer det :surprised:).

Så en fulpump kan du säkert räkna hem på ett par år bara.

/Sture
 
coss skrev:
vi köpte en pannasonic för skrämmande 22000 men den kan jag lugnt säga kommer ha betalat av sig på ca 4-5 år.
133kvm fördelat på 2 plan. lite stödvärme behövs i några rum när det kyler på men den levererar värme i - 25.
Kanske är inte COP värdet så jätte bra vid denna temp men värme kommer det :surprised:).

Så en fulpump kan du säkert räkna hem på ett par år bara.

/Sture
Om det bara är några rum som behöver stödvärme, men de andra klarar sig, så har du troligen varmvatten så det räcker. Då kan det räcka med att byta element i de rummen, så går du runt utan stödvärme även där.

--- Mats ---
 
Jag är också sugen på en budgetpump, har en bra på övervåningen, en panasonic, men nu tänkte vi sätta in en till på bottenvåningen. Grejen är bara att vi behöver ha en som vi kan ställa på endast fläkt, dvs som inte slår av fläkten när det blir varmt eller börjar kyla. Detta för att vi tänkte sätta den i matrummet där vi även har kamin. Ngn som vet om detta går på rustas modell?

Ariston, var shoppar man dom?
 
Ett bra tips att kolla innan är att kompressorn på utedelen ska ha oljevärmare för att undvika vätskeslag å därmed haveri samt att kosta på pumpen ett riktigt montage av en auktoriserad kylmontör lönar sig i längden, iaf med ihopkoppling av rör, isolering, provtryckning, vakumkörning, drift sist men inte minst eldragning om du inte är behörig själv.
 
Kylmontörer är inte automatiskt behöriga att dra elen utan det krävs elbehörighet av tillräcklig grad för det om det så krävs.

Om pumpen skall anslutas med stickpropp till ett befintligt uttag så krävs ingen formell behörighet för att koppla samman inne och utedel utan det räcker att man _säkert_ vet hur man gör.

Skall däremot pumpen anslutas med fast installation dvs matningen skall anslutas fast i en dosa (istället för stickpropp) så krävs det en behörig elektriker för inkoppling och likaså om man inte har ett vägguttag där man behöver det utan att det då måste sättas upp ett i närheten av värmepumpen.

/Kent
 
Om man monterar den själv o sen kommer deras montör o installerar o suger den, för 800.-
Summa: 4700.-


Saxat från blocket.se

Pris: 3 900:-

Luftvärmepump, luftkonditionering Delton (Sanyo) 9000Btu.
Värmer 80 kvm. Värmeeffekt 3Kw.
R407C köldmedel för norden. Winter System.
Inkl. monteringsrör, matarkabel och fjärrkontroll.
Monteringsanvisning för självmontering.
5 års pumpgaranti 1 år fabrisgaranti.
Montering S:a Sverige 2500kr. Vacumsugning 800kr.
Mer info: www.varmekonsult.se
Kan skickas som bussfrakt för 493Kr inkl. postförskottsavgift.
 
Idag har jag varit till Rusta och hämtat en pump det blev 3,7kw med qvickkonektor, rabbatterat pris denna vecka 4670:-. Så nu får vi se, hoppas att jag hinner montera den nästa vecka. Jag hör av mig om resultatet. /Pontiac
 
drakbane skrev:
Om man monterar den själv o sen kommer deras montör o installerar o suger den, för 800.-
Summa: 4700.-


Saxat från blocket.se

Pris: 3 900:-

Luftvärmepump, luftkonditionering Delton (Sanyo) 9000Btu.
Värmer 80 kvm. Värmeeffekt 3Kw.
R407C köldmedel för norden. Winter System.
Inkl. monteringsrör, matarkabel och fjärrkontroll.
Monteringsanvisning för självmontering.
5 års pumpgaranti 1 år fabrisgaranti.
Montering S:a Sverige 2500kr. Vacumsugning 800kr.
Mer info: www.varmekonsult.se
Kan skickas som bussfrakt för 493Kr inkl. postförskottsavgift.
Fast R407 som köldmedel vill väl ingen ha...
 
Varför inte? Hellre 407 än en pump som bara är konverterad för 410 och som inte håller.
Just den Delton sitter här hemma och funkar kanon, utedelen väsnas lite men det står jag ut med, dock måste man komplettera med trågvärme, här isade den igen helt utan det.
Killen som vacummsuger dem är förresten oerhört duktig.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.