Min värmepump blir förmodligen underdimensionerad i samband med utbygge. Då jag enbart haft frånlufsystem funderar jag på att sätta in värmeväxling.

Är det någon som vet skillnad på verkningsgrad på en FLM (från lufts modul till bergvärme) och en FTX? Mina funderingar är om man verkligen får lika stor verkningsgrad om man värmer brinnen på bergvärme. Dvs om den höjda temperaturen på brinnen verkligen ger samma energivinst som att värmeväxla från/tilluft.
 
Linnex skrev:
Min värmepump blir förmodligen underdimensionerad i samband med utbygge. Då jag enbart haft frånlufsystem funderar jag på att sätta in värmeväxling.

Är det någon som vet skillnad på verkningsgrad på en FLM (från lufts modul till bergvärme) och en FTX? Mina funderingar är om man verkligen får lika stor verkningsgrad om man värmer brinnen på bergvärme. Dvs om den höjda temperaturen på brinnen verkligen ger samma energivinst som att värmeväxla från/tilluft.

Det är stor skilnad i verkningsgrad mellan en FLM & en FTX
grejen med FLM är att den för en billig penning gör att dit hus får en mekanisk ventilation, vilket du måste ha i ett nyare hus.

en FTX är mycke dyrare i inköp!
då man redan från början har hög verkningsgrad på en bergvärmeanläggning så tar det långtid att tjäna in merkostnaden för en FTX & det är enbart därför man andvänder en FLM

många kör ju också med enbart mekanisk frånluft utan återvinning, när dom kör bergvärme & deta av samma orsak, men det är ju normerna när huset är byggt som har bestämt vilke krav på årtevinning som måste finnas i huset.

absolut bäst energimäsigt är ju FTX ihopp med eerg/jord värme
 
Ok. Jag misstänkte det.

För en termia vent fick jag just pris 12600 kr för enheten. 16.000 för monterat inkl pump exl. el och ventilation. Om den har usel verkningsgrad så är det ju lite att kasta pengarna i sjön.
 
Ett FTX aggregat kan du räkna med 16` - 25` tusen i inköp.
Inte så mycket dyrare än frånluftsvärmemodul till markvärmepump.
Det konstiga är jag inte någonstans sett tabeller på verkningsgradsgrad på dessa moduler hos värmepumptillverkarna. Kan ha ett samband med blygsam verkningsgrad...
 
somelvis skrev:
Ett FTX aggregat kan du räkna med 16` - 25` tusen i inköp.
Inte så mycket dyrare än frånluftsvärmemodul till markvärmepump.
Det konstiga är jag inte någonstans sett tabeller på verkningsgradsgrad på dessa moduler hos värmepumptillverkarna.   Kan ha ett samband med blygsam verkningsgrad...

dels det, sen så är verkningsgraden helt inviruelt beroende på anläggningen.
det agrigater gör är att höje köldbärartempen något 1-3 grader.
hur mycke effekt det gör är helt beroende på hur husets radiatorsystem är diminsionerat i samband med storlek på själva värmepumpen & hur väl man trommar in dessa.
= går inte att enge en siffra för hur mycke det ger.
har man en klen pump som går mycke på tilskåtts el, så kan men hålla undan tillskottet lite längre om köldbäraren blir varmare (förutsatt att men har en bergvärmepump med kolvkompressor)
som ni ser så är det för många parametrar för att kuna redovisa et värde man kan såt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.