Någon som känner till en kommande värmepumpsmodell från Nibe vid namn F750? Hade tänkt köpa en Nibe 640P men fick sen reda på att Nibe snart släpper en ny variant med lägre driftseffekt. Skulle dock vilja veta mer om denna, t.ex. om det är skroll- eller kolvkompressor.
 
Vi tog vårt LB 185 med en 640p i onsdags, diskuterade den nya NIBEn med säljaren. De hade inte fått priset på den men menade att den skulle sänka energibehovet för huset så pass att det skulle klara reglerna som kommer. Den skulle trimma driften på 185an ytterligare 8 kWh/m^2/år, mao skulle vi hamna på 50 isf de 58 som beräknades med 640p.
Pumpen skulle dock anbringa en ganska stor mellanskillnad men det är en tvingande kostnad med de nya reglerna för energiförbrukning. Pay-off tiden på den nya pumpen skulle vara längre än livslängden man kan räkna på en FLVP. Får se då om 10 - 15 år vad som existerar då.
 
Berätta gärna vad du tycker om 640:n, jag funderar nämligen själv på en sådan men har svårt att hitta referenser. Den nya Niben ligger nog minst ett halvår bort.
 
Enligt Nibe så kommer denna efter nyår, det nya hus jag planerar kommer ej att få 360p
som pump utan den helt nya Nibe750p
 
Låter intressant med den nya 750'n. Ingen som sitter på lite fakta om den? Effekt m.m? :)
 
Tackar för infon! :)
 
Dyrt verkar det vara trots allt, i det hus jag planerar (Hjältevad Björken), finns orginal F360p
vi hade tidigare valt att uppgradera till F640p, med en prislapp på ca 11.000:-
Vi fick cirkapriset på mellanskillnad från F360p till F750p, ungefär 50.000:-

Nibe är dyra där tycker jag... eller vad tycker ni..

Troligtvis blir det därför en F640p i huset.
 
Ja det låter ju väldigt dyrt med 50000kr i mellanskillnad. Inte för att jag har nån jättekoll på priserna med det känns ju som att det är i klass med vad man får betala för att uppgradera till bergvärme.
 
Vart tog inlägget som innehöll teknisk information om F750 vägen förresten? Det verkar ha gått upp i rök. :surprised:
 
Vi tänker ev bygga en Vråken från Fiskarheden på 160 kvm och från 1 januari levereras det med nya nibe F750. De uppgifter jag fått är att den kommer dra ca 8.000 kwh och kosta 85.020 kronor Nu har inte vi börjat kolla upp andra frånluftvärmepumpar el andra alternativ. Vad kostar tex en F640p och driftkostnad på en sån pump per år?
 
pjoffen skrev:
Vart tog inlägget som innehöll teknisk information om F750 vägen förresten? Det verkar ha gått upp i rök. :surprised:
Jag lyckades få en skymt av siffrorna innan de försvann. De påminde lite om Comfortzone CE65, men var sämre. Jag skulle också försöka hålla siffrorna hemliga om jag skulle lansera en produkt som är sämre än konkurrenternas.

IVT har i stället bestämt sig för att samarbeta med Comfortzone:

http://www.ivt.se/page.asp?lngID=544&lngLangID=1&lngNewsID=930

/Hasse
 
Fick svar från Nibe att den kommer lanseras på en mässa i sthlm, mars 2010.
 
Någon hann ändå kopiera siffrorna och lägga in dom på värmepumpsforum.

[länk]
Jorå det var jag som kopierade uppgifterna och la in dom på värmepumpsforum. :D

Blev bara lite förvånad när dom helt plötsligt var borttagna härifrån.
 
Bumpar den här tråden. Någon som har ny info om denna, var köpa, pris osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.