T
Såg någon annons för något år sedan på något golvvärmesystem, som jag tror var kopplat efter en vanlig väggradiator utan shunt, någon som vet något om detta ?
Alternativ fråga blir annars hur stort man kan lägga golvvärme innan man måste börja använda "shuntsystem-(fördelare) ?
 
G
Många kör med en kulventil eller balofix.
Dock kommer jag inte ihåg hur dom gjort.Fråga en rörpulare.
Hos bror min satt rörpularn in en strypning iform av en balofix eller kulventil.
Har funkat kanon i över 10 år.
Frågar man nån golvvärmespecialist så skall det användas deras prylar för massor av stålar.
 
Sök på forumet - frågan är utredd. Jag minns inte riktigt vad tråden hette just nu. Jag är en sån där som hävdar att det inte behövs nån shunt förutsatt att det är liten yta, ingjutning av slang eller prisol, och sten/keramikgolv. Termostat i ena endan och strypmöjlighet i andra för att reducera det varma vattnets flödeshastighet. TA har en variant som heter Multibox som bygger på samma princip. För mig har det funkat i alla fall. Min granne har en hel källare byggd på det viset och det har funkat bra i 20 år. Herregud, folk verkar tro att vattenburen golvvärme uppfanns precis samma minut som Wirsbo började sälja deras Push.
 
T
Nja, tanken var ett kallt klinkersgolv på gästtoa som är runt 90 x100, så jag tänkte något simpelt på radiatorns returledning. Föregående ägare har visst lagt ned några meter prisol framför entredörren som enl uppgift är kopplad på en annan radiators returledning, funkar u.a, inga sprickor-varmt o gott när man kommer in. Om nu några kör balofix/kulventil borde väl då en vanlig reglerskruv som sitter på vanliga radiatorers returledning duga utmärkt, eller...........?
 
  • Gilla
Joakim3
  • Laddar…
Många kör med en kulventil eller balofix
Tänk efter.
Vad är du ute efter? Varmt i början av slingan och kallt i slutet eller rätt temperatur i hela slingan? Om golvet klarar av det gör det inget men om det inte tål höga temperaturer så är det inte bra. På klinker barfota är det även en bekvämlighetsfråga med varmt golv, inte bara för att få rätt temp i rumsluften.
Du måste hålla ett visst flöde om du ska ha någorlunda samma temperatur d.v.s. deltaT på några grader C i hela slingan och hela govlet.
Det får man genom att i början av slingan mata in rätt temperatur. Om du skulle ha slingor i hela huset och inte en enda radiator skulle du med enkelhet kunna köra ut radiatorvattnet direkt men förlorat möjligheten att finreglera rummen var för sig (eftersom radiatorer behöver 10-20 grader varmare vatten för att ge samma temp på rumsluften).
Få se om det dyker upp någon som känner till hur det skulle gå till utan shuntgrupp.
 
Om du endast har en kvm med stengolv och möjlighet att gjuta / spackla in slang/prisol så är det inga problem alls att göra det enkelt utan shunt. Jag antar att man kan koppla in sig på returen (så funkar TA:s Multibox som är utan shunt). Jag har kopplat på slingan precis som ett vanligt element, dvs på framledningen. På framledningsstammen har jag (vinkel)ballofix sen termostat sen rör ner i golv, på retursidan har jag rör från golv, sen (vinkel)ballofix och sen påkopplat på returstammen (gissar att det går lika bra med en returventil som används till radiatorer). Genom att experimentera lite med ballofixerna vad gäller flödeshastigheten och termostaten går det utmärkt att hitta en rimlig värmenivå helt utan problem med varmt i början och kallt i slutet. Ett problem är att fixa avluftningen. Jag har ett element på våningen ovanför på samma stam så jag kan lufta däruppe. Annars måste du sätta dit en luftningsskruv på slingans högsta punkt nånstans. Om man gör större ytor använder man givetvis gv-shunt. Skälet till att göra det på mitt enkla sätt är inte bara ekonomisk utan även det saknas praktisak och estetiska möjligheter att sätta en push i en liten hall eller en liten gästtoa. Jag undrade en hel del själv om detta verkligen skulle funka eftersom många torgför åsikten att det alltid måste vara gv-shunt. Efter att ha frågat runt lite, och tittat på min grannes källare, provade jag därför själv och har nu två små ytor i huset som det funkar utmärkt på. Men som jag sagt, det förutsätter att det är gjutet bjälklag, stengolv och liten yta.

 
T
Följdfråga på prisolen, ska den läggas i som den är eller ska den vita skyddsisolering tas bort ?
 
TN-Funkis skrev:
Följdfråga på prisolen, ska den läggas i som den är eller ska den vita skyddsisolering tas bort ?
Skall du "gjuta" in prisolen så skall plasten vara kvar. Koppar och cementprodukter "trivs" inte så bra ihop (direktkontakt).
 
Min farbror gjorde golvärme -64 med ingjutna järnrör i farmors badrum på 10 m2 o de körs på samma sätt av ägarna som köpte huset för 10 år sedan trots att badrumet totalrenoverades för 2 år sen..
Det har inte varit nå problem med vare sej ojämn temp på golvet el rumet under dessa år..
 
Jag är en sån där som hävdar att det inte behövs nån shunt förutsatt att det är liten yta, ingjutning av slang eller prisol, och sten/keramikgolv.
Om du endast har en kvm med stengolv och möjlighet att gjuta / spackla in slang/prisol så är det inga problem alls att göra det enkelt utan shunt.
Min farbror gjorde golvärme -64 med ingjutna järnrör i farmors badrum på 10 m2
Skulle man kunna summera denna "omröstning" till att jag skulle kunna köra denna billiga variant med ballofixer, prisolrör etc i min kommande bad/tvättstuga i källaren för att:
- hålla det varmt i luften i rummet (12kvm)
- varmt om fötterna huvudsakligen i "duschdelen", dvs 3-4kvm utmed ena kortsidan, i övrigt kan jag ha en matta.

Planen är 20cm Isodrän och 7-10cm betong plus klinkers. Och slipper jag fnula med radiatorer i det rummet blir jag glad för de passar inte riktigt in i hur jag tänkt att lägga upp det...

Vilken dimension på prisolen vore lagom!?

 ::)
 
T
Det enda som gör mig orolig i detta ämne är att använda "ballofixer".
Har demonterat en hel del ballofixer genom åren och dom har varit rejält ingrodda , och oftast kärvat, så i ett slutet värmesystem med en massa skräp som far runt skulle jag nog satsa mina pengar på en vanlig reglerventil istället som klarar skräp (justerskruven som alltid sitter på returen). Naturligtvis sätter jag ballofixer för att kunna stänga av/på för ev service, men använder justerskruven för "trimmningen".
Målar jag fan på väggen eller .....?
 
  • Gilla
Ravinen 9
  • Laddar…
Jag tror inte på denna lösning av ekonomiska skäl ("snålgolvvärme"). I de fall jag gjort det har det av olika skäl inte funkat/passat med en push12 eller liknande. Om jag hade haft plats och om det hade funkat i andra avseenden och om det hade varit en större yta så skulle jag också satsa på en push 12 eller liknande för typ 3500 kr. Jag har kört med prisol 15 mm, cc 25 cirka, bockat för hand, givetvis med plastmanteln kvar i ingjutningen. Går lika bra med golvvärme-PEX men de är inte så snygga synliga där de kommer upp ur golv. Jag har bara kört på mindre ytor ca. 1,5 - 4 kvm. Törs inte säga att det funkar på större ytor, tex 12 kvm.
 
Står själv i valet och kvalet om jag skall satsa på vattenburet eller el i vår 3 kvm stora hall. Nån som vet ungefärlig kostnad (förutsatt att man gör allt själv) för denna yta?
 
Den billigaste shuntventilen på RR kostar 286 kr och den billigaste cirkulationspumpen 830 kr. Summa 1116 kr.

Om man kopplar på dessa från en vanlig radiatorkrets och till den hemgjorda golvvärmen av prisolrör, borde man få en fungerande golvvärmekrets. Visserligen handshuntad, men fungerande.

Om man skall hålla på och gjuta och djävlas och lägga ned en massa jobb, kan det kanske vara värt en extra 1100 spänn?

En beggad shuntventil och en beggad cirkulationspump borde man kunna hitta ännu billigare på blocket eller motsvarande.

Edit: 350 spänn på blocket
http://www.blocket.se/vi/7533659.htm?ca=9_s
 
I enlighet med mina teorier som jag dessutom omsatt i praktik så behövs ingen shunt eller extra cirkulationspump om man ska lägga på 3 kvm . Det räcker att gå på radstammen och låta den vanliga cirkpumpen cirkulera vattnet genom slingan. Kostnaden blir då anslutningskopplingar m.m. till stammen, en radventil och några meter prisol/pex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.