Jag har problem med shunten i min nya anläggning, har en 750 L tank med en 3-vägs Termomix DK shunt. Tror att jag monterat shunten åt rätt håll för shuntning? Se bild

752201185254Aee50.jpg

Men igår öppnade jag kranarna till radiatorslingan och slog igång cirk.pumpen, gick runt och luftade alla radiatorer. Så långt allt väl, värmen kommer ut till alla radiatorer. MEN om jag stänger shunten så blir det konstigt, röret mellan framledning och retur i slingan blir svinhett och det känns som vattnet går bakvägen mellan framledning och retur på något vis. Stänger jag shunten borde väl kallt vatten från returen pumpas runt i framledningen? När jag stänger hörs det även på cirk.pumpen att det blir ett annat ljud. Öppnar jag bara lite grann så börjar det cirkulera igen och röret ner till returen blir kallt igen.

Bifogar en bild på hur shunten är ansluten, en automix d20k shunt. Sitter den åt fel håll? Eller ska man ha en backventil på röret mellan fram/retur ledning?
 
Är den ställd för höger eller vänstergång?
 
HeHeHe jag hade samma problem, detta är en klurig grej men man kan ta isär shunten och ändra öppning.
Kolla detta finns en ritning som visar.
 
Om det går att rotera ratten till shunten helt runt testa att sätta "pilen" på ratten mot utloppet till cirkpumpen.
Detta borde ge ingen värme alltså, vrid sedan moturs tills pilen pekar rakt upp borde ge full värme.
 
Hittade info att den är högerställd vid leverans, den går bara att vrida 90 grader sen är det stopp. Blir till att tömma och vända på käglan inuti för att få den vänsterställd. Skit också. Jaja, får passa på att sätta avstängning innan shunten utifall man behöver ändra något en annan gång.
 
Precis så va det fick tömma skruva isär och ta ur kolven i ventilen vrida och montera i hop. Lurigt värre...
 
Sådär, tanken tömd och shunten fixad. Nu funkar det äntligen med värmen också. Bara en shuntautomatik som ska kopplas in när den dyker upp.
Kan bjussa på några bilder på min nya anläggning, rätt nöjd att jag fått ihop allt och det faktiskt verkar fungera. Jag har aldrig pysslat med rördragning och lödning innan, men det gick rätt bra ändå tycker jag.

de4201184000Pb743.jpg
a24201184105P33b6.jpg
474201184202P49df.jpg
0a4201184233Pf199.jpg
e44201184304P866f.jpg
 
Snyggt! Va blev det för shuntautomatik?
 
Det blev en Thermomatic CBJ, hittade den på blocket för 1500, ny i kartong. Får hoppas den blir bra, finns ju många åsikter om man ska ha inne eller utegivare.
 
monkeyman skrev:
finns ju många åsikter om man ska ha inne eller utegivare.
Eller både inne och utegivare :)
 
HeHeHe jo det problemet tror jag de flesta har att välja ut eller inne. Men som MB77 skriver man kanske? kan ha både och, jag valde inne pga trögheten i vårat stenhus, men det hade kanske funkat med ute också. Jag har dygnsäkning och jag vet faktiskt inte om det är nåt att ha har aldrig använt den, men en tanke va att ha sänkningen på dagen.
 
Fin installation, men pumpen på ovanför pannan skall sitta horisontellt. :p dvs pumpaxeln skall vara horisontell, vrid den ett kvarts varv så kopplingshuset kommer uppåt. Det finns dock pumpar som är avsedda att monteras stående uppåt också men det är ofta större pumpar. Mvh/ Tompa
 
Ofan, det hade jag missat. Lätt fixat att vrida upp den bara i så fall. Får göra det imorgon.
Vad spelar det för roll egentligen? Pumpen är väl vattensmord ändå?

Isak76 skrev:
Fin installation, men pumpen på ovanför pannan skall sitta horisontellt. :p dvs pumpaxeln skall vara horisontell, vrid den ett kvarts varv så kopplingshuset kommer uppåt. Det finns dock pumpar som är avsedda att monteras stående uppåt också men det är ofta större pumpar. Mvh/ Tompa
 
Finns ett pumphjul där inne på drivsidan hamnar det kl 6 (neråt) eller 12(uppåt) blir slitaget större på upphängningen (lagret) pumpen skall sitta kl 3 (hö) eller 9 (vä) horisontellt eller vertikalt har ingen betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.