Hejsan! Vi har nyss köpt hus, det ligger en hel del slipers på tomten. Det sägs att det är farligt. Vad gör vi med dem?
 
Antar att du vill bli av med dem?
Du kan pröva att sälja/ge bort dem på blocket. Verkar vara ganska många som vill ha sådant i sin trädgård.
 
Annars kan man ju ha dom som avdelare vid grusgångar/uppfareter och liknande. Dom är impregnerade med kreosot som iof är giftigt med inte i klass med vad som används i dagens trykimpregnerade virke. Innehåller inga tungmetaller som vanligt "grönt" impregnerat virke gör. Kreosotimpregnering förbjöds till förmån för den impregnering vi har ni. Mest för det dåliga hanteringen av spill vid tillverkning.
Jag skulle nog inte ha det i grönsakslandet men annars är det ingen större fara med slipers. Sandlådor för barn är nog inte så bra heller då man kan få utslag av oljan (vilket iof borde vara borta vid det här laget).
 
Nu är jag inte alls insatt men jag reagerar på att du säger att dagens impregnering skulle vara farligare än den impregneringen som slipers har/hade, stämmer detta verkligen?
 
Skall du slänga dem på tippen, så kan det vara miljöavgift på det. Slängde ca 10 st slipers och det kostade nån hundring har jag för mig.
 
Kör till miljöstation, har för mig att det är fritt att lämna ett mindre antal som privatperson.
 
Det beror i vilken kommun man bor. Vissa kommuner klassar det som miljöfarligt avfall och vill ha en avgift per kilo för att ta emot slipers och tryckt virke.

T.ex Kungsbacka är en sådan kommun medans Göteborg inte är det.
 
wertok skrev:
Nu är jag inte alls insatt men jag reagerar på att du säger att dagens impregnering skulle vara farligare än den impregneringen som slipers har/hade, stämmer detta verkligen?
Ja, det är tungmetaller i de nya. Tungmetaller sönderfaller som bekant inte och kan till och med föras vidare från mor till barn. De gamla behövde ligga och torka och det var mycket spill. Tyckimpregnering har mindre spill men är "giftigare". men hälsoriskerna vid normal använding av impregnerat virke är väl blygsam. Inte mycket som läcker ut om man säger så.
 
Saxat från Meijers sida om impregnerat trä:
Träskyddsmedel
Vattenlösliga medel (saltimpregneringsmedel) består av kopparföreningar, ofta i kombination med amin och organisk fungicid, alternativt krom och eventuellt arsenik. De vattenlösliga medlen, som används till huvuddelen av allt impregnerat trä, fixeras starkt till träet. Det ger träet den karakteristiska gröna färgen.

Oljelösliga medel består av ett eller flera aktiva ämnen som lösts i lacknafta. Medlen används uteslutande för impregnering av snickerier.

Kreosotolja framställs ur stenkol och används i Sverige huvudsaklingen för impregnering av stolpar, järnvägssliprar och virke till marina anläggningar.

Samt från Göteborgs miljöförvaltning;
FÖRBJUDEN OCH FARLIG ANVÄNDNING
Virke som är impregnerat med krom får inte användas till trädgårdsmöbler, dörrar, huspaneler, fönstersnickerier eller till trallar och altaner som inte har varaktig kontakt med fuktig mark eller vatten. Från och med 30 juni 2003 får trä som behandlats med kreosot inte användas på lekplatser eller i leksaker. Det får inte användas i parker, trädgårdar och anläggningar för friluftsliv där det finns risk för att det ofta kommer i kontakt med huden. Det får heller inte användas till behållare för odling. De nya reglerna gäller inte för virke som redan har satts på plats.

NÄR VIRKET TJÄNAT UT
Det verkliga miljöproblemet uppstår när det impregnerade virket blir avfall. Om virket kommer på avvägar sprids gifterna och kan bidra till allvarliga miljöskador eftersom arsenik och krom inte bryts ned av naturen. Eftersom arsenik och krom inte förstörs vid förbränning måste virket deponeras på särskilda tippar eller brännas i anläggningar med högeffektiv
rökgasrening. Elda absolut inte träskyddsbehandlat virke själv! Impregnerat virke ska lämnas till en återvinningsstation
 
  • Gilla
MalinDz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.