Har en AutoMower 230 som för ett par dagar sedan började bete sig konstigt. Den stannade vid begränsningskabeln flera gånger per dag och meddelade "Utanför arbetsområdet". Jag provade då att göra en fabriksåterställning och knappade sedan in alla parametrar igen. Har sedan dess fungerat klockrent.

Men en sak får jag inte till. Det gäller "Följ slinga ut" där den tidigare gick ut åt höger (i färdriktningen utåt) men nu går vänster istället. Så här är det konfigurerat:

Område 1
Riktning: Guide 1
Sträcka: 17 m
Proportion 50%

Område 2
Riktning: Guide 1
Sträcka: 10 m
Proportion 25%

Område 3
Riktning: Guide 1
Sträcka: 7 m
Proportion 25%

Hittar ingenstans där man kan ställa in detta. Utfartsvinklar gäller ju bara när laddaren lämnar laddstationen och det använder jag mig ju inte av.
 
Nu har du ju så att den följer guidekabeln i alla tre fallen. Förstår inte riktigt hur du har tänkt dig.

Ska den följa begränsningskabeln så har du ju valen riktning vänster och höger att välja på istället för guide.
 
Den följer alltid guiden ut som sagt. Det är så jag hade förra sommaren och fram till här om dagen (inköpt förra året) pga. laddstationens placering och gräsmattans utformning.

Efter x antal meter (enl. programering) så stannar den och vrider sig ca. 90 grader åt vänster och startar sedan klippningen. Det jag vill är att den istället vrider sig 90 grader åt höger som den gjorde tidigare, innan fabriksåterställningen.
 
Jaha. Det går inte att ställa in vad jag vet, men det är märkligt att den har bytt håll. Har du uppdaterat den går det att göra en rollback till programvaran det funkade med.

Vad är det för årsmodell?
 
Har inte laddat ny programvara bara gjort en fabriksåterställning. Inköpt förra våren, 2010. Så det kanske är en 2009?

Att kunna välja höger eller vänster vid följa slinga ut är viktigt för mig då guiden går förbi ett område som klipparen annars har lite svårt att hitta in till. Har en ganska komplex trädgård med slänter och smala passager. Men hittills har det fungerat bra när den svängt höger vid följa slinga ut. Får se hur det går nu om jag inte kan hitta ett sätt att få den att svänga höger. Ska laborera lite med utfartsvinklarna och se om dessa ändå kan ha något att göra med det hela.
 
90° höger brukar vara 270°. Testa det.
 
Har nu prövat med 170°-180° samt 260°-280° men ingen skillnad. Klipparen går ut rätt antal meter men vrider sig sedan 90° vänster istället för höger som jag vill :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.