hej där...

Köpte en AM 230 acx i onsdags 1/6 och installerade i fredags, funkade som en klocka, åkte till kusten och kom hem igår och möttes av en perfekt klippt gräsmatta...

igårkväll varnade dom på radion att det skulle bli åskoväder så jag tänkte att eftersom alfred hade skött sig bra under helgen kunde han lika gärna få vila så jag skickade in honom i laddstationen och drog sedan ur kontakten - så långt allt bra - när jag kom hem efter jobbet idag var det klarblå himmel så då kände jag att han hade vilat klart...satte i kontakten slog på honom med on/off knappen och gick in och drack kaffe när jag en timme senare skulle titta till honom så stod han still ca 1 m snett utifrån laddstationen och sa "ingen slingsignal" och lampan i stationen blikade grönt.

konstigt tänkte jag och gick ett varv runt slingan och ryckte lite i skarvarna - allt var helt - gjorde som det stod i manualen ryckte ur kontakten i 10 sec och i igen - funkade inte - då hämtade jag den biten kabel som hade blivit över vid installationen och knäppte på de två clipsen och satte i denna kabel, ca 3 m garanterat hel, och det FUNKAR INTE ÄNDÅ....

vad kan ha hänt och måste jag börja krångla med att lämna in den nu???

Mvh

Jonas
 
Tycker det låter som om laddstationen har fått sig en kyss av blixten.
 
Den var ju inte ansluten till elnätet under ovädret.
 
Hubbe2 skrev:
Den var ju inte ansluten till elnätet under ovädret.
Kan inte blixten ha slagit ner i någon av slingorna eller till och med direkt i laddstationen?
 
Slår blixten ned nära kan det gå strömmar i marken vidare in i slingan och så laddstationen.

Ta med laddplattan till din ÅF och be dem kolla den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.