Hemmakatten skrev:
Vi köpte den från Carlsönerna AB i Stockholm. Vi får den levererad nästa vecka. Generalagenten för Sverige är (om jag förstått det hela rätt) Sövde i Norge, www.sovde.no.
Ok, då är det samma som förut då. Just det där med Norge ställer till det lite reservdelsmässigt, det är ju inte EU-land så då blir det mer krångel med tull och grejer. Brukar ta 1-2 dagar extra att få hem delar, och det är en evighet när det snöar.

Vi kör nog vidare med Jofrab hos oss tills Ariens är ordentligt representerade i Sverige.

Och du behöver inte vara orolig för garantierna, det enda som brukar slitas på slungor är brytpinnar och remmar, och det är ändå inte garanti :)
 
Tyresö skrev:
Men, allvarligt talat är det verkligen en så akut brist på snöslungor? Lärde sej handlarna ingenting från förra året?
Ja, det är så akut. Det vi får hem resten av säsongen är redan bokat/sålt.

Vi handlare lärde oss mer 2005-2008. När det äntligen blev vinter på riktigt förra året så lyckades många äntligen bli av med de slungor de samlat på sig genom åren. Det är en väldigt svår produkt att göra prognos på, vissa år säljer vi ingen(!) snöslunga för att året därefter ha precis slut i november (i år alltså).

Vi lade våra ordrar i april-maj på snöslungor. Det är långa ledtider och en stor apparat att ändra i. Just nu är motorerna slut, och även en del andra komponenter. Skulle t.ex. Husqvarna nu lägga en order på motorer hos Briggs&Stratton så kan de börja tillverka slungor i feb/mars, och sedan ska de skickas från USA och hit. Inte så lättjobbat, speciellt med tanke på att det är annat som ska tillverkas i fabrikerna också. Snöslungor är en liten nischprodukt jämfört med traktorer t.ex.

När det gäller t.ex. Honda så fick inte Honda Nordic ens allt de beställt från Honda centralt, då de inte kunde producera mer än vad de gör, så där är det ännu värre.

De kunder som varit förutseende hos oss och beställde snöslunga i mars-aug har fått sina i god tid till snön.

Idag, med de marginaler som finns, är det ingen som kan ligga med stora lager av maskiner bara utifall att. Lagret ska vara på vägarna och komma fram precis lagom till snön.

Visst kunde vi ha sålt hundratals snöslungor nu, men hade vi beställt så mycket i april hade det förmodligen inte blivit någon snö :)

Mitt tips är att i mars 2011 (eller, varför inte nu?) förboka en snöslunga till nästa vinter, för det är bra mycket enklare för en person att förvara en maskin i garaget än för en ÅF att förvara 100.
 
Hemmakatten
Tack för din input och dina goda råd, Nonkan. :)
 
Hemmakatten
I morgon förmiddag blir vår snöslunga, Ariens ST 28 DLE PRO, levererad. Har suttit och läst (den engelska) manualen på nätet. När jag precis läst igenom de första 15 sidorna med alla varningar och förmaningar och hur man monterar eländet, så ringer leverantören för att bekräfta leveransen och talar då om att snöslungan förstås är monterad, justerad och provkörd när den kommer. Hurra!! För att köra snöslunga verkar vara en hel vetenskap och mkt svårare än att köra bil...

Eller också var det alla tekniska uttryck på engelska som jag inte är van vid, som t.ex. Attachemnet Clutch Lever, Auger geargase, Differentual lock mm. Tur man har en bra ordbok, men en jäklans massa handtag verkar det vara. Ser mig själva hängandes flygande i luften bakom monstermaskinen medans den löper amok på tomten...
 
Hemmakatten skrev:
Ser mig själva hängandes flygande i luften bakom monstermaskinen medans den löper amok på tomten...
Haha!

Jag hade premiär med min Gilson 11hp denna säsong,
Det är lite lurigt ibörjan innan man lär sig tekniken.
Första slungningen för mig var jag tröttare än jag skulle skottat för hand, men igår när jag körde hade jag bättre teknik, blev knappt svett..
 
Hemmakatten skrev:
I morgon förmiddag blir vår snöslunga, Ariens ST 28 DLE PRO, levererad. Har suttit och läst (den engelska) manualen på nätet. När jag precis läst igenom de första 15 sidorna med alla varningar och förmaningar och hur man monterar eländet, så ringer leverantören för att bekräfta leveransen och talar då om att snöslungan förstås är monterad, justerad och provkörd när den kommer. Hurra!! För att köra snöslunga verkar vara en hel vetenskap och mkt svårare än att köra bil...

Eller också var det alla tekniska uttryck på engelska som jag inte är van vid, som t.ex. Attachemnet Clutch Lever, Auger geargase, Differentual lock mm. Tur man har en bra ordbok, men en jäklans massa handtag verkar det vara. Ser mig själva hängandes flygande i luften bakom monstermaskinen medans den löper amok på tomten...
Klart det är monterat och provkört, provkörningen är ju det roliga med att sälja snöslungor :)

Ta det lugnt i början så ska det nog gå bra, kör på lägsta växlarna. Det som kan vara lite knepigt är att ställa utkastet medan man kör så att man får en prydlig hög att gräva snögrottor i, men man lär sig ganska fort.
 
Tyresö skrev:
Den här är riktigt bra!

[länk]
Blev en sån här nu!
Hittade en på blocket för 9000kr!
 
Tyresö
geggen skrev:
Blev en sån här nu!
Hittade en på blocket för 9000kr!

KÖP!!!
 
Nonkan skrev:
Klart det är monterat och provkört, provkörningen är ju det roliga med att sälja snöslungor :)
Bara undrar hur ni provkör en slunga inför leverans i Augusti :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag köpte en slunga begagnad förra vintern, dagen innan snön kom :)

Det är en Norlett 10-27t och jag är grymt nöjd! Är en bandare på 10hk. Det enda problemet är att den är lite svårstyrd, men det kan jag leva med. Man lär sig snabbt hur man ska köra den.

2500:- måste vara ett bra pris va? :)
 
Tyresö
"Tompa 74"

Riktigt bra pris! Men det att den är svårstyrd, är det ingen diffspärr till att svänga med?
 
orparn skrev:
Bara undrar hur ni provkör en slunga inför leverans i Augusti :D
Mja, beställningarna från kunderna kom då. Leverans i oktober. Provköra går ju bra, men det är bara roligt om det är mycket snö :p

Vi får en stor laddning v 50, då blir det köra av. Allt är sålt så det är mycket köra. Sen kan man diskutera det briljanta i att vår inköpare lade ordern med önskad leveransvecka v 50...
 
Hemmakatten
Så, nu är nöslungan levererad och jag fick en snabblektion i att köra den. Efter en timmes promenad med hunden var det dags att ta sig an monstermaskinen. Det första jag fick göra var att justera skidskorna, skrapan låg för lågt ner mot marken eftersom vi har uppkörd lite knagglig snö vid carporten. Fick igång maskinen med snöret vilket är en bedrift eftersom jag och snördragningar inte fungerar ihop (fick nästan aldrig igång gräsklipparen heller).

Det gick ganska bra, förvånansvärt bra. Men efter en liten stund var bensinen slut, ut i förrådet o hämta dunken, fylla på. Och sedan fick jag inte igång den med snördragningen.Till förrådet igen, hämta jättelång kabel för att starta med elstarten. Inte ville den starta fölrrän jag kompå att den nog var tillräckligt sur ändå efter mina snördragningar och jag stängde av choken.

Sen var det bara att köra. Vågade mig tom köra på tredje växeln ;) (finns sex framåt). Till och med hårda vallen ute vid "stora" vägen gick alldeles utmärkt. Det enda mankemanget var att utkastaren fastnade och det gick bara att kasta ut åt ena sidan, men det hade ingen betydelse när jag slungade vår väg. Vid vändplan o carport fick jag backa en del för att snön skulle hamna på rätt ställe. Det är tydligen några skruvar man skall justera stålvajern tillutkastaren men det orkade jag inte göra i mörkret.

Sammanfattningsvis skall det nog bli snöslungeförare av mig också. Men just nu är jag ganska mör, det blev någon kilometer att köra med slungan.
 
A
Men välkommen till snöslungeklubben i alla fall Hemmakatten!
 
Tyresö skrev:
"Tompa 74"

Riktigt bra pris! Men det att den är svårstyrd, är det ingen diffspärr till att svänga med?
Nä, båda banden driver lika så man får dra runt den...men som sagt så lärde man sig kvickt hur man ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.