Jag ska rulla gräs till helgen men innan det så ska jag grundgödsla ytan med NPK-gödsel, ca 5 kg per 100 kvm.

Vad är NPK-gödsel ?
Är det blåkorn?
???

Jag e asfaltsbarn å begriper noll av sånt här...
:)

En annan fråga, den jord som finns ditlagd e ganska hårt packad med grävare. Borde jag luckra upp jorden lite med en jordfräs innan man lägger dit gräsmattan ?

Tacksam för råd och tips
 
från nätet:

"NPK
De tre viktigaste näringsämnen som växten behöver är kväve (N), fosfor (P) och kalium (K). .... Till exempel betyder koden "NPK 17-4-13" att förpackningen innehåller 17% kväve, 4% fosfor och 13% kalium. Kväve gör växten grön och frodig, fosfor gynnar tillväxten och kalium är bra för blomning och ökar vinterhärdigheten. "

/Ulle
 
Jaha... vet inte om jag blev så klokare på det, bortsett från att jag nu vet vad det står för. :)

Köper man detta gödsel på ett vanligt växtvaruhus typ Plantagen ?
 
Är man asfaltsbarn, inte vet något om trädgårdar men just har blivit ägare till en, kan det vara både intressant och praktiskt att köpa en rejäl bok om trädgårdsskötsel: växtval, beskärning, plantering av både gräs, blommor och träd, åtgärdande av skadedjur, dränering, gödning osv. 300 - 500 sidor. Finns många att välja på och de är faktiskt väldigt inspirerande!!

Jord som är hårt packad av grävmaskiner och lastbilar behöver nog krattas rejält på ytan, men knappast med jordfräs, för att så gräsmatta. Det brukar påstås att gräsmattejorden skall vältas före sådd (exempel på hemmagjord vält är ett oljefat fyllt med betong). Den skall alltså inte vara lucker som ett potatisland. Gallervältar och gräsmattegödsel finns i likhet med gräsfrö att köpa i plantskolor/handelsträdgårdar.

Lycka till!
 
NPK är de viktigaste näringsämnena för växterna. Det finns påsar som heter NPK-gödsel. Men de flesta gödsel är NPK-gödsel även Blå Korn. Bara att läsa på påsarna! Och detta bör man kunna någorlunda om man har trädgård...

N ska man inte ge något växande (förutom sommarblommor, dvs det man oftast har i utekrukorna) efter första juli.

På hösten gödslar men med PK-gödsel. (Om man alls gödslar - egentligen rätt onödigt)

Kväve stimulerar tillväxten och gör att växten inte hinner göra sig redo för vinterns kyla i tid, då kan man lätt få vinterskador eller att växten dör. Detta ger man istället när växterna är i tillväxt på våren. Men överdosera inte. Brunnen häst- eller kogödsel är bäst, det tillför även "struktur" till jorden, maskarna trivs och därmed förbättras jorden. Hönsgödsel är "starkare" som gödsel men ger inte samma struktorförbättring. Benmjöl innehåller nästan bara kväve men är otroligt långsamtverkande - man behöver inte oroa sig för övergödsling.

Sammansatta gödselmedel, typ NPK, kan ges som vitamininjektion vid kritiska situationer. Men i huvudsak räcker kodynga (obs brunnen)

Glöm inte urin. Spädes med 10 ggr vatten. Urin är sterilt. Utmärkt och specialskräddad näringslösning för vår jord!! (men alltså inte nu på hösten, förutom i sommarkrukorna)

Den bästa vettigaste boken är Karin Berglunds tjocka "Din Trädgård" - där finns allt! Köp den genast!!
 
Tack för era svar, ska iväg på lunchen å köpa en bok om trädgårsskötsel. Har en del att lära men det e bara kul.
:) :)

Sen ska jag inte så gräsmatta utan rulla men det kanske inte spelar nog roll vad det gäller packningen av jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.