Låt bålgetingarna vara dom är inget problem för normala mäniskor. Vanliga getingbon skall man inte heller riva för då kommer alla de getingar som inte var i boet när det rev att enbart att flygarunt och försöka bygga nytt. Låt ditt försäkringsbolat lösa problemet för det är oftast gratis.
 
Mikael_L skrev:
...
Ja hela mitt inlägg var ju totalt redundant, men ni vet ju att jag samlar på inlägg så ... ;)

Samma här, snart ikapp :D
 
M
Hoppas att det är OK att jag väcker liv i en gammal tråd. Vi har ett stort bålgetingbo under gäststugan. De har tagit sig in i isoleringen i en spricka i asfaltsboarden =(.

Någon skrev att de inte bygger stora sammhällen.. Vet inte om jag håller med, det är konstant 10-20 getingar runt ingången, dag som natt =( Dottern blev stucken i foten då de finns på gräset.

Några tipps på hur jag bekämpar dem bäst? Jag har en burk "Anticimex Småkry" som ska funka mot insekter och getingar, men jag tycker inte att det har gett någon effekt efter ett part timmar nu =(

EDIT: Kanske en rejäl eldkastare som denna kan hjälpa? https://www.youtube.com/watch?v=8_Bo2ro60ro
 
Redigerat av moderator:
S
Vanliga bin har starkare gift än en bålgeting har jag hört.
 
M
DanielF skrev:
Vanliga bin har starkare gift än en bålgeting har jag hört.
Ja, det är kanske inte någon skillnad på styrkan utan mer viktigt hur känslig man är. Hon blev biten två gånger och det tog mer en vecka för svullnaden och så att gå ner.
 
M
Tydligen ingår terminering av dessa i hemförsäkringen, så det blir Anticimex på måndag...
 
När det gällen vanliga getingar så brukar det vara bra att ta en runda då och då på vindar, i skjul och på andra ställen där getingar brukar bygga bon och plocka alla småbon man ser med dammsugaren på natten. I början finns det bara en drottning så det är rätt riskfritt, och getingar är i boet på natten. På det sättet slipper man ohyran.

Getingskum passar bra i de springor där getingar kryper, om de redan har etablerat sig.
 
harry73
Micke64 skrev:
Någon skrev att de inte bygger stora sammhällen.. Vet inte om jag håller med, det är konstant 10-20 getingar runt ingången, dag som natt =( Dottern blev stucken i foten då de finns på gräset.
Bålgetingsamhällen blir max 400 individer enligt wikipedia. Det är många getingar. Men jordgetingsamhällen kan bli över 10 000 individer under bra förhållanden.
 
KristinaRT
Micke64 skrev:
Ja, det är kanske inte någon skillnad på styrkan utan mer viktigt hur känslig man är. Hon blev biten två gånger och det tog mer en vecka för svullnaden och så att gå ner.
Ett tips mot getingstick, sätt på kortisonkräm på sticket och ge dottern några receptfria anti-histamintabletter, det borde hjälpa så att hon slipper dras med svullnad en vecka (vilket är ganska länge och tyder på att hon är känslig för deras gift....)

Normalt är bålgetingar väldigt trevliga, de dödar gärna vanliga getingar så vi vårdar dem ömt, men när de byggde bo på vinden fick jgag rycka ut med en flaska Radar spray. Dock var de nästan löjligt snälla, de försökte inte ens sticka mig när jag sprutade boet. Sedan fick jag fixa nätet vid ventilationen - där de tagit sig in, så jag slipper döda fler....
 
Redigerat:
Vet inte hur Anticimexmetoden funkar mot bålgetingar men vanliga getingbon och jordgetingbon är tomma efter två dagar. Hörde någonstans att bålgetingar äter trä dvs = inte bra att ha i huset (har dock inte googlat på detta påstående).

Anticimexmetoden är ett VP-rör (elrör) ett par meter långt (eller längre) med en papperstuss nerstoppad 5-10cm och finkorning Myrr (pulver, som mjöl typ) ovanför den (möjligtvis en tuss på toppen också), för fram mot öppningen på boet eller där dom verkar gå in och blås ut pulvret. Blir kaos i några timmar med sakta döende getingar på marken (grym metod... men vad gör man).
 
M
KristinaRT skrev:
Ett tips mot getingstick, sätt på kortisonkräm på sticket och ge dottern några receptfria anti-histamintabletter, det borde hjälpa så att hon slipper dras med svullnad en vecka (vilket är ganska länge och tyder på att hon är känslig för deras gift....)

Normalt är bålgetingar väldigt trevliga, de dödar gärna vanliga getingar så vi vårdar dem ömt, men när de byggde bo på vinden fick jgag rycka ut med en flaska Radar spray. Dock var de nästan löjligt snälla, de försökte inte ens sticka mig när jag sprutade boet. Sedan fick jag fixa nätet vid ventilationen - där de tagit sig in, så jag slipper döda fler....
Tack för tipset. Hon fick både kräm och antihistamin på inrådan av vårdcentralen, så det är nog tyvärr så att hon är extra känslig.

Just det här boet är precis där vi går mellan bilen, tvättstugan och huset, så det är rätt otrevligt med brummander runt runt så nära. :/
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har stött på två stycken i sommar, varav en kom in i huset.
Uppdatering efter sju år:
I våras kom en bålgeting ned genom skorstenen ner till kaminen.
Kattorna satt och stirrade som förhäxade (precis som när fåglar har kommit in), men jag såg inget.
Öppnade luckan, och där inne kröp en bålgeting omkring i askan.
Den var lätt att få tag på med lite hushållspapper, och flög fint när jag fick ut den genom dörren.
 
  • Gilla
Nedro och 1 till
  • Laddar…
Fortsätter på en gammal tråd...

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Uppdatering efter sju år:
I våras kom en bålgeting ned genom skorstenen ner till kaminen.
Kattorna satt och stirrade som förhäxade (precis som när fåglar har kommit in), men jag såg inget.
Öppnade luckan, och där inne kröp en bålgeting omkring i askan.
Den var lätt att få tag på med lite hushållspapper, och flög fint när jag fick ut den genom dörren.
Det trillade ner en i min braskamin också. Den brummade runt därinne som en sotig Apachehelikopter och jag ville inte att den skulle komma ut i rummet och sota ner, så den fick brumma på medan jag satt och arbetade två meter bort.

Jag kan inte påstå att jag gillar dom direkt, men i år verkar dom ha varit riktigt duktiga på att hålla vanliga getingar borta här hemma och eftersom dom är mycket mindre påflugna än sina små släktingar så får dom vara i fred. (Senast jag såg en vanlig geting så reagerade jag mest på att den var så liten.)
 
Jag hade ett bålgetingbo i en holk på garaget mitt emot köksingången och fick rådet att ringa mitt försäkringsbolag. Det gick jättebra, två dagar senare kom det ut en man och sprutade in i holken och förmodar jag dödade de flesta. Men nu cirklar det ett tjugotal runt här helt vilsna och testar med att ta sig in i andra bon och matar varandra, Kan de starta ett nytt bo nu? Vad händer med dem?
Jag håller med att bålgetingar är fina fredliga nyttiga djur, dock inte fridlysta, det lyftes år 2000. Men barnbarnen är rädda för att komma hit...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
När det kommer något som är nästan stort som en blåmes men låter som en B-17 bombplan från WW2 så är det ofta en bålgeting. :)

Jag har nu plötsligt i mitt liv fått äran att bekanta mig med sorten, fram till förra sommaren hade jag aldrig sett en bålgeting i mitt liv.
Och nu inser jag att det aldrig går att miste, dom är ju grymt stora, typ 5 cm långa.

Jag har läst på och insett att dom är ovanliga, fredliga och käkar vanliga getingar, så jag slår aldrig ihjäl någon. Jag hoppas istället att dom äter upp så många som möjligt av alla de vanliga getingar vi har omkring oss.


Ja hela mitt inlägg var ju totalt redundant, men ni vet ju att jag samlar på inlägg så ... ;)
Precis, höll på att jobba på takfoten härom året och plötsligt kom ett ljud som helt övertygade mig om att US Marine höll på att landa på taket med en av sina stridshelikoptrar. Jag tittade upp på taket och såg ingen helikopter - och sedan såg jag ner - och där satt en av dessa monstergetingar. Verkligt imponerande och ljudet var ju helhäftigt. Var rädd om dom i stället för att bli rädd för dom.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.