Jag har precis beställt en jättesäck men innan jag ska vinka adjö till mossan för sista gången :cool: så vill jag kolla med er om järnsulfat i "gräsmattemängder" är farligt för barn.

Det står säkert i nåt material i anslutning till säcken men jag vill kolla innan jag gör mig besväret att åka och hämta den. Kunde inte hitta nån info i arkiven här heller
 
Argh, mitt inlägg försvann när jag fick kortslutning i skallen och tryckte Ctrl+W (betyder tydligen stäng flik, tack för det Microsoft...) när jag skulle kopiera en länk.
Nåväl, ser ingen större risk med järnsulfat i spritt tillstånd (om du nu håller dig till rätt mängder). Särskilt om du sprider genom utvattning, då ser jag ingen som helst risk (om nu inte ungarna går fram som kossor och betar av gräset).
Se bara till att förvara säcken som kemikalier skall förvaras, åtskiljt från barn precis som gödning, lacknafta, diskmaskinsmedel, soda etc.

Här är en länk till säkerhetsdatablad (det som sänkte mitt förra inlägg...): http://www.swedhandling.com/pdf/156.pdf

/Nuno (labbråtta till yrket)
 
Har för mig att man blandar järnsulfat i grisfoder. Så jättefarligt kan det nog inte vara.
I vilket fall så skall man inte springa på mattan de närmsta 12 timmarna då järnsulfatet kan färga av sig på kläderna.
 
Ett annat namn för järnsulfat är järnvitriol, och används som fasadfärg.
 
ParkaKungen skrev:
Har för mig att man blandar järnsulfat i grisfoder. Så jättefarligt kan det nog inte vara.
I vilket fall så skall man inte springa på mattan de närmsta 12 timmarna då järnsulfatet kan färga av sig på kläderna.
Ferrogent (som blivit så poppis p.g.a. priset) säljs som järntillskott till både djur och växter. Som vanligt är det mängden som avgör farligheten. Allt är farligt i stora mängder, även vatten och vanligt salt. Bra att påpeka missfärgningsrisken.
Om barnen smakar på det genom ett finger eller så skulle jag tro att det inte händer ett dyft (lokal irritation möjligtvis) men om vi snackar skedvis så är det nog mindre bra. Fast jag skulle hellre se en sked järnsulfat framför en propplösare till avloppet i munnen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.