På vår radhustomt är de sista två metrarna mot en cykelväg markerade på kartan som gemensamhetsanläggning (ga). En GA ska ju vara till för alla inom samfälligheten och ska iordningställas och underhållas av samfälligheten vad jag förstår. Men när nu denna går två meter in på min tomt undrar jag vad som gäller. Är jag skyldig att underhålla den? Har samfälligheten fritt tillträde, eller kan jag sätta upp staket och buskar efter eget tycke?

Sen är det märkligt ritat på kartan. På ena sidan cykelvägen är GA ca 1 meter, och på vår sida drygt två. Kan någon förklara varför man styckar av det så?

Nedan är en grov skiss hur det ser ut.
 
  • tomt_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter märkligt att gemensamhetsanläggningen går två meter in på din tomt. Rimligtvis borde det finnas en tomtgräns mot gemensamhetsanläggningen.

Har du tittat på tomtkartorna? Har du talat med lantmäteriet?

GA underhålls av samfälligheten och skall vara tillgänglig. Din tomt underhålls av dig och kan avgränsas t.ex. med en häck eller staket.
 
Vad är GA i detta fall? Det kan ju exempelvis vara en gemensam anläggning för vatten och avlopp där det är ledningarna i marken som avses. Då är det ju så att de som är med i denna GA skall ansvara gemensamt (eller hur det nu i GA reglerats) för ex. underhåll av dessa ledningar och man skall också få möjlighet att utföra sånt underhåll, dvs komma åt att fixa ex. en trasig ledning.

Kan det vara så att detta är det som är GA i detta fall?
 
Vi har samma dilemma, och vi ska anlägga den här vägen på vår tomt, dock står det inget i vårt kontrakt om detta men det är utritat på avstyckningen som är hos kommunen/lantmäteriet nu. Är det bara vi som ska betala för den här vägen eller kan vi begära att de som använder den betalar oss?
 
Flamingo skrev:
Vi har samma dilemma, och vi ska anlägga den här vägen på vår tomt, dock står det inget i vårt kontrakt om detta men det är utritat på avstyckningen som är hos kommunen/lantmäteriet nu. Är det bara vi som ska betala för den här vägen eller kan vi begära att de som använder den betalar oss?
Nej, även det andra. Kontakta Lantmäteriet angående vägsamfällhet så får du det förklarat för just din situation (de är de som styr det kan man säga i bildandet). Det finns en hel del i ämnet, hur det beräknas mm mm mm:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.