Hej,
Ni som har robotklippare kanske kan ge mig ett tips.
Vi har ett hus i suteräng. de båda gräsmattorna är inte i förbindelse med varandra. Hur funkar det med en robot klippare då?.
Vad jag förstår måste slingan vara strömsatt för att roboten skall hitta avgränsningen.

Kan man ha laddstationen på den ena slingan och sedan ha den andra strömsatt med ett batteri tex. och sedan bära dit klipparen när det skall klippas??

Om man kan göra på ovan sätt, funkar det med alla klippare?

Hälsningar Henke
 
Du får koppla ihop områdena, som en ö utanför ditt andra område, typ. Jag har en liten gräsmatta med en grusväg mellan. Jag drog dom två kablarna i en slang och grävde ner den under vägen och sedan så bär jag den dit 2 ggr i veckan
 
Den är inte bara strömsatt, utan det är en "radiosignal" på slingan. Gör som Jonas skrev.
 
Finns de som gjort konstgräs beklädd ramp för att förflytta roboten automatiskt mellan övre/undre gräsmatta, typ suterräng. Om det skulle funka bör du kolla på vilken stigning roboten fixar. En del Husqvarna modeller klara upp till 45% stigning.
 
Det finns strömförsörjning till separat slinga som tillbehör till t.ex. Husqvarna 220AC.

Det är inte så enkelt som att bara strömsätta en slinga, signalen i kabeln måste passa,och på t.ex. Husqvarna är den individuell för att man ska kunna ha flera installationer kant i kant.
 
Tack för svaren.
 
Robomow har något de kallar gränsswitch som man kan installera. Sen är frågan hur stora de två gräsmattorna är eller om det behövs laddning i båda zonerna. Då kan det bli så att du behöver en extra basstation i zon två för laddning samt slingan.

Så med bilder samt en karta du kanske kan få mer svar.
Robomow har på hemsidan en funktion för att rita in gräsmattan på deras hemsida för att få tipps på maskin val.
 
peternicklas
SpiderTheSwede skrev:
Hej,
Ni som har robotklippare kanske kan ge mig ett tips.
Vi har ett hus i suteräng. de båda gräsmattorna är inte i förbindelse med varandra. Hur funkar det med en robot klippare då?.
Vad jag förstår måste slingan vara strömsatt för att roboten skall hitta avgränsningen.

Kan man ha laddstationen på den ena slingan och sedan ha den andra strömsatt med ett batteri tex. och sedan bära dit klipparen när det skall klippas??

Om man kan göra på ovan sätt, funkar det med alla klippare?

Hälsningar Henke
Med en Landroid kan du ha 2 laddstationer till samma klippare, d.v.s. du flyttar klipparen mellan de olika gräsmattorna då dessa har egna laddstationer. Finns i landroid 1 tråden info om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.