Blir inte riktigt vän med regelskaparen i Zipabox. Har försökt mig på några enkla regler som skall tända och släcka på morgonen samt på kvällen, men inget släcks. Något har jag glömt eller förbisett, men vad?
Bifogar en dump på morgonregeln. Bifogar även en bild på schemaläggningen. Regel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schema.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tilläggas bör att jag har en liknande regel som skall tända och släcka på em. Kan dessa regler läggas ihop till en månne?
 
Problemet är att ditt schema körs kl 05:33 och endast då. När du då kör en if sats efter där du säger om kl är mellan 06:00 och 09:30 vilket den inte är kl 05:33 så slutar regeln.
Du måste hitta något som kan initiera regeln oftare, genom ett skymningsrelä eller via astrouret i schemahanteraren.

Alternativt så tar du bort if satsen och har en regel för att tända kl 06:00 och en annan för att släcka 09:30

Lycka till
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Hej!

Här kommer några exempel så kanske det blir lättare att förstå :)

trädbelysning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänd kl 0500.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släck efter soluppgång.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket:D. Jag gör enkla på- och avkommandon så får vi se om det fungerar.
 
Det visade sig fungera alldeles utmärkt. Allt eftersom kommer jag att ersätta dessa regler med mer sofistikerade när ljuset kommer åter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.