Hej,
känner mig lite OFF när jag frågar. Har varit nöjd med min Tellstick Duo och avläsningar av 7 temperatur/luftfuktigshetsmätare nu i några år. Tänkte avancera vidare och prova en Zipato för att komplettera med lite belysning och avläsning av andra värden.


Har handlat hem en Zipabox Duo och försöker nu få in värdena från mina termometrar. Hur ställer jag in dessa? Dvs signalen finns, hur scannar jag av för att ta in dem som enheter i zipaton?

Jag har Viking termometrar och Clas Ohlsson (som använder sig av 433mhz) av den typ som de flesta här på forumet använder sig av.

Tacksam för alla tips!
 
Gabriel B skrev:
Hej,
känner mig lite OFF när jag frågar. Har varit nöjd med min Tellstick Duo och avläsningar av 7 temperatur/luftfuktigshetsmätare nu i några år. Tänkte avancera vidare och prova en Zipato för att komplettera med lite belysning och avläsning av andra värden.


Har handlat hem en Zipabox Duo och försöker nu få in värdena från mina termometrar. Hur ställer jag in dessa? Dvs signalen finns, hur scannar jag av för att ta in dem som enheter i zipaton?

Jag har Viking termometrar och Clas Ohlsson (som använder sig av 433mhz) av den typ som de flesta här på forumet använder sig av.

Tacksam för alla tips!
Viking termometrar fungerar inte med zipaboxen. Du behöver ha oregon termometrar för att få det att fungera. Jag använder dessa http://www.clasohlson.com/se/Extra-temperaturgivare-Oregon-THGR810/36-4631

Du lägger till dem som vilken enhet som helst via add device.
 
Det var synd, då blir det till att lämna tillbaka Zipaton. Ogillade även idéen "credits" att behöva betala för saker och upplevde seghet i enheten.

Har du något tips på en ickebaserad moln-lösning för kommunikation med både Z-wave och Tellstick?
 
en möjlighet är openhab - kräver då en linux eller windowsdator som controller plus zwavesticka och RFXtrx433 för att kunna läsa 433 MHz - detta kräver en del konfigurering/programmering i OpenHab
 
Har installerat openhab i dagarna. Tycker det var ganska lätt att komma igång med det i linux. Samt gick få igång tellsticken att rapportera in till openhab.

Enda som var tråkigt var gränssnittet som kändes föråldrat. Men en version 2 är på g...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.