Hej,

Har en zibro luftvärmepump som inte direkt fungerar särskilt bra i år. Förra ägaren som satte in den så den har minst 9 år på nacken.
Dels verkar den gå in i defrost lätt, när den väl kommer igång kan jag knappt påstå att jag märker någon värmande effekt.
Har rengjort filter inne, testat rycka elen, testat köra kyla ett tag. Men sker inte särskilt mycket med den.
börjar bli lite småsvalt hemma o elementen blir ju lite dyrt o köra på rakt av...

Behöver det fyllas på någon slags gas? vätska? behöver jag ringa någon slags service, men vad för några sköter sådan service i så fall?
vore ju trevligt få igång den på riktigt igen snarast... Helt nytt för mig lattja o pilla med denna mer än rensa filter o använda den typ

MVH
Micke
 
  • Hand håller en användarmanual för Zibro luftvärmepumpar med modellnummer och flerspråkiga instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre zibro luftvärmepump utomhus med snö och frost, placerad på en grundplatta vid nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre Zibro luftvärmepump med digital display som visar 26 grader, synliga tecken på slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt gammal modell det där, måste vara 15 år. On/off-modell. Snabbkopplingar. Förmodligen har kylmedia läckt ut och det blir dålig effekt. Numera är det dyrt att fylla på R410a och service/reparation lönar sig knappast. Dags att köpa nytt säger jag.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Håller med. Inget du kan göra själv. För 9 år sedan såg man de här maskinerna på Jula när den legendariska Chunlan förvunnit ur sortimentet. Är det snabbkopplingar så är det bra jobbat att ha fungerat så länge.
 
Då är det väl såpass illa som jag befarade.
Får tacka för svaren!

MVH
Micke
 
A
Ibland är det Avfrostningsgivaren som spökar och då är det tjockt med is i utedelen
 
electroluxaren skrev:
Ibland är det Avfrostningsgivaren som spökar och då är det tjockt med is i utedelen
ofan, något jag kan finna lätt själv o fixa med?
dock har det ju spökat såhär över hela hösten, alltså innan det varit minusgrader ute osv också.

Funkade fint förra vintern, under sommaren hade jag den bara på sporadiskt för få lite kyla när det var tokvarmt
 
A
om den frusit igen på utedelen och inte avfrostar kan man byta sensorerna i utedelen
 
Frågan är om det ens finns några reservdelar kvar...
 
A
J Josth skrev:
Frågan är om det ens finns några reservdelar kvar...
kan finnas då de var lika under skalet i många år, sensorer fanns i två utföranden beroende på kontaktutformningen
 
Bli medlem i XXXX-Club (vet inte om man får göra reklam med du hittar nog vad jag menar). Dom har frekventa erbjudanden på just Zibro för runt 5000 kr och det intressanta är att dom på senaste tid kört kampanjer om installation för 1995kr. Detta är nog det bästa erbjudandet på marknaden just nu i kategorin nonamevärmepumpar. Och har dom inte Zibro så är det något annatn nonamemärke.
 
Om du har råd skulle jag rekommendera dig att byta ut till en etablerad modell. Du får en top of the line Pana eller Mitsu för 20.000.
Med väldigt bra verkningsgrader :)

20grader.se är de jag köpte från men polarpumpen och andra är säkert minst lika bra.

Med tanke på vad som hän inom tekniken på LLVP sidan kommer du få en chock :)

Såg att du bor i Sthlm (jag bor i Roslagen ). Och här är det ofta en väldigt bra besparing att köra LVP då vintrarna är så milda.

Denna kalla januari är ju värsta på 10 år :)
 
Eller så köper man lokalt istället för postorder då det till och med kan vara bättre pris när det väl är klart och man får ett hembesök för att kika på förutsättningarna så det blir rätt modell och placering :cool:
 
Vad har du för inställningar på fjärrkontrollen?
Den ska stå i läget för VÄRME, inte AUTO.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vad har du för inställningar på fjärrkontrollen?
Den ska stå i läget för VÄRME, inte AUTO.
har kört mest på värme, när det inte funka testat fläkt och kyla ett tag då jag läste att man kunde testa så för få igång den. Nu senast auto, men inget verkar funka i längden, funkar ibland en liten stund o sen går den tillbaka till defrost...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.