Hej

Jag har två zibro luftvärmepumpar från JULA som jag monterat själv.

Nr 1: SC1332, 3,2 kW. Den monterades i verkstaden (127 m2, 4 m takhöjd) för 3 år sedan. Jag har valt 17*C innertemp. Nu de sista veckorna har jag märkt att hela lamellpaketet är igensatt med snö/frost. Det finns inte en chans att det kan blåsa något genom lamellpaketet, det ligger tom några millimeter med snö/frost utanpå lamellerna. Detta kan väl inte ge någon bra värmepumpsfaktor? Man ser aldrig att den går i avfrostning. Dessutom när det är extra kallt så orkar den inte hålla 17*C utan det sjunker ner till kanske 14*C.

Nr 2: SC3225, 2,4 kW. Den monterades på huset (64 m2) i höstas. Den har aldrig någon frost på sig och den går i avfrostningsmode ofta. Innertempen är 21*C och det är inga problem.

Någon som vet varför min ena luftvärmepump inte avfrostar? Finns det något man kan göra? Kan man byta ut den på garantin?
 
Sannolikt så måste du ha installationsintyg från en ackrediterat installatör, det krävde iaf Zibro av mig när jag pratade med dom om min, sen så är de inte gjorda för att vara enda värmekällan, på så låg temp, tänk på att när en värmepump avfrostar, så behöver den ju värmen i rummet vilket ju inte finns mycket av., så fram med en annat värmekälla och få bort allt is på lamellerna, och prova igen. kan nog vara så att pumpen om det är quick-connector kanske har läckt gasen. min lilla Coolix från Jula höll i ca. 2,5 år. nu kör jag bara utan Quict-connector, köpte en vakuumpump och manometerställ, så mycket bättre :) . Hoppas du får igång din pump.
 
Verkstaden är också alldeles för stor för en SC1332, behövs förmodligen flera stycken för att hålla den stora volymen vid 17 grader när det börjar bli kallare ute. Har en liknande modell (med rör) till garaget och den frostar på rejält i läget för 8 grader underhållsvärme. Ingen luft kommer då genom lamellerna på utedelen men till slut sker avfrostningen och den ser ut att fungera bra igen.
 
A
Jag kan sätta en slant på att tempgivar kitet i utedelen behöver bytas köp ett på jula och byt själv
 
Hej!

Jag gjorde som ni sa, jag startade en byggfläkt på 2 kW som höjde temperaturen några grader och då började luftvärmepumpen avfrosta igen!

Perfekt.

Betyder detta att man alltid måste ha en annan värmekälla tillsammans med luftvärmepump? För i mitt lilla hus så är det kallt i sovrummet som ligger längst bort från luftvärmepumpen så där går ett el-element men jag tänkte fixa en fläkt genom väggen istället, en sk. värmetransportör, men det kanske inte är så bra då?
 
Luftvärmepump räknas som en kompletterande värmekälla, dvs det måste finnas annan värmekälla som t.ex. elradiatorer som värmer när det blir kallare än vad luftvärmepumpens kapacitet klarar av.

Kräver stor mängd luft att flytta över värme så chansen är inte så stor att det lyckas med en "värmetransportör" om sovrummet är kallt även med öppen dörr dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.