Gick över till rörligt elavtal from 1a september och iom det blir intressant att ladda på "rätt" tider.

Aktiverade Eco Mode, ställde in avresetid samt hur många km bilen skulle åka och SE3

Men imorse var den fulladdad sa frun som använder den.

Funkar Eco Mode för någon annan och har någon tips på vad jag gör för fel?
 
B
Men spotpriset på el inatt var ju nära 0. Är det inte helt rätt att bilen laddade batteriet fullt på natten då?

Vad är fel?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Men spotpriset på el inatt var ju nära 0. Är det inte helt rätt att bilen laddade batteriet fullt på natten då?

Vad är fel?
Jag vill mest få koll på funktionen, sett till pris är det ingen nackdel.
Laddaren gör sitt jobb, men app och styrning känns lite svajig. 🤔😉

Den verkar senarelägga laddningen iaf, lyser grönt för att sedan starta vid midnatt och ladda fullt runt 03:30.
Graf över elanvändning per minut och timme, daglig konsumtion, interaktiv, mätningar i kW och kWh, datum specificerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Rörligt" brukar man ju kalla det gamla vanliga viktade månadsmedelpriset. Du behöver timpris för att verkligen spara på att ladda på natten.

Jag har nyligen fått bytt från Easee till Zaptec Go men jag kör all styrning via Tibber istället så har inte provat Zaptecs egna än. Får dock erkänna att just appen är rätt mycket sämre i Zaptecs fall mot Easees. Svårtnavigerad och rätt oförståelig är den, känns som de mest satsat på att göra det smidigt att kontrollera de 100st laddstationer några få har och därmed gjort det rätt värdelöst för de gissningsvis 95% av kunderna som bara har en.

Gissningsvis så ser funktionen till att du har minst det du behöver för att köra den streckan du ställt in i Echo mode inställningen. Sen så låter den nog bilen ladda mer än det när priset är lågt. Max gränsen sätts ju i bilen i sig och inte i laddaren. Det är det som är så frustrerande med just elbil och laddare, samma inställningar finns på många ställen och det är i princip omöjligt att förstå vilken som spelar roll.
 
J Jensa86 skrev:
"Rörligt" brukar man ju kalla det gamla vanliga viktade månadsmedelpriset. Du behöver timpris för att verkligen spara på att ladda på natten.

Jag har nyligen fått bytt från Easee till Zaptec Go men jag kör all styrning via Tibber istället så har inte provat Zaptecs egna än. Får dock erkänna att just appen är rätt mycket sämre i Zaptecs fall mot Easees. Svårtnavigerad och rätt oförståelig är den, känns som de mest satsat på att göra det smidigt att kontrollera de 100st laddstationer några få har och därmed gjort det rätt värdelöst för de gissningsvis 95% av kunderna som bara har en.

Gissningsvis så ser funktionen till att du har minst det du behöver för att köra den streckan du ställt in i Echo mode inställningen. Sen så låter den nog bilen ladda mer än det när priset är lågt. Max gränsen sätts ju i bilen i sig och inte i laddaren. Det är det som är så frustrerande med just elbil och laddare, samma inställningar finns på många ställen och det är i princip omöjligt att förstå vilken som spelar roll.
Ska testa och minska planerad körsträcka till minimum och se om det blir någon skillnad.

Alternativt se över vilka möjligheter jag har vid Enegic modulen.

Jag har koll på elpriset men uttryckte mig förmodligen fel. 😉
 
Jag har för mig jag läst att det inte skulle gå att styra Zaptecen mha. Enegic balanseraren men det verkar ju som deras OptiCharge verkar lösa det.
Smart laddningsapp för elbil, visar diagram över laddning och elpriser, anpassningsbara tider och prisgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.