Står i begrepp att byta ut alla gamla "snurr"dimrar i huset. De är ca 10 år gamla och jag tror inte en enda fungerar som den ska. Lampan fladdrar när man snurrar och i princip är det fullt ljus på hela tiden.

Så det är dags att införliva den gamla drömmen (ända från tiden då huset byggdes) om att kunna styra all belysning och mer därtill. Jag hoppas på att kunna få in Fibaros dimmerpuckar i apparatdosorna.

När det gäller ramar osv. har vi snöat in lite på Exxact Solid-serien. Helst av allt, tror jag, skulle jag vilja ha en 3-positionsswitch, ON-OFF-ON, där normalläget är i mitten och sen fjädrande ner/upp (eller sida/sida beroende på vilket håll man monterar kontakten). Med en sådan vet jag att upp (t.ex.) alltid är lampa på (dim) och ner är av (dim). Men jag kan inte hitta en sådan kontakt i Exxact Solid-serien.

Jag har överhuvudtaget svårt att hitta denna typ av kontakt.


Ni som använder Fibaro eller motsvarande dimmerpuckar, vad har ni valt för väggkontakter/switchar?


(För er som ännu inte är så hemma på Fibaro och vill läsa mer:
Se denna länk för en beskrivning av 3-positionsswitchen:
http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-10
Se denna länk för vilka typer av kontakter/omkopplare man kan använda till Fibaro dimmerpuck: http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-11
)

En eventuellt alternativ (om jag nu fortsätter att tänka på Exxact Solid) är deras jalusibrytare:

http://www.eldirekt.se/strombrytare/exxact/exxact-jalusibrytare#.UwZcthYf_FY

Här skulle då vänstra knappen med upp-pilen vara lampa på (dim) samt högra lampa av (dim).

Vad tror ni om den?

Skulle också vara kul om det fanns alternativ med led-belysning av t.ex. Exxact Solid med glas. Och led-belysningen gärna styrbar från Z-wave controllern, men det sista önskemålet hamnar förstås i lådan med dagdrömmar.
 
  • Gilla
CrazyFin
  • Laddar…
De var snygga. Antar att det är touch, eller? Är det enkla kontakter som kan anslutas till t.ex. Fibaros dimmerpuckar?

Skulle va kul att få reda på vad ni andra har, eller planerar att sätta dit för att styra dimmerpuckarna med.
 
Inbyggt zwave (har jag för mig), och ja touch. Finns nån film på youtube.
 
Hej på er.
Vi bygger nytt hus nu och har valt Vitrum strömbrytare. Har dock bara kört på BS IV Satellite än. Tog dom bara för att slippa få så många brytare vid samma ställe. Får dock återkomma med upplevelse då jag bara kört ett litet löst test med en. Eftersom elen i huset inte är klart än. Det man ska tänka på är ju att inte svenska dosor passar eftersom dom är fyrkantiga på baksidan och bygger ut en del.
 
Redigerat:
Är det någon som vet om dessa fantastiskt snygga dimmers/brytare är något som VERA HC2 ZIPATO kan styra. Att det är Z-wave är ju tyvärr ingen garanti
 
Redigerat:
Ja jag vet ju att min HC2 klarar av att styra dom. Mina BS Satelliter styr Fibaro puckarna.
 
Är det någon som testat Duwei dimmer med Zwaveme FW?
 
dhanjel skrev:
Jag var galet sugen på Vitrum när vi byggde nytt i somras, ångrar lite så här i efterhand att jag inte körde på det.
galet vackra saker.

[länk]
Oj, oj oj! Vill haaaa! :wow:

Och jag som precis skulle försöka bestämma mig om jag skall
1. Ta Exxact Solid svart glasram med antracit-knappar (från Connect-serien med inbyggd Z-Wave alternativt med traditionella knappar + impulsfjäder samt Fibaro-puckar bakom)
eller
2. Ta Exxact Solid borstad stålram med antracit-knappar som ovan

Nu bilr ju valet ÄNNU svårare när man såg dom underbara prylarna från Vitrum! :banghead:
Måste genast beställa hem ett ex för att testa i min HS3 PRO setup... :cool:

Passar dom förresten i vanliga apparatdosor? Verkar ju tyvärr ha liiiiite andra dimensioner:

MECHANICAL CHARACTERISTICS
  • “503” wall-mounting box
  • Dimensions: 125x95mm
  • Depth (visible section): 8 mm
  • Working temperature: 0-40°C
  • Diameter of pushbutton: 16 mm
  • Diameter of illuminated crown: 20 mm
 
Redigerat:
Nej dom passar tyvärr inte i svenska dosor. Det är brittisk standard eller EU standard som gäller. Inget som vi kör med här. Men jag beställde mina dosor på Ebay :) För den som undrar så är det väldigt konstig skruvdimension också. M3,5 tog ett tag innan man listade ut vad det skulle vara då M3 var för litet och M4 för stort. Jag tog brittisk standard då den påminner mest om dom som vi redan har här hemma. Bygger nytt och sätter i brittiska backboxar i hela huset. Svenska brytare passar dock i brittiska dosor. Bild på dosor nedan som passar för Vitrum både enkel och om man vill ha två Vitrum inom samma ram. Mvh /Hedan
Dosor.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HS3 Pro verkar intressant. Hur mkt kan den utan att man måste köpa till en massa moduler?
 
Fick svar från Vitrum att dom skall tydligen släppa en "scandi version" om ca en månad. Den skall tydligen visas om en vecka på "Frankfurt Light and Building Automation"-mässan! :D

Jag får väl helt enkelt vänta ca 1 månad innan jag bestämmer mig för Exxact Solid-varianten eller om det blir Vitrum...
 
Vegaanders skrev:
HS3 Pro verkar intressant. Hur mkt kan den utan att man måste köpa till en massa moduler?
Jag är själv bara på "30-dagars trial" vad gäller HS3 PRO men just PRO-versionen klarar ganska mycket utan att man måste köpa en massa plugins.
Det jag testar också just nu som kostar är RFXCOM-pluginet för 40 USD. Funkar hur bra som helst att styra och ta emot signaler från mina "gamla" NEXA-enheter och från mina nya Oregon temp sensorer. Riktigt bra!
Gränssnittet i HS3 PRO är dock klart stökigare än t ex Fibaro HC2 och Zipatos Zipabox men i mitt fall stod valet snarare mellan en Vera eller HS3 PRO.
Jag har testat Zipaboxen men var inte alls nöjd med känslan av att min kod/info/kunskap om mitt hem skall ligga på Zipatos servrar samt att jag då till viss del är beroende av att deras servrar funkar som det skall. Dessutom är Zipaboxen (och även Fibaros HC2 till viss del) inte alls lika "öppna" som Vera och HomeSeer (HS2 och HS3 versionerna).

Och när t ex Zipaboxen ändå strulade så mycket som den gjorde så kände jag att det är lika bra att acceptera ett mer "meckigt" men öppet system som t ex Vera och HomeSeer. Det känns i alla fall som att jag har lite mer kontroll över läget då... :)
 
Redigerat:
Måste gå in och höja ett varningens finger för Vitrum Satellite ihop med HC2. Har hunnit testa mycket mer nu och det fungerar riktigt dåligt. Man kan konfigurera switchen på tre olika sätt. Från leverans är den satt till Eco dimmer. Dvs första knapptrycket 65% ljus andra knapptrycket 100% ljus. Jag har testat på/av det fungerar inte. Den slår på belysningen sen slår den direkt av. Sen kommer vi till nästa läge som ska fungera som en dimmer med impulsfjäder gör. Kort tryck av och på. Hålla inne knappen dimma upp/ner. Det funkar inte heller går att tända till 100% men när man håller in knappen händer ingenting. Har nu ledsnat på allt testande och switchen är ivägskickad till Jompa på Z-Wave forumet.se Får se om han kan göra något annars är det tyvärr bara lägga ner Vitrum med HC2.

Mvh /Hedan
 
Såg att Jompa fått igång dina Vitrum. Har du testat mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.