Hej!

Efter att sökt och läst allt jag hittat om att styra lysrör med z-wave blir jag tyvärr inge klokare. Så jag slänger ut frågan.

Jag har lysrör i källaren ca 2-3st (2×28w) i varje grupp. Och jag har en vera edge. Går det, och vad behöver jag och hur gör man om man vill kunna styra dom?

Tack på förhand!
 
Är det verkligen ingen som vet?
 
Jag vet inte om jag missförstår dig men för att styra belysningen måste du ju ha en brytare av något slag. Antingen en insatsbrytare om du lampan är fast ansluten eller en brytare för stickpropp om lampan har en vanlig kontakt.
 
Oj jag kanske var lite otydlig :surprised:

Det jag har läst mig till är att det inte är helt enkelt att styra lysrör med z-wave något om "startström" och svetsade brytare?!

Så jag undrar helt enkelt om en vanlig qubino brytare "räcker" för att styra mina 2-3 lysrörsarmaturer.? Och även om man skulle vilja styra säg 10-15st (i maskinhallen) om man ska gruppera de eller?
 
Jag kör dimmer på mina LED rör i garaget, relä funkade inte länge. Samma sak innan jag bytte till LED, lysrören brände relä. Dock körde jag fibaros 2*1,5.

Alltså, jag dimmar inte, utan kör bar noll eller hundra. Har funkat i ett år nu.

Att köra maskinhallen över en Fibaro eller Qubino ser jag som helt omöjligt. Skaffa ett halvledarrelä mellan, annars hinner det inte ens säga "pff" innan det är adjöss.
 
  • Gilla
Da9911
  • Laddar…
Jag kör Fibaro relä v1 1x3. Den har funkat ganska bra. Hängt vid ett tillfälle, men annars inget problem.

Mitt tips är att välja ett så kraftigt relä som möjligt oavsett fabrikat så bör det funka.
 
  • Gilla
Da9911
  • Laddar…
Ska redovisa hur det gått...

Det vart Led-Lysrör från Jula. Lyser lite svagare men fullt tillräckligt! Super nöjd!

Så nu blir det inga problem att styra dom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.