Har börjat studera hemautomationsmarknaden och har väl mer eller mindre fastnat för Z-Wave tillsammans med en 3G-router. Mailade en försäljare som sa att det inte är säkert att det funkar, eftersom operatören ev blockar data.

Hade nog tänkt mig mobilt bredband från Telia. Är det sant att operatören blockar Z-Wave-data?
 
Hur skickar z-wave data?
 
Jag hade ruskiga problem med att sätta upp en server bakom en 3G router tillsammans med Telias mobilabredband.
Satte ihop två identiska webcam+router. Ena funkade direkt efter ihopkopplande och konfig. men den andra ville sig verkligen inte. Till slut fick jag hjälp av "rätt" person på Telia. Han löste det genom att prata med deras tekniska support.
Och de ändrade något i sina system.
Så det går att lösa med en server och mobilt bredband.

Köp ett kontantkortsbredband och testa om det funkar. Gör det, omvandla det till ett abonnemang.


Skickat från en iPhone
 
fgo skrev:
Köp ett kontantkortsbredband och testa om det funkar. Gör det, omvandla det till ett abonnemang.
Fast det känns ju lite jobbigt att köpa en Z-Wave-controller för ett par tusen för att sedan konstatera att den inte går att använda pga operatören inte vill släppa fram rätt data.
 
ahh så kan man ju också se det :)

Hur styr man en z-wave controller?
Kan man styra dessa via "vanligt" internet?
 
fgo skrev:
ahh så kan man ju också se det :)

Hur styr man en z-wave controller?
Kan man styra dessa via "vanligt" internet?
Det ska man kunna göra. Om inte operatören blockar, vilket alltså är frågeställningen.
 
men är det en webserver (port 80 eller liknande) man sätter upp för att styra det via nätet?
Isf är det väl bara att ringa till telia och fråga i vilka mbb abonnemang man får en personlig ip-adress, som inte delas med flera.
 
...eller skaffa dynamisk dns.
 
Med dyn-dns eller liknande så löser man väl det, det har de flesta routers stöd för dessutom. Använder man en port i det högre spannet (>1024) så torde det inte vara några problem?
 
Äsch, där blev man 2:a över mållinjen... :D
 
mexitegel skrev:
Med dyn-dns eller liknande så löser man väl det, det har de flesta routers stöd för dessutom. Använder man en port i det högre spannet (>1024) så torde det inte vara några problem?
Mina erfarenheter säger att det är lite si och så med att sätta upp en webserver med mbb.
Även om man väljer att köra en dyn-dns eller liknande.
Detta pga att man är flera som delar på samma ip ut emot nätet när man kör mbb.

Vilket man inte gör när man kör adsl eller liknande.
 
fgo skrev:
Mina erfarenheter säger att det är lite si och så med att sätta upp en webserver med mbb.
Även om man väljer att köra en dyn-dns eller liknande.
Detta pga att man är flera som delar på samma ip ut emot nätet när man kör mbb.

Vilket man inte gör när man kör adsl eller liknande.
Använder själv mbb (dock ej Telia) och kör webbservrar utan problem.

Jag har bara satt upp en vanlig port forward i routern till de burkar som kör servrarna.
 
fgo skrev:
Mina erfarenheter säger att det är lite si och så med att sätta upp en webserver med mbb.
Även om man väljer att köra en dyn-dns eller liknande.
Detta pga att man är flera som delar på samma ip ut emot nätet när man kör mbb.

Vilket man inte gör när man kör adsl eller liknande.
Menar du att operatörerna har NAT:ade nät i vilka klienterna (mobiltelefonerna etc) ligger? Dax för IPv6 isåfall...
 
Inte Tele2 iaf.
 
Inga problem med tre heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.