Jag ska till våren resa mitt nya hus (Eksjöhus Balans) och jag avser att införskaffa ett Fibarosystem med HC2 och diverse Z-wave prylar.

Jag undrar ifall det är något särskilt som man ska tänka på så här i byggnadsfasen så att man inte ångrar sig?

T.ex. ska man fundera på något vad gäller elen, dra fram 2 eller 3 ledningar till dosorna?

Visst är det så att man bör ha plats för "puckarna" bakom varje uttag?

Ström till sensorer etc.? Kablar till kameror/sensorer?

Larm?

Vill gärna göra allt rätt innan de bygger klart innerväggarna etc.
 
Jag skulle använda eljo vp-2 dosa till alla brytare, det är en stor och rymlig dosa så det blir bra med plats åt relä och dimmers. Be din elektriker även dra ner N (nolla) till alla brytare så det finns färdigt om du vill byta på ställen du inte tänkt från början. Ingen stor kostnad.

Sen är det smart att dra all ytterbelysning hem till en dosa vid centralen, så kan du styra all den med 1 relä, alt om du vill styra olika så kan du enkelt koppla om där.

En annan smart sak är att dra en slinga med 1-vägs uttag som sitter vid varje fönster som också har ett styrt relä vid centralen, detta gör att alla fönsterlampor kan tändas med endast 1 relä och du slipper köpa massa wall plugs.

Dra även ut rör i taket där du tänkt sätta en brandvarnare och även de rören hem till centralen där du sätter en 12v dc trafo som matar dem med fast ström istället för batteri.

Bygg in lite högtalare i rummen och dra dem hem till centralen, hc2 kommer stödja någon form av multimedia och då kan du enkelt använda 1 förstärkare och sända ut till alla högtalare. perfekt vid brand eller inbrott.

Lite av varje som jag kom på.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.